موج تابستانی کنسرت‌های موسیقی

گروه فرهنگ و هنر: در آستانه فرارسیدن عید سعید فطر و آغاز جشنواره تابستانی کنسر‌ت‌های موسیقی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان مجوز برگزاری ۱۸ اجرای صحنه‌ای و انتشار هشت آلبوم موسیقی را صادر کرد تا موج تابستانی کنسرت‌های موسیقی از اواسط تیرماه کلید بخورد.این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۸۰ مجوز برگزاری کنسرت در کشور صادر شده و ۶۴ آلبوم نیز مجوز انتشار دریافت کرده‌اند. از مجموع آمار کنسرت‌های امسال، ۵۰ اجرای موسیقی کلاسیک ایرانی، ۱۴ اجرای موسیقی فولکلوریک، ۶ اجرای موسیقی مخصوص بانوان، ۴۰ اجرای موسیقی پاپ، ۴۱ اجرای موسیقی تلفیقی، ۸ اجرای موسیقی کلاسیک و ۳ اجرای موسیقی کودک برگزار شده و ۱۸ کنسرت دیگر نیز قرار است پس از پایان ماه مبارک در کشور روی صحنه برود. همچنین مجوز ۵۶ آلبوم صوتی از ابتدای سال ۱۳۹۵ تاکنون صادر شده است که شامل ۱۸ آلبوم کلاسیک ایرانی، ۳۲ آلبوم پاپ، یک آلبوم محلی، یک آلبوم تلفیقی و ۳ آلبوم کلاسیک است.با این همه اگرچه به نظر می‌رسد که تعداد مجوزهای صادر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل‌توجه است و براساس آن می‌توان گفت که در طول سه ماه گذشته به‌طور میانگین در هر ماه ۵۴ کنسرت برگزار شده اما باید توجه داشت که در همین مدت تعداد قابل‌توجهی از کنسرت‌های چهره‌های مشهور وبرجسته موسیقی از جمله شهرام ناظری، کیهان کلهر، حسام الدین سراج و... لغو شده است.

چه کنسرت‌هایی در راه است

روابط‌عمومی دفتر موسیقی اعلام کرد: مجوز اجرای صحنه‌ای برای گروه موسیقی «همنوازان حصار» به سرپرستی علی قمصری و خوانندگی محمد معتمدی صادر شد. این کنسرت در تاریخ‌های ۲۱، ۱۵ و ۲۲ مردادماه در یک نوبت (ساعت ۲۱) در تالار رودکی برگزار خواهد شد. گروه «همنوازان حصار» در این اجرا قطعاتی چون «زخمه‌های پنهانی»، «کم‌حوصله‌ها»، «گنج گم‌شده»، «چهار مضراب نوا» و... را اجرا خواهد کرد و بخشی از کنسرت هم شامل بداهه‌نوازی ساز و آواز خواهد بود. همچنین در این گزارش آمده است، مجوز اجرای صحنه‌ای برای گروه «کر فلوت تهران» به سرپرستی فیروزه نوایی در سالن رودکی صادر شده است. نوازندگان این کنسرت سازی در روزهای ۶ و ۷ مردادماه، هرشب و در ساعت ۲۱ با اجرای قطعاتی از کورساکف، موتزارت، داپلر و پیاتزولا به اجرای برنامه می‌پردازند.

مجوز گروه «احسان خواجه‌امیری» برای روزهای ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ تیرماه در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی صادر شده است. در این کنسرت قطعاتی همچون «تنهایی»، «پاییز»، «عشق»، «گذشته‌ها» و... در سانس‌های ۱۹ و ۲۲ اجرا خواهد شد.واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی مجوز اجرای گروه «شرقی» را نیز صادر کرده است. اجرای این گروه به سرپرستی سامان احتشامی و با اجرای گروه کُر در روزهای ۱۳ و ۱۴ مردادماه در ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار خواهد شد. در این اجرا تکنوازی در آواز شوشتری، دونوازی پیانو، قطعه‌ گل شقایق، چهارمضراب اصفهان و... اجرا خواهد شد. این در حالی است که مجوز ۶ اجرا نیز برای بابک جهانبخش در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی صادر شده است. این اجراها در تاریخ‌های ۲۸ و ۲۹ مردادماه در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۴۵ و در تاریخ ۲۵ شهریورماه در دو سانس ۱۹:۴۵ و ۲۲:۴۵ برگزار می‌شود.گروه «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان و خوانندگی آکا صفوی ۲۰ و ۲۱ شهریورماه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت قطعات «محله خومونی»، «فایز و مفتون»، «پنجه پنکی»، «نی‌مه» و... را اجرا خواهد کرد.

