سال‌های ناموفق تلویزیون در تولید سریال

سریال‌های مناسبتی حالا دیگر بخشی از هویت رسانه ملی را شکل می‌دهند. در سال‌های اخیر روند تولید این سریال‌ها در ماه‌های رمضان و عید و محرم به امر تثبیت شده تلویزیون بدل شده و این اتفاق گاهی زمینه ظهور کارهایی به یادماندنی را شکل داد و در برخی مناسبت‌ها هم بسیار ناموفق بود و نارضایتی مخاطبان را به وجود آورد. سریال‌های ویژه محرم امسال اما با یک فرق اساسی روی آنتن می‌رود و آن هم این که این تولید‌ها را می‌توان نتیجه سیاست‌های مدیران جدید تلویزیون در دوران ریاست علی عسگری دانست که هنوز زمان زیادی از حضورش در راس سازمان صدا و سیما نمی‌گذرد.

شاید بیشترین و جذاب‌ترین سریال‌های ماه محرم در فاصله دهه ۸۰ تا ۹۰ از رسانه ملی پخش شده‌اند که از جمله مهمترین این آثار که هنوز هم در خاطر بسیاری باقی مانده است می‌توان به «شب دهم» ساخته حسن فتحی اشاره کرد که در محرم سال ۱۳۸۰ همزمان با نوروز روی آنتن رفت و بسیار مورد توجه قرار گرفت. سریالی که در آن یک جوان لوطی در تهران قدیم عاشق یک شاهزاده قجری می‌شود و شاهزاده خانم بعد از اصرارهای جوان برای ازدواج شرط می‌گذارد که ۱۰ شب تعزیه در زمان حکومت نظامی رضا خان برگزار کند. بعد از این سریال در سال‌های بعد آثاری همچون «سفر سبز» و «وفا» از محمدحسین لطیفی و «معصومیت از دست رفته» از داوود میرباقری نیز روی آنتن رسانه ملی رفتند و در میان بسیاری از سریال‌های مناسبتی این دهه ماندگار شدند.

در این میان اما سریال «مختارنامه» آخرین اثر داوود میرباقری نه تنها به لحاظ محتوایی و مضمون تاریخی بلکه در ساختار هنری و ویژگی‌های بصری هم جذاب بود و حسابش را باید از کارهای مناسبتی جدا دانست. در سال‌های اخیر اما سریال‌های تاریخی و ملودرام بسیاری ساخته شد که کمتر توانستند به موفقیت قابل توجهی برسند و البته بیشتر مینی سریال‌هایی ساخته شدند که گویی تنها برای رفع تکلیف این کار انجام گرفته بود. تلویزیون در محرم امسال اما چند سریال جدید را روی آنتن می‌برد که نشانه‌ها حاکی از آن است که محرم امسال هم همچون نوروز گذشته مجموعه موفقی را برای مخاطبان تدارک ندیده است.

شبکه یک: «گشت ویژه»

شبکه یک از ابتدای ماه محرم که با هفته نیروی انتظامی هم همزمان است «گشت ویژه» را روی آنتن می‌برد. این سریال به کارگردانی مهدی رحمانی و تهیه‌کنندگی سعید سعدی ساخته شده و از شنبه شب گذشته روی آنتن رفته است. این سریال اپیزودیک درباره ماجراهای یک تیم پلیس است که در هر قسمت با مسائل و جرائم انتظامی مختلفی روبه‌رو می‌شوند. موضوع این سریال درباره ماجراهای یک گروه پلیس زبده و ورزیده است که در چالش با پرونده‌های پلیسی به رویارویی و حل و فصل آنها می‌پردازند. کاراکترهای سریال شامل چند جوان است که به‌عنوان نیروهای گشت انتظامی فعالیت می‌کنند و در سطح شهر با اتفاقات مختلف روبه‌رو می‌شوند و آن را پیگیری می‌کنند. در هر قسمت از داستان اتفاق و حادثه‌ای رخ می‌دهد که این سه نفر را درگیر می‌کند و این گشت نیز براساس ماموریت خاص خود وقایع سطح شهر را کنترل می‌کنند. «گشت ویژه» سکانس‌هایی مرتبط با عزاداری‌های ایام محرم دارد و در آن بازیگرانی از جمله حمید گودرزی، شاهد احمدلو، محمود پاک نیت، پدرام شریفی، امیر کاظمی، داریوش اسدزاده، آزیتا لاچینی، توفان مهردادیان، مهرداد فلاحتگر، حسین سلیمانی، سوگل طهماسبی و. . . بازی می‌کنند. این سریال هر شب تا ۱۹ مهر حوالی ساعت ۲۲:۲۰ روی آنتن خواهد رفت.

