اصغر فرهادی آماده نمایش «فروشنده» در کن

اصغر فرهادی گفت: ترجیحم این است که «فروشنده» زودتر در ایران اکران شود؛ چون برای تحقیق و نگارش پروژه بعدی‏ام تقریبا از اوایل مهر ماه بیشتر در سفر خواهم بود. این کارگردان برگزیده اسکار که طی چند روز آینده فیلمش «فروشنده» در جشنواره فیلم کن رونمایی می‏شود، پیش از عزیمت به فرانسه در گفت‏وگو با «ایسنا» به برخی سوالات و حواشی مطرح شده پاسخ داد و از برخی تیترهای جعلی انتقاد کرد. فرهادی درباره زمان اکران فیلم جدیدش گفت: در اولین فرصتی که شرایط اکران مهیا شود، فیلم اکران خواهد شد. حدس می‏زنم از اواسط تابستان اکران آن بتواند شروع شود. قرار بود اکران ایران و اروپا همزمان باشد؛ اما باتوجه به اینکه اکران فرانسه برای ماه نوامبر قطعی شده، ترجیحم این است که فیلم زودتر در ایران اکران شود؛ چون برای تحقیق و نگارش پروژه بعدی‏ام تقریبا از اوایل مهر ماه بیشتر در سفر خواهم بود، مایلم فیلم پیش از اکران فرانسه در ایران اکران شود تا موقع نمایش فیلم، خودم حضور داشته باشم.

فرهادی همچنین درباره خبری که در رسانه‌ها مبنی بر سرمایه‌گذاری قطر روی «فروشنده» انتشار یافته بود، گفت: تهیه‏کنندگان فیلم من و کمپانی ممنتو هستیم. وقتی تصمیم به ساخت فیلم گرفتم و مقدمات ساخت آن فراهم شد، تهیه‏کننده و همچنین سرمایه‏گذار فیلم خودم بودم. در رابطه با حضور «دوحه فیلم فستیوال» به‌عنوان تهیه‏کننده و سرمایه‏گذار، خبری که منتشر شده یا از سر بی‏اطلاعی یا شیطنت‏ است. فستیوال دوحه، هر سال به تعدادی فیلم رقمی به‌عنوان فاوند (fund)پرداخت کرده و شریک می‏شود. آنها در سال‏های گذشته نیز، مثل بسیاری از جاهای دیگر در دنیا، فاوند می‏دهند و در فیلم‏ها مبلغی سرمایه‏گذاری می‏کنند که معمولا در مقابل بودجه کلی فیلم، درصد بالایی نیست. مسوول فستیوال دوحه قطر، پس از حضورکمپانی ممنتو به‏عنوان تهیه‏کننده در این فیلم، با آنها تماس گرفته و ابراز تمایل کرده بودند که امسال یکی از فاوندهای‏شان را به فیلم «فروشنده» بدهند و ممنتو هم پذیرفته بود. کارگردان اسکاری سینمای ایران درباره فیلم بعدی‌اش هم گفت:این فیلم قرار بود سال گذشته کلید بخورد؛ اما زمانی‏که قصه اولیه فیلم «فروشنده» به ذهنم رسید، بهانه‏ای پیدا شد برای به تاخیر انداختن یک‏ساله آن پروژه. دلتنگ فیلم‌سازی در ایران بودم و ذهنم کاملا درگیر داستان جدیدی بود که تازه متولد شده بود.

همراهی تهیه‏کننده اسپانیایی (پدرو آلمادوار) باعث شد که به‏رغم همه برنامه‏ریزی‏ها و قرارومدارها، به تعویق انداختن آن پروژه میسر شود و فیلم «فروشنده» در ایران به سرانجام برسد. برنامه‏ریزی بر این اساس است که از اوایل پاییز امسال برای ادامه تحقیقات و نگارش دیالوگ‏ها، به مادرید بروم تا در صورت هماهنگی با گروه، فیلم بهار سال آینده کلید بخورد. البته همه این برنامه‏ریزی‏ها منوط بر این است که دوباره سر و کله ایده و قصه جدیدی پیدا نشود. فرهادی در پایان درباره رقبایش در کن گفت: فیلم تازه چند روزی است که آماده شده. تا همین هفته پیش، مشغول میکس صدا و تصحیح رنگ آن بودیم. به همین خاطر فیلم، دیر به دست هیات انتخاب کن رسید و آنها پس از اعلام اسامی بیست فیلم موفق شدند نسخه بدون اصلاح رنگ و میکس صدای فیلم را ببینند که با تاخیر چند روزه به لیست اضافه کنند. به همین خاطر، هنوز از فیلم فاصله نگرفته‏ام تا بتوانم پیش‏بینی‏ای داشته باشم.