صف‌آرایی هالیوود مقابل ترامپ

گروه فرهنگ و هنر: ماجرای نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و اظهار نظرها و موضع‏گیری‏های عجیب و غریب و افراط‌گرایانه‏اش، واکنش بسیاری از چهره‏های فرهنگی جهان و به‌ویژه هنرمندان آمریکایی را به دنبال داشته است.

مخالفت چهره‏های هنری آمریکایی با نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات، ‏ از اوایل سال میلادی جاری، به‌صورت گسترده در رسانه‏ها مطرح شد و در دو، ‏سه ماه گذشته به اوج خود رسید تا اینکه با نهایی شدن نامزدی ترامپ در انتخابات، روز گذشته بیش از ۱۲۰ هنرپیشه، آهنگ‌ساز و کارگردان هالیوودی با انتشار نامه‌ای، ‏رسما از مردم آمریکا خواستند که با رای به هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات ترامپ، مانع از پیروزی این نامزد افراطی جمهوری خواه شوند.شبکه خبری «آی تی وی» روز گذشته گزارشی را در ‌این‌باره منتشر کرد و نوشت: هنرمندان ریاست‌جمهوری ترامپ را موجب شکل گیری «تهدیدهایی فوری و واقعی» برای جهان و آمریکا می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بخشی از این طومار آمده است: «ما ائتلافی از هنرمندانی هستیم که امروز به میلیون‏ها آمریکایی می‌پیوندیم تا از انتخاب دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا جلوگیری کنیم. ما فکر می‌کنیم این مسوولیت ماست که با استفاده از شهرت‏مان توجه همه را به خطراتی که رئیس‌جمهور شدن ترامپ می‌تواند به دنبال داشته باشد، جلب کنیم. در اظهارات و پیشنهادهای سیاسی او مکزیکی‌ها و لاتین‌تبارها، سیاهپوستان، مسلمانان، زنان، آسیایی‌ها و آوارگان و... به حساب نمی‌آیند یا تحقیر می‌شوند. ما از همه آمریکایی‌ها می‏خواهیم به ما و به سمت خوب تاریخ ملحق شوند و از قدرت صدا و آرای ما برای شکست دادن دونالد ترامپ و ایدئولوژی‌های نفرت‏انگیز او استفاده کنند.»مارک روفالو، کری واشنگتن، جولیان مور، مگ رایان، جین فوندا، پاتریشیا آرکت، وودی هارلسون، لنا دانهام و مایکل مان از امضاکنندگان این نامه هستند.

این نامه گروهی که به‌صورت آنلاین در پایگاه اینترنتی «اتحاد علیه نفرت» امضا و منتشر شده، تاکید دارد همه افرادی که صدایشان در جامعه بازتابی دارد باید با صدای بلند و با استفاده از تمام منابع در دسترس خود این حرف را مطرح کنند.پیش از این «نوام چامسکی» نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی ترامپ را «خطری برای حقوق بشر و محیط زیست» خوانده بود که «پیروزی‏اش در انتخابات نوع انسان را در مشکلات بسیار عمیقی فرو خواهد برد.»البته درحالی‌که افزون بر امضاکنندگان نامه مذکور، چهره‌های سرشناسی همچون «مریل استریپ»، «جورج کلونی»، «ویل اسمیت»، «جانی دپ»، «برد پیت» و «آنجلینا جولی» نیز از ترامپ اعلام بیزاری کرده‌اند، ‏ برخی از چهره‌های مشهور آمریکایی نیز از وی حمایت کرده‌اند. جالب این است که طرفداران مشهور ترامپ نیز از خشن‌ترین چهره‌های مشهور ورزشی و هنری هستند.هالک هوگان، کشتی کج کار بازنشسته و بازیگر هالیوود، «رابرت داوی، بازیگر، خواننده و کارگردان، دن بیلزریان، چهره مشهور شبکه‌های اجتماعی آمریکا ملقب به «سلطان اینستاگرام» با ۵/ ۱۷ میلیون فالوور، مایک تایسون ستاره و قهرمان سابق بوکس و.... از طرفداران پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هستند.