شبکه دو: «در قصه‌ها زندگی می‌کنند»

مجموعه «در قصه‌ها زندگی می‌کنند» به کارگردانی داوود بیدل و تهیه‌کنندگی محمدهادی پروین به مناسبت ایام محرم از شبکه دو سیما به روی آنتن خواهد رفت. به گفته کارگردان این مجموعه روایتگر قصه‌های دراماتیک در قالب اجتماعی و دینی است و برای پخش در ایام محرم مناسب است، اما موضوعاتی که در آن روایت شده است مستقیما به ایام محرم اشاره نمی‌کند. این مجموعه قصه آدم‌های عادی جامعه و آدم‌هایی است که همیشه با آنها در ارتباط هستیم و آنها را می‌بینیم که به نوعی با مضامین اجتماعی عجین شده‌اند. جمشید مشایخی، فرخ نعمتی، حمید ابراهیمی، حسن جوهرچی، متین ستوده، سپیده خداوردی، شهرزاد کمال‌زاده، رامین راستاد، گیتی قاسمی، نسیم ادبی، مهری آل‌آقا، کیوان محمودنژاد، کاوه سماک‌باشی، اسماعیل خلج، محمود مقامی، سمیرا حسینی، امید زندگانی، مهدی امینی‌خواه، ‌ افشین سنگ‌چاپ، اتابک نادری، مجید واشقانی، سروش جمشیدی و. . . بازیگران این مجموعه هستند. «در قصه‌ها زندگی می‌کنند» هر شب ساعت ۲۱:۳۰ روی آنتن می‌رود.

شبکه سه: بازپخش ناگزیر سریال «وفا»

شبکه سه سیما که امسال موفق نشده به موقع سریالی را ویژه ماه محرم آماده پخش کند، ناچار از پخش چند باره یک سریال تکراری شده است. سریال تکراری«وفا» به کارگردانی محمد حسین لطیفی نخستین بار در نوروز ۸۵ از این شبکه پخش و پس از آن بارها بازپخش شد. این سریال قرار است از امشب به‌عنوان سریال مناسبتی ماه محرم از شبکه سه روی آنتن رود. جالب آنکه برای این سریال باکس تکرارهم در نظر گرفته شده و ساعت‌های یک بامداد، ۹:۴۵ و ۱۵:۱۵ روز بعد بازپخش خواهد شد که جمعا چهار بار پخش آن‌را در یک روز شامل می‌شود! این سریال درباره جوانی یهودی و ایرانی است که در حین تحصیل در کشور لبنان با دختری مسلمان به‌نام وفا آشنا می‌شود که شیفته رفتار و اعتقادات او می‌گردد. پس از برگشت به ایران، به علت سوءتفاهمات زندانی می‌گردد و پس از ماه‌ها شرایط بازگشت به لبنان را ندارد. سرانجام پس از آزادی و بازگشت به لبنان مورد خیانت و سوءاستفاده‌های اطرافیانش قرار می‌گیرد و... سریال وفا در۱۲ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور و نویسندگی علیرضا افخمی ساخته شده و فرهاد اصلانی، فرهاد قائمیان، هانیه توسلی، پوریا پورسرخ، محسن قاضی مرادی، مهوش وقاری، رضا ایرانمنش و... بازیگران این سریال هستند. مجموعه تلویزیونی وفا هر روز ساعت۲۰:۴۵، از شبکه سه سیما بازپخش خواهد شد.

