پاگشای چهره‌های موسیقی در ایران

گروه فرهنگ و هنر: همزمان با ایجاد محدودیت‌های بسیار برای اجرای برخی کنسرت‌های موسیقی، ورود برخی گروه‌های موسیقی خارجی به ایران برای اجرای برنامه افزایش یافته است. امروز و فردا گروه معروف جیپسی کینگز که شهرت و محبوبیت جهانی بالایی دارد در تهران روی صحنه می‌رود. - البته اگر مشکلی پیش نیاید و به هر دلیل این کنسرت هم لغو نشود- تا روز گذشته خبرهای ضد و نقیضی درباره اجرای این گروه مشهور در رسانه‌ها منتشر شده است.خبرگزاری‌های رسمی خبر داده‌اند که پل ریه س خواننده قدیمی جیپسی کینگز همراه با یک ارکستر ۹ نفره در تهران روی صحنه خواهد رفت. این در حالی است که منابع اطلاعاتی دیگری نیکلاس ری را به‌عنوان خواننده اصلی این گروه ۲۵ ساله مطرح کرده‌اند.

بر همین اساس برخی گمانه‌زنی‌ها می‌گویند که جیپسی کینگز اصلی به تهران آمده است و برخی دیگر می‌گویند نه! عجیب این است که برگزارکنندگان کنسرت گروهی به این شهرت و محبوبیت منابع اطلاعاتی دقیقی را در این باره به رسانه‌ها ارائه نکرده‌اند. محمدرضا خانزاده، مدیر شرکت اکسیر نوین تهیه کننده این کنسرت هم در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است که تمام مجوزهای لازم برای اجرای این گروه پرطرفدار و خاطره‌ساز در تهران اخذ شده و یک برنامه فوق‌العاده برای علاقه مندان این موسیقی که تعدادشان هم بسیار زیاد است، در نظر گرفته شده است.به هر حال در دو سال اخیر و در یک روند رو به رشد بیش از ۵۰ گروه موسیقی خارجی یا نوازنده‌های مطرح جهانی در ایران برنامه موسیقی اجرا کرده‌اند و مرور این اجراها نشان می‌دهد که با گذشت زمان استقبال از کنسرت‌های گروه‌های خارجی افزایش یافته و گروه‌های بیشتری نیز متقاضی حضور و اجرای برنامه در ایران شده‌اند. اجرای ارکستر جوانان جهان در ایران در دو، سه روز گذشته و همچنین کنسرت مشترک سهراب پورناظری با آنتونیو ری در قالب جشن خیریه بارانا مصداق روشن این نکته است.

افزون بر این، اعلام خبر ممنوع نبودن برگزاری کنسرت‌های خارجی در محوطه اماکن تاریخی از جمله مجموعه تاریخی بیستون، کاخ گلستان، تخت جمشید و نقش رستم و... که اخیرا و از سوی سازمان میراث فرهنگی مطرح شده است، امیدها را برای افزایش حضور گروه‌های معتبر و مطرح موسیقی جهان در ایران چند برابر کرده است.از بهمن‌ماه سال گذشته و با حضور گروه‌های معتبر خارجی در فستیوال موسیقی فجر، روند حضور گروه‌های موسیقی خارجی در ایران شتاب گرفته است. البته آهنگسازان و گروه‌های معتبر و بزرگ موسیقی با اجرای کنسرت بزرگ کیتارو در تالار وحدت بعد از سال‌های سال به ایران پاگشا شدند. این کنسرت که ۲۴ مهرماه سال ۹۳ در تهران برگزار شد، با استقبال بسیار زیاد موسیقی‌دوستان ایرانی روبه رو شد و کیتارو تصمیم گرفت برای پاسخ به استقبال بی نظیر ایرانیان، کنسرتش را دوباره اجرا کند و قول و قرارهایش هم گذاشته شد؛ اما به علت بروز اتفاق‌هایی که گویا به موضوع دستمزدها و... مربوط می‌شد، این کنسرت دیگر هرگز به اجرا نرسید.

چند روز بعد از اجرای این کنسرت، خبر وسوسه انگیزی در رسانه‌ها منتشر شد؛ یانی در ایران! طبق این اخبار قرار بود که یانی، ‌آهنگساز برجسته یونانی، اوایل سال ۹۴ در اماکن تاریخی ایران کنسرت موسیقی برگزار کند که البته به‌رغم استقبال بسیار گسترده از این خبر، ‌هیچ گاه چنین اتفاقی نیفتاد. برخی مخالفت مسوولان با برگزاری کنسرت در فضای باز اماکن تاریخی را علت عدم صدور مجوز اعلام کردند تا اینکه شنبه هفته گذشته سازمان میراث فرهنگی، چراغ سبزی را برای حضور گروه‌های موسیقی در محوطه‌های تاریخی روشن کرد. همچنین اعلام شد که شهریور ماه امسال - یعنی تا کمتر از یک ماه آینده- قرار است فستیوال موسیقی بزرگی در محوطه جهانی بیستون در کرمانشاه برگزار شود. به این‌ترتیب در روزهای آینده دو فستیوال موسیقی در دو محوطه جهانی یکی در مجموعه کاخ گلستان در تهران و دیگری در محوطه باز مجموعه بیستون اجرا خواهد شد و به نظر می‌رسد رویکرد سازمان متولی حفاظت از میراث فرهنگی کشور در این زمینه در حال تغییر است. این در حالی است که فرهاد عزیزی، مدیرکل دفتر پایگاه‌های میراث جهانی ضمن اعلام صدور مجوز برای گروه‌های موسیقی داخلی گفته است: گروه‌های بین‌المللی موسیقی نیز امکان و اجازه اجرا در محوطه اماکن تاریخی ایران را خواهند داشت. اما با این همه خبر اجرای یانی در ایران به محاق رفت و پیگیری نشد.

