میانگین جمعیتی تماشاگران در تئاتر

گروه فرهنگ و هنر: فروش تئاتر‌های روی صحنه پس از اجراهای موفق «مجلس ضربت زدن» و «بیگانه» در ماه رمضان، همچنان رونق خود را حفظ کرده و تماشاگران بسیاری را راهی سالن‌های خصوصی و دولتی تئاتر می‌کند.

برخی گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که هر ماه به طور میانگین جمعیتی در حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در تهران پایه ثابت تئاتر دیدن هستند و اجراهای گروه‌های نمایشی را در سالن‌های مختلف پایتخت دنبال می‌کنند. به بیان دیگر حداقل تعداد تماشاگر برای تماشای تئاترهای تهران، ۱۵ هزار نفر در ماه است و این در حالی است که درصورت اجرای برخی گروه‌ها یا تئاترهای شاخص این عدد افزایش پیدا کرده و ممکن است به ۳۰ هزار نفر و حتی بیشتر نیز برسد.

البته نباید فراموش کرد که بیشتر آمارهای ارائه شده از سوی سالن‌های تئاتر درباره تعداد تماشاگران و میزان فروش، به سالن‌های دولتی مربوط است و تماشاخانه‌ها و سالن‌های خصوصی تا کنون آمارهای منظم و دقیقی از میزان فروش و استقبال از اجراهای روی صحنه را منتشر نکرده‌اند.

به هر حال همچون روال گذشته سالن‌های مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و خانه نمایش اداره تئاتر تعداد تماشاگران نمایش‌های روی صحنه خود را تا جمعه ۲۵ تیر اعلام کردند. در این گزارش البته اصطلاحی با عنوان ضریب استقبال برای برخی از نمایش های پر مخاطب امسال در مجموعه تئاتر شهر را معرفی می کنیم. این ضریب در واقع نسبت میان حداکثر فروش و میزان واقعی فروش را نمایش می دهد. در این ضریب بیشترین بلیت قابل فروش برای هر نمایش در هر سالن با بیشترین قیمت ممکن به‌عنوان حداکثر میزان فروش یک تئاتر در نظر گرفته می‌شود و نسبت میزان فروش واقعی آن در طول زمان اجرا با رقم حداکثری فروش، ضریب نهایی را تعیین می‌کند.

مجموعه سالن‌های تئاتر شهر

مجموعه تئاتر شهر در گزارشی تعداد تماشاگران ۶ نمایش خود را به شرح زیر اعلام کرده است.

سالن سایه: نمایش «روزهای بی‌باران» به کارگردانی امین بهروزی در تالار سایه میزبان ۲ هزار و ۳۰۷ تماشاگر بوده است. این نمایش طی ۳۸ اجرای خود ۳۵۲ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال فروش داشته که شامل یک‌هزار و ۵۰۸ بلیت تمام‌بها، ۷۰ بلیت نیم‌بها، ۲۹۲ بلیت تخفیف‌دار و ۴۳۷ بلیت میهمان می‌شود. ظرفیت سالن سایه ۵۵ نفر و قیمت بلیت این نمایش نیز ۲۰ هزار تومان تعیین شده که بر این اساس حداکثر میزان فروش برای این تئاتر در هر اجرا یک میلیون و ۱۰۰ هزارتومان است. این تئاتر از حداکثر فروش ۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی تاکنون، کمی بیش از ۳۵ میلیون تومان فروخته و ضریب استقبال از آن بیش از ۸۴ درصد است که در نوع خود قابل توجه و به نسبت چشمگیر است.

سالن چهارسو: نمایش «سفر به نهایت دور» که تنها ۴ اجرای آن انجام شده نیز میزبان ۳۳۳ تماشاگر بوده است. این نمایش در تالار چهارسو و با کارگردانی محمد میرعلی اکبری ۳۵ میلیون و ۲۵۰ هزار ریال فروش داشته است. برای این نمایش ۷۳ بلیت تمام‌بها، ۸۵ بلیت تخفیف‌دار و ۱۷۵ بلیت میهمان ارائه شده است. سالن چهار سو ۱۱۵ نفر ظرفیت دارد و بهای بلیت این نمایش نیز ۲۰ هزار تومان تعیین شده که با این اوصاف، ضریب استقبال از آن کمی بیش از ۳۸ درصد است که البته با توجه به روزهای نخست اجرای آن طبیعی به نظر می رسد.