شبکه تهران: «بوی تاک»

شبکه پنج سیما یا شبکه تهران نیز در این ایام یک سریال جدید روی آنتن خواهد برد که تولید همدان است. این مینی سریال هفت قسمتی به نویسندگی و کارگردانی سعید پورشعبانی ساخته شده و داستان مرد میانسالی به نام اصغر است که در معامله یک باغ با هما (نامزد ناصر، برادر زن اصغر) مغبون شده است. او که این خسارت را ناشی از تبانی ناصر و هما می‌بیند، به دنبال راهی برای ضربه زدن به آنها و همچنین دست به سر کردن طلبکاران می‌گردد. او که خودش را در بحرانی شدید می‌بیند، از برادر و خواهرش (اکبر و فاطمه) کمک می‌خواهد. اکبر و فاطمه هم که از بابت کلاهبرداری اصغر در ارث و میراث پدرشان دل‌چرکین هستند، در ابتدا توجهی به خواسته اصغر نمی‌کنند، ولی اصغر با اصرار و پافشاری و دادن وکالت به اکبر سعی می‌کند آنها را مجاب کند و... «بوی تاک» به‌صورت فول اچ دی ساخته شده است و تناسب مستقیمی با ایام ماه محرم ندارد. محمود جعفری، امیر غفارمنش، شیوا خسرو مهر، علی‌اصغر هندی، سجاد دیرمینا، هلیا راجی، سعید باغبانی، ملیحه جاویدعهد، حسین حمزه‌ای، مرجان علوی، باران عرفانی، محسن تیما، محمود حکمتی اطهر، الهام محمودی و معین باب‌الحوائجی گروه بازیگران «بوی تاک» را تشکیل می‌دهند. این سریال هر شب ساعت ۲۳ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

شبکه آی‌فیلم: «مختارنامه»

شبکه آی‌فیلم این شب‌ها سریال «مختار نامه» را روی آنتن برده است. این سریال محصول سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ شبکه یک سیما به کارگردانی داوود میرباقری است. داستان این مجموعه درباره مختار ثقفی است که از جنگ و جهاد کناره گرفته است، در گندمزارهای پربار مدائن به زراعت مشغول می‌شود. تا آنکه دوست جنگجو و ایرانی‌اش کیان، به ملاقات او آمده و برایش از غم و غربت امام حسن مجتبی (ع) می‌گوید؛ امامی که سرداران دور و نزدیکش او را تنها گذارده و به بهای زر و زیور معاویه، خیانت پیشه کرده‌اند. با ادامه یافتن ظلم‌‌های معاویه و بی‌ وفایی مردم نسبت به اهل‌بیت (ع)، واقعه عاشورا رخ می‌دهد و مختار که در بند عبیدالله بن زیاد زندانی بود، پس از آزادی به خونخواهی سید و سالار شهیدان قیام می‌‌کند. سریال «مختارنامه» از ۹ مهر ماه هر شب به غیر از پنج‌شنبه‌ها ساعت ۲۲:۰۰ از شبکه آی‌فیلم روی آنتن رفته است. تکرار اول آن ساعت ۶:۰۰ صبح و بازپخش دوم ساعت ۱۴:۰۰ از همین شبکه روی آنتن می‌رود. فریبرز عرب نیا، ابراهیم‌آبادی، داوود آری، روژان آریامنش، انوشیروان ارجمند، فرهاد اصلانی، محمود اردلان، کریم اکبری مبارکه، عباس امیری، رحمان باقریان و مریم بوبانی در این سریال ایفای نقش کرده‌اند.

سال‌های ناموفق تلویزیون در تولید سریال