«شهرزاد» ماهواره را شکست داد

جشن پایانی سریال «شهرزاد» یکشنبه شب در حالی در برج میلاد برگزار شد که بلیت‌های این برنامه در مدت زمان ۴۵ دقیقه در یکی از روزهای هفته گذشته به فروش رسید و همین اتفاق از استقبال قابل توجه علاقه‌مندان حکایت می‌کرد. علاوه‌بر مردم که بخش وسیعی از آنها با بلیت فروشی به برنامه آمده بودند چهره‌های فرهنگی زیادی در سالن به چشم می‌خورد که همین نکته باعث شد تا احسان کرمی مجری برنامه از میهمانان ویژه مراسم از جمله ناصر ملک مطیعی، علی نصیریان، محمود دولت‌آبادی و پرویز پرستویی تشکر کند ومردم هم به مدت طولانی و ایستاده به تشویق این هنرمندان پرداختند.

اقتباس از آثار محمود دولت‌آبادی

در بخشی از این مراسم، محمود دولت‌آبادی نویسنده و رمان‌نویس روی سن آمد و با بیان جمله‌ای عنوان کرد: به نظر من آنچه فراتر از هنر است، پوشش زندگی در ذهن و قلب جوانان ایران است که امیدوارم همواره باقی بماند. در این مراسم از حسن فتحی دعوت شد تا برای تقدیر روی سن بیاید و او گفت: فکر نمی‌کردم از همه از جمله خودم تقدیر شود. برای من افتخار است که این تندیس را از بزرگ‌مرد ادبیات و رمان دریافت می‌کنم. امیدوارم روزی برسد که آثار محمود دولت‌آبادی و نویسندگانی امثال او در سینما و تلویزیون ایران مورد اقتباس قرار بگیرند و سینما و سریال‌های ما از یک پشتوانه قدرتمند و غنی ادبی برخوردار شوند. تقدیر بعدی به خانواده هاشم اختصاص داشت که با حضور صادق زیباکلام کارشناس مسائل سیاسی و سید فرید قاسمی انجام شد. زیباکلام بعد از اهدای تندیس به خانواده هاشم با شوخی پشت میکروفن قرار گرفت و عنوان کرد: ظاهرا آقای فتحی می‌خواهد فصل دوم سریال را هم بسازد. می‌خواهم بدانم این سریال کی به دوران معاصر می‌رسد که من و ظریف هم بتوانیم نقش خود را بازی کنیم.

سپس فتحی روی سن آمد و در سخنانی بیان کرد: من و همکارانم مثل همه شما رویاهایی همچون عدالت اقتصادی، گسترش آزادی‌های فردی و اجتماعی، جهانی عاری از جنگ و خشونت و آرزوی توسعه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و... برای وطنی داریم که در آن متولد شدیم. ساخت سریال «شهرزاد» و اقبال عمومی و رونق شبکه نمایش خانگی از جمله آرزوهای من بود.

وی ادامه داد: اگر حمایت‌های شما نبود شاید قافله «شهرزاد» نمی‌توانست در مسیر دشوارش به مقصد برسد. کارگردان سریال «شهرزاد» با اشاره به شخصیت‌های این اثر عنوان کرد: ما می‌دانیم که در وجود همه ما بزرگ‌آقا، شهرزاد، شیرین، فرهاد و قبادی وجود دارد. از این‌رو همیشه در برابر یک پرسش ابدی یعنی از یکسو عشق و محبت و از سویی خودشیفتگی و حرص و طمع قرار می‌گیریم و باید تعیین کنیم که در کدام صف هستیم. بخش دیگر این تقدیرها با حضور عبدالله اسکندری چهره‌پرداز پیشکسوت انجام شد و غزل شاکری و پریناز ایزدیار روی سن آمدند.

شعرخوانی مصطفی زمانی در پشت تریبون

همچنین مصطفی زمانی نیز در بخش جداگانه‌ای توسط همایون ارشادی تقدیر شد. وی در مقابل تریبون قرار گرفت و با اشاره به ویژگی‌های نقش خود گفت: من در سریال «شهرزاد» با توجه به نقشی که داشتم نمی‌توانستم دست علی نصیریان را ببوسم و خواستم اینجا دست وی را در مقابل دوربین‌ها ببوسم. بازیگر نقش فرهاد در پاسخ به پرسش احسان کرمی درباره شعرخوانی در سریال عنوان کرد: من شعرخوانی را مدیون پدرم هستم. او برای من شعر می‌خواند البته او مشکلات سیاسی هم داشت و چون پولی نداشت، کسی شعرهایش را نمی‌شناخت. زمانی در پایان سخنان خود یکی از شعرهای سریال را خواند.

