اعتراض هزار سینماگر به تغییرات جشن سینما

در پی حذف فیلم های ویدئویی اکران شده در سینمای «هنر و تجربه» از جشن سینمای امسال ایران، هزار نفر از سینماگران و فعالان این عرصه با ارسال نامه سرگشاده به مسوولان این جشن، کمپینی برای بازنگری در این تصمیم و بازگشت آیین‌نامه جشن به روال سال پیش تشکیل دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در بخشی از نامه این سینماگران آمده است: «حالا که با راه‏اندازی‏ گروه «هنر و تجربه» حداقل حقی را که در طول سالیان دراز از سینماگران مستقل زائل شده بود به آنها بازگردانده و فیلم‏های مستقل بر پرده‏ سینماها برای هموطنان اکران عمومی می‏شوند، حلاوت و شوقی را در بین فیلمسازانی ایجاد کرده است که به گونه‏ای دیگر می‏اندیشند و سینما را از منظری متفاوت می‏نگرند. اما شیرینی این اتفاق خجسته به کام ما تلخ شد، نه از سوی دلواپسان و سیاسیون که از طرف سینماگرانی که امروز بر مسند مدیریت صنوف خانه سینما نشسته‏اند و دل‌‏نگرانی‏هایی عبث را در پس اساسنامه‏ها و آیین‏نامه‏ها پنهان می‏کنند و سعی در فراز کردن دیوارها و تنگ کردن دروازه‏های این خانه دارند تا هر طور شده مانع ورود فیلمسازان و سینماگران مستقل شوند. چرا که تنها جرم آنها استقلال‏شان است و گویی این، بسیاری را نگران کرده است.

از همین رو به بهانه‏های واهی راه را بر دیده شدن فیلم‏های «هنر و تجربه» در جشن خانه سینما مسدود کرده‏اند. ما سازندگان فیلم و دست اندرکاران سینما اعلام می‏داریم، حضور فیلم‏های «هنر و تجربه» را همچون سایر فیلم‏های اکران شده در سینماها، در جشن خانه سینما بحق می‏دانیم. انتظار داریم صنوف محترم سینمایی که بی‏شک فرد فردشان دل ‏نگران و سینه سوخته‏ این مسلک هستند هم نگاه‏شان را وسیع‏تر کرده و حق دیده شدن و قضاوت همه‏ عوامل یک فیلم (چه عضو و چه غیرعضو خانه سینما) را به رسمیت بشناسند.» داریوش مهرجویی، افسانه بایگان، شمس لنگرودی، شهاب حسینی، مهناز افشار، رضا عطاران، نرگس آبیار، نگار جواهریان، رامبد جوان، امیرحسین علم‌الهدی، مجید برزگر، بهاره رهنما، علی مصفا، بهنوش بختیاری، آزاده صمدی، هوشنگ گلمکانی، مریم پالیزیان، شهرام مکری، ریما رامین‌فر، ایرج رامین‌فر، علیرضا رئیسیان، رضا درمیشیان، امیرشهاب رضویان،‏ کیوان کثیریان، لیلا بلوکات، محمدحسین مهدویان و... ازجمله امضاکنندگان این نامه هستند.