سدهای راه‌اندازی سینما آنلاین

گروه فرهنگ و هنر: حدود ۱۰ روز قبل بود که خبری در فضای سینمایی کشور پخش شد با این عنوان که «اولین سامانه سینما آنلاین کشور با هدف استفاده از تمامی توان و پتانسیل فناوری اطلاعات به‌منظور بهره‌بردن از ظرفیت فرهنگی سینما و ساختن سینمای همگانی به همت اپراتور IPTV کشور راه‌اندازی شد». پس از اعلام این خبر موج انتقادها آغاز شد و حتی تهیه‌کنندگان سینمای ایران تهدید شدند که اگر با عوامل اجرای طرح «سینما آنلاین» همکاری کنند با آنها برخورد خواهد شد. اصلا این طرح چه بود که آنقدر مخالفت‌ها را برانگیخت؟

سینما آنلاین چیست؟

حسن نجفی، مدیر پروژه «سینما آنلاین» درباره راه‌اندازی سامانه سینما ‌آنلاین عنوان کرد: شور و شعف دیدن فیلم‌های سینمایی روی پرده سینما، از تفریحات بسیار ارزشمند جامعه است که متاسفانه برخی از هموطنان ما مثل روستانشینان، بیماران، ایرانیان خارج از کشور یا افرادی که به‌دلیل برخی مشاغل امکان رفتن به سینما را ندارند از آن محروم هستند. بنابراین یکی از اهداف اصلی در این پروژه این است که بتوانیم خدمات و محصولات فرهنگی را با استفاده از فضای مجازی، در تمام نقاط کشور به صورت عادلانه ارائه دهیم. وی افزود: کلیه فیلم‌ها در سینما آنلاین از فناوری هوشمند مطابق با سرعت اینترنت بهره می‌برند و همه کاربران با سرعت‌های مختلف می‌توانند از امکانات سامانه و با استفاده از گوشی، تبلت، لپ‌تاپ یا تلویزیون برای دیدن فیلم‌های در حال اکران، ضمن انتخاب سانس اکران و با خرید بلیت الکترونیک استفاده کنند.

مدیر پروژه «سینما آنلاین» ادامه داد: در این سامانه که به همت آسمان، اپراتور IPTV کشور راه‌اندازی شده است، تمامی محصولات، به همراه توضیحاتی درباره‌ داستان و عوامل و برخی اطلاعات حاشیه‌ای ارائه خواهند شد و بینندگان قادر خواهند بود علاوه‌بر تماشای فیلم‌های در حال اکران سینمای ایران، دیدگاه خود درباره هر فیلم را برای کاربران سینما آنلاین به نمایش بگذارید. وی تصریح کرد: سینما آنلاین راهکاری برای مشاهده فیلم‌های در حال اکران سینما برای علاقه‌مندان داخلی و خارجی است که دسترسی به سینمای ایران ندارند و این نوید را می‌دهد که فضای جدید و ناشناخته‌ای را در جهت پیشبرد اهداف تهیه‌کنندگان، علاقه‌مندان سینما را در فضای مجازی روشن کند و بتواند کارکردهای متفاوت سینما را هرچه بهتر به مردم عزیز ایران و حتی تمام جهانیان عرضه کند. نجفی در پایان افزود: بنابر مذاکرات و تفاهم‌های صورت گرفته با تهیه‌کنندگان، تمامی حقوق مرتبط با نشر آثار رعایت شده و علاقه‌مندان با خیالی آسوده می‌توانند به تماشای محتوای موجود بپردازند.

فیلم‌هایی که در «سینما آنلاین» شرکت کنند، تحریم می‌شوند!

پس از اعلام این خبر نخستین واکنش‌های منفی نسبت به ایجاد آن آغاز شد. غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش شرکت‌کنندگان در این طرح را به تحریم فیلم‌هایشان تهدید کرد. به گزارش سوره سینما، سخنگوی شورای صنفی نمایش و عضو هیات‌مدیره انجمن سینماداران در برنامه «صبح و گفت‌وگو» رادیو گفت‌وگو با اعلام اینکه پروژه «سینما آنلاین» بدون هماهنگی با مالکان سینما تصویب شده، این طرح را موجب بی‌عدالتی دانست و افزود: عدم نمایش فیلم‌های شرکت‌کننده در این طرح از سوی سالن‌داران سینما آخرین تصمیم اتخاذ شده در قبال «سینماآنلاین» است. فرجی توضیح داد: «در این طرح دوستان قصد داشتند همزمان با اکران، فیلم‌ها در فضای مجازی نیز به نمایش درآید که از این طریق باید دیدن فیلم روی پرده بزرگ سینما و صف‌های طولانی مقابل گیشه را به دست فراموشی سپرد.» وی با اعلام اینکه «سینما آنلاین» بدون هماهنگی با مالکان سینما تصویب شده، این طرح را موجب بی‌عدالتی عنوان کرد و افزود: «اجرای این طرح برای سینمای کشور خطرناک است چون حقوق مالکان سینما نادیده گرفته شده و فیلم‌ها کپی خواهد شد و تهیه‌کنندگان سینما نیز به طرح سینماآنلاین معترض هستند.»