آرزوی مهناز افشار برای رسیدن قباد و شهرزاد

مهناز افشار که از میهمانان این مراسم بود برای تقدیر یک بازیگر روی سن آمد و اظهار کرد: سال‌هاست که دل ما برای عشق نمی‌لرزد و قلب من با مجموعه «شهرزاد» لرزید. در گذشته اگر تلفن زنگ می‌خورد و عشقی هم وجود داشت، قلب ما می‌ریخت اما امروز این‌گونه نیست. افشار در پایان سخنانش گفت که من جزو مخاطبانی هستم که دوست داشتم قباد به شهرزاد برسد و این جمله او با تشویق جمعی از مردم سالن مواجه شد. شهاب حسینی بازیگر نقش قباد همزمان روی سن آمد و با یادی از خسرو شکیبایی بیان کرد: الهی شکر که ما در محضر شما روسفید هستیم. زمانی که شبکه نمایش خانگی شکل گرفت، رسانه‌ای بین تلویزیون و سینما بود و می‌شد تصور کرد که می‌توان از آن در حوزه فرهنگ‌سازی استفاده کرد. با این حال من حسرتی داشتم که سریال‌های این شبکه به سرانجام نمی‌رسد و زمانی که «شهرزاد» به من پیشنهاد شد، فکر کردم شاید شبکه خانگی به واسطه این سریال زنده شود. کافی است ما گامی برای ساخت آثار خوب با اقتباس از ادبیات خود برداریم.

ترانه علیدوستی بعد از دریافت تندیس خود از فرخ‌نژاد اظهار کرد: ماه‌ها بود دلم می‌خواست همه گروه را با هم ببینم. من اینجا تندیس «عشق و امید» را دریافت کردم؛ اما آن را متعلق به همه مردم ایران می‌دانم که با عشق و امید، دلشان با کار ما لرزید. مطمئن باشید که بدون شما «شهرزاد» به هیچ وجه این‌گونه که الان هست، نمی‌توانست باشد. آقای فتحی از شما هم ممنونم که نقشی را به من سپردید که روح زیبایی داشت و آزاده بود.

علیدوستی در پایان در واکنش به کرمی درباره مرغ آمینی که به گردنش آویخته شده بود، عنوان کرد: مرغ آمین من یک تفاوت با مرغ آمین بقیه مردم دارد و آن این است که این همان گردنبندی است که فرهاد در سریال به من هدیه داده است. در بخش پایانی این تقدیرها پرویز پرستویی و ناصر ملک‌مطیعی دو بازیگر سینما با تشویق‌های پیاپی مردم روی صحنه آمدند. ابتدا ملک‌مطیعی پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: خدا را شکر می‌کنم که توفیق داشتم اکنون در مقابل شما بایستم. من ۸۶ سال دارم و هیچ‌گاه در زندگی به کسی حسودی نکردم؛ اما امشب حسودی‌ام شد. من نمی‌خواهم از گذشته سینمای ایران حرف بزنم؛ چرا که ما آنقدر تغییرات داشته‌ایم که وضعیت امروز باعث افتخار است. این دو بازیگر در پایان از علی نصیریان دعوت کردند تا روی سن بیاید و تندیسی به وی اهدا کردند.

نصیریان نیز با اشاره به اینکه مرغ آمین را که یک پلاک در سریال «شهرزاد» است در طلافروشی‌ها و در دست مردم می‌بیند، عنوان کرد: به نظرم این یک نشانه است و ما که همیشه به دنبال پول نفت هستیم از نیروهای خلاقه هنری انسانی غافلیم. ما آدم‌های خوش‌فکر زیاد داریم و باید از این نشانه‌ها استقبال کنیم. این پلاک و استقبال مردم از آن نشان می‌دهد که ملت ایران ملتی هوشمند است.

«شهرزاد» ماهواره را شکست داد