خبری که دوسال روی خروجی خبرگزاری‌ها بود

اما اضافه بر خبر کنسرت یانی، خبری نیز درباره حضور گروه جیپسی کینگز در اوایل پاییز سال ۹۳ منتشر شد که با حاشیه‌های زیادی همراه بود. این خبر هر از گاه در رسانه‌ها باز انتشار می‌شد تا اینکه در اردیبهشت سال ۹۴، مسوولان ارشاد از قطعی نبودن برگزاری این کنسرت خبر دادند. پیروز ارجمند، ‌رئیس وقت دفتر موسیقی دراین باره اظهار کرد: گروه موسیقایی جیپسی کینگز تمایل خود را برای برگزاری کنسرت در ایران اعلام کرده و ما هم موافقت‌های اولیه را انجام دادیم که اگر بتوانیم بقیه استعلام‌ها را انجام دهیم و موافقت‌های نهایی از سوی مراجع ذی‌ربط را دریافت کنیم، به‌زودی مجوز نهایی کنسرت صادر می‌شود و اگر اتفاقی نیفتد، کنسرت این گروه اواخر اردیبهشت ماه در تالار وزارت کشور برگزار می‌شود.

حاشیه‌های واقعی یا تقلبی بودن جیپسی کینگز

کار تا جایی پیش رفت که برخی رسانه‌ها ۲۰ اردیبهشت ماه ۹۴ را روز برگزاری کنسرت اعلام کردند؛ اما هیچ کنسرتی برگزار نشد و رئیس دفتر موسیقی هم جایش را به فرزاد طالبی داد. طالبی نیمه‌های بهمن ماه سال گذشته در شلوغی برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت:‌ این موضوع در زمان آقای ارجمند اتفاق افتاده است و به نظرم این مساله مربوط به ایشان است، اما اطلاع دارم که این گروه از نام «جیپسی کینگز» سوءاستفاده کرده و نام اصلی گروه «جیپسی کینگز فمیلی» بوده است. وی تصریح کرد: ما با حضور گروه‌های خارجی در ایران مخالف نیستیم، اما نمی‌خواهیم موسیقی پاپ غربی را هم رواج دهیم و من سیاست این‌چنینی ندارم؛ ولی ما از گروه‌ها و هنرمندان برجسته‌ای که در حوزه موسیقی فولک کار می‌کنند اسقبال می‌کنیم و به همین جهت بخش عمده و مهمی از جدول جشنواره موسیقی فجر را به گروه‌های خارجی اختصاص داده‌ایم.این اظهار نظر حاشیه‌های پیرامون گروه جیپسی کینگز را به اوج رساند و بسیاری از رسانه‌ها با تیتر «جیپسی کینگز تقلبی» به استقبال این گروه موسیقی رفتند.

شاهرخ بحرالعلومی برگزارکننده این کنسرت در پاسخ به حاشیه‌ها گفت: «پاول ریه‌س خواننده، گیتاریست، ترانه سرا و آهنگساز مطرح اسپانیایی و از اعضای قدیمی گروه جهانی «جیپسی کینگز» به‌عنوان خواننده به همراه ارکستری متشکل از ۹ نوازنده این گروه به اجرای برنامه می‌پردازند و تونی ونجلستی تهیه‌کننده ٣٥ سال آثار جیپسی کینگز و کولی‌ها نیز این کنسرت را همراهی می‌کند.»این گروه ۹ نفره که البته هنوز معلوم نیست همان گروه اصلی جیپسی کینگز است یا یک گروه تقلبی، ‌ امروز و فردا در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت، به‌نظر می‌رسد گروهی که امروز کنسرت موسیقی اجرا خواهد کرد، نسل جوان‌تر این گروه باشد که با همان نام و با حمایت افراد اصلی گروه وارد عرصه موسیقی شده‌اند.جیپسی کینگزبه معنای سلاطین کولی، یک گروه موسیقی است که با سبک منحصربه‌فرد خود در جهان شناخته شده‌است و ۲۵ سال سابقه فعالیت دارد. موسیقی این گروه همواره دارای برداشتی آزاد از فضای موسیقی فلامنکو است. اعضای این گروه شامل برادران Reyes و Baliardo است که با یکدیگر نسبت فامیلی دارند و به گفته خودشان از دانش موسیقی آکادمیک بی اطلاع هستند.