درخواست رضا کیانیان از جامعه هنری و پزشکی

رضا کیانیان از جامعه هنری و پزشکی خواست با حفظ آرامش و رعایت قانون، ‏کمک کنند پرونده پزشکی عباس کیارستمی طبق روال قانونی و منطقی بررسی شود. این هنرمند در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: مساله اصلی ما این بوده که پرونده پزشکی آقای کیارستمی بررسی شود، اما در وضعیت موجود به نظر می‏رسد از مساله اصلی منحرف شده‏ایم و جنگی به دور از شأن جامعه سینمایی و پزشکی راه افتاده که باعث شده مساله اصلی فراموش شود. وی افزود: جامعه سینمایی و پزشکی از گروه‏های مرجعی هستند که مردم برای رفتارهای اجتماعی‏شان از آنان الگو می‏گیرند اما آیا این درست است که فعالان هر دو جامعه با یکدیگر تندخویی کنند و مقابل هم قرار بگیرند؟! کیانیان تصریح کرد: همیشه هر جا تندروی صورت می‏گیرد، تمام افراد قانون‏گریز از این وضعیت سوءاستفاده می‏کنند تا قانون‏گریزی‏شان را با آن بهانه‏ها موجه جلوه دهند. هم تیم پزشکی و هم جامعه سینمایی دو گروه روشنفکر هستند و طبیعتا دوست دارند قانون رعایت شود. اما آیا درست است خودشان کار غیرقانونی انجام دهند؟!

بازیگر فیلم‏های «یه بوس کوچولو»، «کفش‏هایم کو؟» و «یه حبه قند» گفت: خواست همه ما رسیدگی به پرونده پزشکی آقای کیارستمی از طریق مراجع ذی‏صلاح است و باید در این زمینه صبور باشیم. هر رأیی که صادر ‏شود، بررسی می‏کنیم. اگر درست بود، می‏پذیریم و اگر آن را درست نمی‏دانستیم، پیگیری خواهیم کرد. ممکن است این مسیر طولانی باشد اما صبر می‏کنیم تا از اصول خود که پایبندی به قانون است، دور نشویم.کیانیان با اشاره به ماجراهای بسته شدن خانه سینما تاکید کرد: باید از آن ماجرا الگو بگیریم. آقای شمقدری و حسینی (معاون سینمایی و وزیر وقت فرهنگ و ارشاد) خانه سینما را بستند. در آن مقطع می‏توانستیم خیلی کارهای احساسی انجام بدهیم. جلوی مجلس یا ریاست جمهوری تحصن کنیم و صف بکشیم. اما هیچ‏کدام از این کارها را انجام ندادیم تا گزکی به دست قانون‏گریزان ندهیم. درست است که بازگشایی خانه سینما روندی طولانی داشت، اما برنده شدیم. مهم برنده شدن ما و کشف حقیقت است.بازیگر فیلم‏های «خانه‏ای روی آب»، «یک تکه نان» و «گاهی به آسمان نگاه کن» خاطرنشان کرد: معمولا گروه‏های قانون‌گریز کفن می‏پوشند و به خیابان راه می‏افتند. ما که نباید این کارها را انجام دهیم. از سوی دیگر درباره پرونده آقای کیارستمی، نباید از قبل، رأی دادگاه را پیش‏بینی یا تاکید کنیم که حتما باید رأی دادگاه چنین و چنان باشد! بلکه باید با صبوری اجازه دهیم تا تمام مراحل قانونی طی شود.

وی درباره حاشیه‏های اخیر که به دنبال سخنان انتقادی داریوش مهرجویی در مراسم یادبود کیارستمی مطرح شد و واکنش یکی از پزشکان بیمارستان جم به این انتقادات توضیح داد: همه ما آقای مهرجویی را می‏شناسیم و خود من دکتر عباسی را نیز می‏شناسم. هر دو انسان‏های محترمی هستند و دکتر عباسی سابقه درخشانی در پزشکی و ارتباط بسیار خوبی با هنرمندان دارد اما آیا باید در این وضعیت لشکرکشی کنیم یا اینکه هر دو طرف را به صبر و آرامش و تعادل دعوت کنیم؟! رضا کیانیان در پایان صحبت خود گفت: به عنوان عضوی از جامعه سینمایی ایران که همیشه پشت دوستانم ایستاده‏ام و جزو کسانی بوده‏ام که به دنبال بازگشایی خانه سینما بودم، از هر دو طرف خواهش می‏کنم صبر و آرامش‏شان را حفظ کنند تا پرونده پزشکی آقای کیارستمی طبق روال قانونی و منطقی بررسی شود.