تنوع ژانر در جدول پرفروش‌ها

دنیای اقتصاد: تابستانی که گذشت، برخلاف ایام مشابه در سال‌های گذشته، که با جمع شدن کیف و کتاب‌ دانش‌آموزان و دانشجویان، بساط کتابخوانی و مطالعه هم تعطیل می‌شد و زمان کسادی ناشران و کتابفروشان فرا می‌رسید، فصلی گرم برای مطالعه رقم خورد. از دلایل این استقبال شاید بتوان به طرح‌هایی چون «تابستانه کتاب» که با تخفیف کتابفروشی‌ها همراه بود و برپایی مسابقه کتابخوانی برنامه پرطرفدار «خندوانه» اشاره کرد؛ آن چنان‌که در هفته گذشته هم با معرفی کتاب «باشگاه مغز» که از سوی این برنامه انجام گرفت، نام این کتاب در جدول پرفروش‌های هفته درخشید. «باشگاه مغز» که در آن حقایقی مربوط به مغز و عملکردهای مغزی ارائه می‌شود و تمرینات متعدد و متنوعی به مخاطبان خود معرفی می‌کند در آستانه بازگشایی مدارس با استقبال مخاطبان مواجه شده است و بازار کتاب در روزهای اخیر رونق داشته است.

از میان فهرست هفتگی پرفروش‌ها که در طول تابستان ارائه شد نام چند کتاب مدام به چشم می‌خورد؛ «من پیش از تو»، «پس از تو» هر دو نوشته جوجو مویز، شازده کوچولو نوشته آنتوان دوسنت اگزوپری و این اواخر «هری پاتر و فرزند نفرین‌شده» اثر تازه انتشار یافته جی.‌کی. رولینگ، بانوی داستان‌نویس انگلیسی و خالق مجموعه آثار هری‌پاتر. با این حال این کتاب‌ها تمام آثاری نیستند که در طول تابستان علاقه‌مندان به کتاب‌های ادبی و غیر ادبی مطالعه کرده‌اند. برای اثبات این مدعا، عناوین تعدادی از این آثار بنا به اطلاعات مندرج در خبرگزاری مهر از برخی کتابفروشی‌های مطرح در ادامه ذکر می‌شود؛ عناوینی که از سویی نشان‌دهنده تعداد زیاد آثار و تنوع سلیقه مخاطبان است و از سوی دیگر می‌تواند راهنمایی باشد برای کسانی که قصد دارند فصل خزان را با کتاب‌های خوب سپری کنند.

آثار پرفروش کودک و نوجوان

در گروه انتشاراتی ققنوس، انتشارات آفرینگان، بیشتر با چاپ کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان شناخته می‌شود و سه عنوان اول جدول پرفروش‌های این ناشر هم، کتاب‌هایی در همین حوزه هستند.مجموعه ۴ جلدی «ماجراهای مدرسه» نوشته جیمز پترسن و کریس تبتس با ترجمه فریده خرمی که چندی پیش منتشر شده، «قصه سه تا خرس» و همچنین مجموعه ۲ جلدی «وقتی بابام کوچک بود» نوشته علی احمدی آثاری هستند که آفرینگان، آنها را به عنوان پرفروش‌های روزهای اخیر خود معرفی می‌کند. «قصه سه تا خرس» نوشته ایوان موریسون، برنده کتاب برگزیده کودکان نیوزیلند است که فریده خرمی آن را بازگردانی کرده است.

پرفروش‌های نشر افق در این بازه زمانی در دو گروه معرفی می‌شوند؛ اول کتاب‌های گروه سنی کودک و نوجوان و دوم گروه سنی بزرگسال. در گروه اول می‌توان نام این کتاب‌ها را در زمره پرفروش‌ها مشاهده کرد: «مریخی می‌شود» جلد یازدهم مجموعه جودی دمدمی نوشته مگان مک دونالد با ترجمه محبوبه نجف‌خانی، ترانه‌های «می می‌نی و مامانی» سروده ناصر کشاورز و رمان «بابالنگ دراز» عنوان هشتم مجموعه عاشقانه‌های کلاسیک با ترجمه محسن سلیمانی.

آثار پرفروش حوزه بزرگسال

در گروه کتاب‌های بزرگسال نشر افق، هم پرفروش‌ترین کتاب مانند گزارش مربوط به تیرماه، رمان «منِ او» نوشته رضا امیرخانی است.انتشارات بوتیمار سه کتاب پرفروش خود در روزهای گذشته را در سه ژانر مختلف معرفی کرد. «جادوی جن‌کشی» کتابی پژوهشی به قلم قهرمان شیری که در گزارش پیشین هم حضور داشت، در کنار کتاب‌های «سرنوشت زنان و دختران» از آلیس مونرو با ترجمه مریم عروجی و مجموعه شعر «کتاب هوتنِ نجات» از مجموعه آذرخش ناگهان سه کتاب پرفروش این ناشر در مدت مذکور هستند.