سالن قشقایی: در تالار قشقایی نمایش «راهنمای تئاتر شهر» به کارگردانی نیکو ممدوحی طی ۷ اجرایی که پشت سر گذاشته میزبان ۲۵۴ تماشاگر بوده است و مبلغ فروش این نمایش ۳۰ میلیون ریال اعلام شده است. برای این نمایش ۱۰۸ بلیت تمام‌بها، ۴ بلیت نیم بها، ۵۰ بلیت تخفیف‌دار و ۹۲ بلیت میهمان ارائه شده است. ظرفیت موثر سالن قشقایی برای این نمایش ۱۰۰ نفر است. به این ترتیب ضریب استقبال ۲۱ درصد است که چندان امیدبخش نیست.

همچنین نمایش «صندوقچه راز گنجور» دیگر نمایش تالار قشقایی نیز که کارگردانی آن را مرضیه نادری انجام داده طی ۷ اجرا میزبان ۳۰۱ تماشاگر بوده است. برای این نمایش فروش ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال ثبت شده که حاصل ۹۶ بلیت تمام‌بها، ۸۰ بلیت نیم‌بها، ۳۵ بلیت تخفیف‌دار و ۹۰ بلیت میهمان است.

نمایش «پرواز عمود کبوتر دریایی...» نیز که با کارگردانی سیما شیبانی در تالار قشقایی ۷ اجرا را پشت سر گذاشته در این زمان میزبان ۴۸۶ تماشاگر بوده است. این نمایش با ارائه ۲۵۴ بلیت تمام‌بها، ۴۳ بلیت نیم‌بها، ۵۶ بلیت تخفیف‌دار و ۱۳۳ بلیت میهمان به فروش ۶۴ میلیون و ۶۰ هزار ریال دست پیدا کرده است.

سالن اصلی تئاتر شهر: نمایش «مجلس ضربت زدن» به کارگردانی محمد رحمانیان که در تالار اصلی این مجموعه روی صحنه بود طی ۳۲ اجرا میزبان ۲۰ هزار و ۳۱۱ تماشاگر بود و مبلغ گیشه این نمایش به ۶ میلیاردو ۷۰۲ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال رسید. برای این نمایش ۸ هزار و ۲۳۲ بلیت تمام‌بها، ۱۰۰۷۳ بلیت تخفیف‌دار و ۲۰۰۶ بلیت مهمان ارائه شده است.

ظرفیت این سالن ۵۸۰ نفر است و قیمت متوسط بلیت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین می شود. ضریب استقبال از این نمایش حدود ۹۰ درصد است.

سنگلج: اما در تماشاخانه سنگلج که میزبان نمایش «شیش و بش» به کارگردانی سیدجواد روشن است، تعداد تماشاگران هفته گذشته ۳۸۶ نفر اعلام شده است. این نمایش از ۲۰ تا ۲۵ تیر ۱۵۷ بلیت تمام‌بها، ۲ بلیت نیم‌بها، ۷۸ بلیت تخفیف‌دار و ۱۴۹ میهمان داشته است. مبلغ فروش این نمایش ۳۱ میلیون و ۸۳۱ هزار و ۵۰۰ ریال اعلام شده است.

خانه نمایش اداره تئاتر: خانه نمایش اداره تئاتر نیز که میزبان نمایش «هفت هشتم» به کارگردانی حمید اصغری تتماج و علی برجی است در هفته گذشته میزبان ۱۶۲ تماشاگر بوده است. سالن خانه نمایش از جمله سالن‌هایی است که بیشترین تماشاگران آن را هنرمندان و دانشجویان تئاتر تشکیل می‌دهند.