بنا بر این گزارش، گروه مهدی احمدوند نیز برای روزهای ۱۹ و ۲۰ تیر ماه در دو سانس ۱۹ و ۲۲ در سالن تالار وحدت مهاباد روی صحنه خواهد رفت.گروه مازیار فلاحی دیگر گروهی است که مجوز اجرا دریافت کرده است. اجرای این گروه ۳ مردادماه در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۲ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود.دیگر گروه پاپی که از واحد نظارت دفتر موسیقی مجوز اجرا گرفته است، گروه زانیار خسروی است. اجرای این گروه ۴ مردادماه در دو سانس ١٨:٣٠ و ۲۲ در سالن میلاد نمایشگاه برگزار می‌شود. واحد نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی مجوز دو اجرای موسیقی کلاسیک معاصر را هم در سالن فرهنگسرای نیاوران صادر کرده است که در روزهای اول و ۲ شهریورماه در ساعت ۲۱ روی صحنه خواهد رفت. اجرای تریو «جیوانی گوییدی» متشکل از هنرمندان ایتالیای و پرتغالی در این شب‌ها با برداشتی از موتیف‌های آلبوم «شهر رویایی نافرجام» و آلبوم «روز موعود» به صورت بداهه انجام خواهد شد.

«ارکستر پارس» دیگر، گروه موسیقی کلاسیک است که شب‌های ۷، ۸ و ۹ مهرماه در دو سانس ۱۵ و ۱۸:۳۰ در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت. این گروه موسیقی کودک به سرپرستی و آهنگسازی ناصر نظر و همراهی گروه کُر، اپرت «پرپری» را اجرا خواهد کرد. گروه فریدون آسرایی نیز ۲۲ مردادماه در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی روی صحنه خواهد رفت.گروه نهال (ویژه بانوان) به سرپرستی و خوانندگی لیلا نجفی ۲۲ تیرماه در ساعت ۲۱ در سالن فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهد داشت. گروه موسیقی سنتی «گوشه» به سرپرستی و خوانندگی سیامک آقایی نیز ۲۲ مرداد ماه در ساعت ٢١:۳۰ در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت. این گروه در این کنسرت قطعاتی چون «پیش درآمد»، «ساز و آواز»، «گفتمش سیر ببینم»، «چهارمضراب حجاز»، «باز عشق» و... را اجرا خواهد کرد. واحد نظارت دفتر موسیقی مجوز یک اجرای موسیقی فولکلور را برای گروه «آوای پارسیان» صادر کرده است. اجرای این گروه که سرپرستی و خوانندگی آن به عهده‌ سامان علیپور است، ۲۸ مردادماه در ساعت ۲۰:۳۰ در سالن رودکی برگزار خواهد شد. این گروه در این اجرا قطعاتی چون «دالکه»، «دانازارم»، «دی بلال»، «ایجو دل موتنگه»، «ای گلم» و... را اجرا خواهد کرد.

مجوز دو اجرا هم برای گروه مهدی یراحی در تاریخ ۲۱ مردادماه صادر شده است. این اجرا در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود. مجوز برای گروه «مجید یحیایی» نیز در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برای ۲۳ تیرماه صادر شده است. این گروه در دو سانس ۱۸:۳۰ و ٢١:٣٠ اجرای برنامه خواهد داشت.آخرین مجوز اجرای صحنه‌ای هفته‌ گذشته برای گروه «شوک» به سرپرستی و خوانندگی فرزاد فرزین صادر شد. این گروه در شب‌های ۲۹ و ۳۰ تیرماه و ۲۳ مردادماه در دو سانس ۱۸:۳۰ و ۲۱:۳۰ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی به اجرای برنامه خواهد پرداخت.

آلبوم‌هایی که به‌زودی به بازار می‌آیند

همچنین مجوز ۸ آلبوم صوتی طی هفته‌ گذشته‌ از سوی دفتر موسیقی صادر شده است که شامل ۲ آلبوم کلاسیک ایرانی، ۴ آلبوم پاپ، یک آلبوم محلی و یک آلبوم تلفیقی است. از این میان می‌توان به آلبوم «آتا» با تنظیم جابر اطاعتی، آلبوم بی‌کلام «دورخت» به آهنگسازی محمدحسین اناری، آلبوم «مهرویان» با آهنگسازی جمشید آقایی و شهرام میرجلالی و آلبوم «انعکاس ثانیه‌ها» به آهنگسازی نیما عباسی اشاره کرد. مجوز یک آلبوم تصویری نیز طی همین روزها با نام «آموزش مقدماتی پیانو جز» با اجرا و آموزش امیر شهابی و مجوز ۵ نماآهنگ با نام‌های «تردید» به خوانندگی محمود انصاری، «من میلیونر نیستم» به خوانندگی زانیار خسروی، «عاشقتم» به خوانندگی سیروان خسروی، «وای وای» به خوانندگی مهدی مدرس و«قطعه بهار» به خوانندگی حسین خواجه امیری و امیر حسین فدایی صادر شده است.همچنین مجوز ۵ تک‌آهنگ با نام‌های «ایران من» به خوانندگی جواد رمضانی، «من میلیونر نیستم» به خوانندگی زانیار خسروی، «عاشقتم» به خوانندگی سیروان خسروی، «عروس شهر» به خوانندگی مهدی رضایی و «سقف رویایی» به خوانندگی احمد فیضی صادر شده است.