در گزارش پرفروش‌های ابتدای تابستان، «بیشعوری» اثر خاویر کرمنت، کتابی بود که در جایگاه اول پرفروش‌های انتشارات تیسا معرفی شد. اما این کتاب در پایان تابستان، جای خود را به کتاب «بیشعوران» اثر مترجم کتاب «بیشعوری» داد. به این ترتیب، این اثر تالیفی محمود فرجامی اولین کتاب پرفروش تیسا در روزهای گذشته است. «جابه جایی دو انقلاب» نوشته مهدی نجف‌زاده و «جامعه‌شناسی اقتصادی» نوشته ریچارد سوئدبرگ و مارک گرانووتر با ترجمه علی‌اصغر سعیدی هم دو کتاب دیگری هستند که در جایگاه‌های بعدی پرفروش‌های این ناشر جا دارند. هر دو کتاب هم تابستان امسال چاپ شده‌اند.«شاه، بی‌بی، سرباز» نوشته ولادیمیر ناباکوف با ترجمه رضا رضایی، «رویای شیفتگان» اثر احسان نراقی و «حکایت زمستانی» نوشته ویلیام شکسپیر با ترجمه فواد نظیری هم سه کتاب پرفروشی هستند که بین آثار نشر ثالث، بیشترین میزان فروش را داشته‌اند.

«هیاهوی زمان»، «هنر شفاف اندیشیدن»، «فارسی عمومی»، «پاییز فصل آخر سال است»، «عقاید یک دلقک»، «جزء از کل»، «بنی آدم»، «تئوری موسیقی»، «کافه پیانو» و «جلبک» کتاب‌هایی هستند که نشر چشمه در تهیه این گزارش، به عنوان پرفروش‌های خود معرفی کرد. اگر دقت کنیم، به جز «فارسی عمومی» و «هنر شفاف اندیشیدن» باقی عناوین، داستانی هستند و اگر سه عنوان اول‌شان را بخواهیم، دو عنوان ترجمه «هیاهوی زمان» و «عقاید یک دلقک» را در رتبه‌های اول و سوم و یک عنوان تالیفی «پاییز فصل آخر سال است» را در مکان دوم می‌بینیم.

بین پرفروش‌های ناشران این گزارش، آثار دو ناشر در مسابقه کتابخوانی برنامه خندوانه معرفی شده‌اند که به گفته مدیران دو ناشر مذکور، این معرفی در فروش بالای کتاب‌ها تاثیرگذار بوده است. یکی از این ناشران، انتشارات سوره مهر است که در گزارش پیشین، «کتاب» از فاضل نظری، «آن بیست و سه نفر» و «دختر شینا» را به عنوان کتاب‌های پرفروش ابتدای تابستان خود معرفی کرد. این چینش کمی تغییر کرده و «آب‌نبات هل‌دار» نوشته مهرداد صادقی جای خود را در آن باز کرده است. به گفته مسوولان انتشارات سوره مهر، معرفی این کتاب در برنامه خندوانه، تاثیر زیادی بر فروشش داشته و باعث شده بعد از این اتفاق، ۷ هزار جلد از آن به فروش برود.

ترجمه ارسلان فصیحی از رمان «ملت عشق» الف شفق پرفروش‌ترین کتاب نشر ققنوس است در روزهایی که گذشت. «گفت‌وگوهای فلسفی» و «مغلطه» هم دو کتاب تازه چاپی هستند که پس از «ملت عشق» در جایگاه دوم و سوم پرفروش‌های این ناشر قرار گرفته‌اند. ققنوس ناشری است که کتاب‌های فلسفی زیادی را در کارنامه داشته و همچنان به چاپ کتاب‌های این حوزه مبادرت دارد. اگر بخواهیم به جز سه کتاب مذکور از عناوین پرفروش این ناشر نام ببریم، باید به «فلسفه تراژدی» اشاره کنیم که این اثر هم از کتاب‌های تازه چاپ و جدید این ناشر است. به علاوه می‌توان از «سمفونی مردگان» اثر عباس معروفی به عنوان یک اثر پرفروش غیرفلسفی این ناشر نام برد.

انتشارات کتابسرای تندیس، تابستان امسال ترجمه ویدا اسلامیه از جدیدترین کتاب هری پاتر را منتشر کرد و همین کتاب را به عنوان اولین نام فهرست پرفروش‌های خود هفته‌های اخیر معرفی می‌کند. به این ترتیب «هری پاتر و فرزند نفرین شده» در جایگاه اول و کتاب‌های داستانی «دو کوچه بالاتر» نوشته مریم سمیع‌زادگان و «پروژه رزی» اثر گریم سیمسیون در جایگاه دوم و سوم فهرست پرفروش‌های این ناشر قرار گرفته‌اند که یکی رمان ایرانی و دیگری رمان خارجی است.موسسه انتشاراتی نگاه هم برای تهیه این گزارش، پرفروش‌های خود در شهریور را به این ترتیب معرفی کرد: مجموعه ترانه‌های رستاک حلاج، «شب مینا» اثر گابریل گارسیا مارکز با ترجمه صفدر تقی‌زاده و «ساندویچ ژامبون» نوشته چارلز بوکوفسکی با ترجمه امیرعلی ریاحی.

بین ناشران گروه انتشاراتی ققنوس، انتشارات هیلا بیشتر به چاپ کتاب‌های داستانی و رمان اشتغال دارد. مجموعه داستان «بگذار برسانمت» اثر محمدرضا گودرزی با ۱۷ داستان کوتاه پرفروش‌ترین کتاب این ناشر است. رمان «هیتلر را من کشتم» نوشته هادی معیری‌نژاد هم که تابستان امسال چاپ شد، دومین کتاب پرفروش این ناشر در روزهای اخیر است. «تو از دست‌های من سردتری» هم رمان ایرانی دیگری است که به قلم بنفشه رحمانی نوشته شده و در جایگاه سوم پرفروش‌های این ناشر قرار دارد.

تنوع ژانر در جدول پرفروش‌ها