گروه فرهنگ و هنر:‏ فروش فوق‌العاده برخی کتاب‌ها در طرح تابستانه، اتفاق‏های جالب توجهی را در بازار کتاب رقم زد و باعث شد برخی کتاب‏ها به یکباره از سطر و ستون جدول‏های فروش بالا بیایند و معادلات بازار را با تحول و شگفتی روبه‌رو کنند. صدرنشینان جدول فروش در بازار کتاب معمولا خوش اقبال هستند و تا مدت‏ها بر صدر هم می‌مانند اما بدنه جدول فروش معمولا در میان‌مدت و حتی کوتاه‌مدت دستخوش تغییرات قابل‌توجهی می‌شود. این تغییرات هم به واسطه برخی رویدادها شکل می‌گیرد. برای مثال طرح تابستانه از ۱۵تیر ماه تا ۱۵ مردادماه اجرا شد و این در حالی بود که روز قبل از اجرای این طرح، یعنی ۱۴ تیرماه، مرگ جنجالی عباس کیارستمی، مطرح‌ترین کارگردان ایرانی سینما در جهان، فضای روانی و فکری جامعه مدنی و فرهنگی کشور را تحت‌تاثیر خودش قرار داد. همین باعث شد تا کتاب «سر کلاس کیارستمی» به یکباره در جدول فروش بالا بیاید و خودش را به پرفروش‏های چند ماه اخیر برساند.

علاوه‌بر «سر کلاس کیارستمی»، کتاب‌های دیگری مثل «آرامگاه لنین»، «دکتر شفیعی کدکنی چه می‏گوید؟»، «داغ عشق»، «مسیو ابراهیم»، «کوه جادو» و «خدمتکار و پروفسور» نیز از آثاری بودند که برای نخستین‏بار به فهرست پرفروش‏های بازار کتاب تهران راه یافته‏اند. به هر حال فهرست پرفروش‏های بازار کتاب تهران در سومین هفته مردادماه، همچون هفته‏های پیش‌تر، با پیشتازی «من پیش از تو»، «ملت عشق» و «پس از تو» همراه بود. این در حالی است که با پایان یافتن طرح «تابستانه کتاب» میزان فروش در کتابفروشی‏های تهران با کاهش محسوسی همراه بوده است. با توجه به حجم کتاب‏های منتشرشده در کشور، یکی از موضوعاتی که علاقه‏مندان به کتاب همواره به آن توجه دارند، انتخاب آثار مناسب برای مطالعه است. ارائه گزارش هفتگی پرفروش‏ترین کتاب‏‏های بازار کتاب، ضمن آنکه نمایانگر ذائقه مطالعاتی اهالی فرهنگ است، می‏تواند راهنمای خوبی برای مخاطبان کتاب و مطالعه باشد.

فصل تابستان، معمولا فصل رکود فروش کتابفروشی‏ها است با این حال، امسال اجرای طرح تابستانه کتاب، بر افزایش فروش کتابفروشی‏های عضو این طرح، تاثیر قابل توجهی داشت. اما بازار کتاب تهران در سومین هفته مردادماه و با پایان یافتن طرح «تابستانه کتاب» که از ۱۵ تیرماه تا ۱۶ مردادماه در کتابفروشی‏های سراسر کشور اجرا می‏شد، به وضعیت سابق خود برگشت. در چنین شرایطی، بازار کتاب تهران در هفته گذشته با ادامه پیشتازی «من پیش از تو»، «ملت عشق» و «پس از تو» همراه بود و الیف شافاک و جوجو مویز همچنان رقابت داغی را در فهرست پرفروش‏های کتابفروشی‏های معتبر تهران دارند. پیش‏بینی می‏شود همچون سال‏های گذشته، با نزدیک شدن به ایام گشایش دانشگاه‏ها و مدارس، بار دیگر به‌طور مقطعی شاهد افزایش فروش در کتابفروشی‏های کشور باشیم.همچنین در کنار این آثار «پاییز فصل آخر سال است»، «دوست داشتم کسی جایی منتظرم باشد» و «کتاب» مجموعه سروده‏های فاضل نظری از دیگر آثار پرمراجعه هفته گذشته بودند. در این گزارش، پرفروش‏های برخی کتابفروشی‏های معروف تهران در مرداد ماه بررسی شده است.

تغییر فاز فروش دربازار کتاب