مهم‌ترین هنرمندان مخالف ترامپ

اما همچنان‌که مشهود است بیشتر چهره‌های هنری آمریکا، با ریاست‌جمهوری ترامپ مخالف هستند. در طول یک‌سال گذشته به اشکال مختلف ازجمله با تشکیل کمپینی گسترده با نام «نفرت را متوقف کنید» سعی کرده‌اند تا از احتمال ریاست‌جمهوری ترامپ بکاهند. این کمپین در زمان کوتاهی به یک کمپین بزرگ و سراسری در آمریکا بدل شد و هنرمندان و شهروندان آمریکایی بسیاری را جلب کرد. اما افزون بر ماجرای ایجاد این کمپین، ‏بسیاری از چهره‏های محبوب هنری آمریکا، مستقیما مخالفت خود را با نامزدی ترامپ و فعالیت کمپین‌های انتخاباتی او اعلام کردند. زمانی که «ادل» خواننده مشهور انگلیسی متوجه شد طرفدارانش از استفاده از آهنگ‏های او در کمپین‏های تبلیغاتی دونالد ترامپ به خشم آمده‌اند، هشدار داد که دونالد ترامپ هیچ اجازه‏ای برای استفاده از این آهنگ‏ها در کمپین‏های سیاسی ندارد. جالب اینکه در اقدامی مشابه زمانی‌که ترامپ از آهنگ‏های «استیون تایلر» خواننده نام آشنای آمریکایی برای تبلیغات خود استفاده می‏کرد، وکیل استیون تایلر، ترامپ را به‏دلیل این استفاده ابزاری به شکایت تهدید کرد.

جورج کلونی: ترامپ رئیس جمهور نخواهد شد!

جورج کلونی، بازیگر هالیوود که همزمان با تشکیل کمپین‏ «نفرت را متوقف کنید»، ‏ نسبت به موضع‌گیری‏های ترامپ واکنش نشان داده و با انتقاد از دونالد ترامپ، کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا، به‌دلیل مواضع ضد اسلامی‏اش گفت: «مسلمانان ترس ندارند.» کلونی در یک نشست مطبوعاتی، با بیان اینکه «ترامپ رئیس‌جمهور نخواهد شد»، افزود: «ما از مسلمانان، مهاجران و زنان نمی‏ترسیم.» او همچنین تاکید کرد که ترامپ نخواهد توانست با ترس کاذبی که در حال ایجاد کردن آن میان مردم آمریکا است، رای آنان را به دست آورد.

آنجلینا جولی علیه ترامپ

«آنجلینا جولی» بازیگر و کارگردان آمریکایی نیز که برای شرکت در نشستی درباره بحران مهاجرت در لندن حضور داشت، از سیاست‌های نفرت انگیزانه ترامپ در انتخابات اظهار ناامیدی کرد. این بازیگر و سفیر ویژه سازمان ملل در امور مهاجران گفت: او نگران این است که کشورها به‌طور فزاینده‏ای به جای یافتن راه‏حل‏های مشترک برای مقابله با چالش مهاجران، به اتخاذ سیاست‌هایی روی‏ آورند که پاسخی منفعلانه به جای پاسخی فعال در برابر این بحران است.

دیواری که ستاره ترامپ را محصور کرد

پیش از این نیز یک هنرمند خیابانی در غرب آمریکا تنها ساعاتی پیش از سخنرانی تاریخی آقای ترامپ برای پذیرش رسمی کاندیداتوری، دیواری مینیاتوری به دور ستاره شهرت دونالد ترامپ کشید تا مخالفت خود را با این میلیاردر جمهوری‏خواه نشان دهد. رهگذرانی که پس از آن از کنار ستاره‏های طلایی نقش بسته روی سنگ‏فرش پیاده‏رو مشاهیر در بلوار هالیوود عبور کردند با دیدن دیواری ۱۵ سانتی‏متری که به دور ستاره دونالد ترامپ کشیده شده بود روبه‌رو شدند. دیواری که هنرمندی خیابانی آن را بنا کرده و روی لبه‏های آن هم سیم خاردارهای مینیاتوری کشیده است تا «غیرقابل دسترس‏تر» شود. ستاره دونالد ترامپ در سال ۲۰۰۷ و در پی موفقیت یکی از برنامه‏های تلویزیونی او روی پیاده‏رو مشاهیر هالیوود نصب شد.