فرجی عدم نمایش فیلم‌های شرکت‌کننده در این طرح از سوی سالن‌داران سینما را آخرین تصمیم اتخاذ شده در قبال «سینما آنلاین» عنوان کرد و گفت: «هیات مرکزی انجمن سینماداران در این خصوص به اجماع رسیده‌اند و این تصمیم را اتخاذ کرده‌اند.» وی دانلود این فیلم‌ها در فضای مجازی را موجب ضربه به صنعت سینمای کشور، سینماداران و تهیه‌کنندگان دانست و افزود: «با رئیس صنف تهیه‌کنندگان نیز صحبت داشتیم و آنها نیز به‌شدت مخالف هستند و هیچ توافقی در این حوزه صورت نگرفته است.»فرجی ضرر «سینما آنلاین» را به‌طور تقریبی حدود ۴۵۰ میلیون تومان برای هر اثر سینمایی تخمین زد و گفت: «این میزان به ظرفیت اثر نیز بستگی دارد؛ مثلا به فیلم‌های که بالای یک میلیارد تومان فروش داشته‌اند، میزان ۴ میلیارد تومان ضرر خواهد رسید.»

مخالفت جدی صنوف سینمایی

اما با اعلام موجودیت این طرح، برخی از سینماگران مخالفت خود را با «سینما آنلاین» ابراز کردند. در ابتدا غلامرضا موسوی رئیس شورای‌عالی تهیه‌کنندگان نسبت به این طرح موضع گرفت و مخالفت خود و شورا را نسبت به این موضوع اعلام کرد. موسوی اجرای چنین طرحی را غیرعملی و غیرحرفه‌ای دانست و به این موضوع هم اشاره کرد که هویت فرد یا شرکتی که قرار است چنین طرحی را به اجرا درآورد احراز نشده و شورای‌عالی تهیه‌کنندگان مجری این طرح را نمی‌شناسد. غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش و یکی از اعضای هیات‌مدیره انجمن سینماداران، موضع تندی نسبت به اجرای این طرح گرفت و در رابطه با آن به آی‌سینما گفت: «طبق صحبت‌هایی که با غلامرضا موسوی رئیس شورای‌عالی تهیه‌کنندگان و سیدضیا هاشمی مدیرعامل جامعه صنفی تهیه‌کنندگان داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که این طرح به هیچ عنوان نمی‌تواند به مرحله اجرا برسد.»

نارضایتی مالکان سینماها از اجرای طرح

فرجی به عنوان یکی از اعضای هیات‌مدیره انجمن سینماداران درباره نارضایتی مالکان سینما از این طرح گفت: طرح سینما آنلاین بی عدالتی محض و نادیده گرفتن حقوق دیگران است. اجرای چنین طرحی برای سینمای نحیف کشور ما بسیار خطرناک است.در این راستا غلامرضا فرجی یکی از اعضای هیات‌مدیره انجمن سینماداران درباره اجرای این طرح گفت: طرح سینما آنلاین بی‌عدالتی محض و نادیده گرفتن حقوق دیگران است. اجرای چنین طرحی برای سینمای نحیف کشور ما بسیار خطرناک است. در این طرح حقوق مالکان سالن‌ها را نادیده گرفته و به راحتی فیلم‌ها کپی می‌شود.

برخورد قانونی‌ با پخش‌کنندگان‌ آنلاین‌ فیلم‌

رئیس شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینما گفت: درباره‌ موضوع سینما آنلاین که هیچ مذاکره‌ای هم با شورا نشده است، اگر فردی بخواهد تخطی کند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. به گزارش «ایسنا» سید غلامرضا موسوی با اشاره به اینکه اخیرا شخصی مدعی شده است که فیلم‌های سینمایی در حال اکران را همزمان برای جاهایی که سالن سینما ندارند و نیز برای خارج از کشور از طریق اینترنت پخش می‌کند، ضمن تاکید بر صحت نداشتن این موضوع تاکید کرد: به اطلاع می‌رسانم که این شخص هیچ مذاکره‌ای با شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینما نداشته و اساسا فیلم‌هایی که در سالن‌های سینما و به‌خصوص گروه‌های سینمایی در حال اکران هستند به هیچ عنوان روی شبکه‌های اینترنتی پخش نخواهند شد.وی توضیح داد: این مخالفت به این دلیل است که احتمال سرقت فیلم و کپی آن از روی مانیتور و تلویزیون وجود دارد و طبیعتا وقتی چنین اتفاقی رخ دهد فیلم وارد بازار قاچاق می‌شود و به بازار سینما و کیفیت فیلم ضربه خواهد زد، در نتیجه چنین اتفاقی امکان‌پذیر نیست به‌خصوص اینکه با شورای‌عالی تهیه‌کنندگان هم هیچ گونه صحبتی نشده است.