ستاره‌های تئاتر روی صحنه

گروه فرهنگ و هنر:سالن‌های تئاتر در سالی که دو ماه از آن گذشته است رونق قابل‌توجهی گرفته‌اند. بازیگران شناخته شده تئاتر که بعضی از آنها به دنیای سینما راه پیدا کرده‌اند با بازی در نقش‌های تازه روی صحنه تئاتر تماشاگران را مشتاق به دیدن کارهای صحنه‌ای کرده‌اند. در این میان کارگردان‌هایی هم هستند که مثل بازیگران به‌عنوان یکی از عوامل رونق صحنه شناخته می‌شوند و مخاطبان تئاتر به خاطر این کارگردان‌ها به سالن‌های تئاتر می‌آیند و بر رونق این هنر صحنه‌ای می‌افزایند. در میان کارگردان‌هایی که تئاترهایشان قرار است روی صحنه برود نام‌هایی آشنا به چشم می‌خورد. محمد رحمانیان، منیژه محامدی، آتیلا پسیانی، حمیدرضا نعیمی و امیررضا کوهستانی از کارگردان‌های شناخته شده تئاتر هستند که همیشه مخاطب به آنها اقبال قابل‌توجهی نشان داده است. امسال هم طبق روال سال‌های پیش نمایش‌های آینده سالن‌های ایرانشهر اعلام شده‌اند، اما برنامه‌های آتی سالن‌های تئاتر شهر مشخص نیست. در حال حاضر سه نمایش آیینی «ناسور»، «گرگ دختر» و «بر پهنه دریا» اجرای خود را در سالن‌های تئاتر شهر آغاز کرده‌اند، اما در لیست برنامه‌های آینده ایرانشهر، نام بسیاری از بزرگان تئاتر و البته برخی سینماگران به چشم می‌خورد که نویدبخش اجراهایی متفاوت برای مخاطبان است.

محمد رحمانیان

این کارگردان نام آشنای تئاتر که سال گذشته اولین فیلمش «سینما نیمکت» را روی پرده برد از هفدهم تیر ماه تا یکم مرداد ماه به مدت ۱۴ روز با نمایش «عاشقیت» در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر پذیرای علاقه‌مندان به تئاتر خواهد بود. محمد رحمانیان متولد۱۳۴۱ تهران طی ۳۰ سال فعالیت در عرصه تئاتر، نمایش‌های مختلفی را روی صحنه برده‌است. از جمله آثار او می‌توان به نمایش‌های مصاحبه، پل، فنز و مانیفست چو اشاره کرد. او دارای مدرک کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۰ و همچنین مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر در سال ۱۳۷۷ است. وی در سال ۱۳۸۹ پس از اینکه اجرای چند تئاتر وی به مشکل برخورد به کانادا مهاجرت کرد و در آنجا چند نمایش به روی صحنه برد و نهایتا در سال ۱۳۹۲ به ایران بازگشت.

علی سرابی

بازیگر تئاترهای محمد یعقوبی برای دومین‌بار نمایشی را به‌عنوان کارگردان روی صحنه می‌برد. نام این نمایش «خدای کشتار» است که از دوم خرداد تا یازده تیر ماه به کارگردانی علی سرابی و با بازی مارال بنی آدم، ستاره پسیانی، علی سرابی و نوید محمدزاده در سالن تئاتر مستقل تهران اجرا خواهد شد. علی سرابی متولد ۱۳۵۷ در تهران فارغ‌التحصیل رشته بازیگری از دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد تهران؛ فعالیت کاری خود را در سال ۱۳۷۹ با بازی در تئاتر آغاز کرد. سرابی در جشنواره‌های مختلف تئاتری برای ایفای نقش در نقش‌هایی کاملا متفاوت جوایز زیادی را دریافت کرده است.

حمیدرضا نعیمی

حمیدرضا نعیمی که با نمایش «خیال» در سی‌امین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت قرار است این نمایش را از پنجم مرداد ماه در سالن استاد سمندریان به اجرای عموم بگذارد. رامونا شاه و امین طباطبایی در نمایش جشنواره‌ای این تئاتر بازی کرده بودند. حمیدرضا نعیمی متولد ۱۳۵۳ در سر پل ذهاب نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر ایرانی است. او با مدرک کارشناسی ادبیات نمایشی (هنر و معماری، ۱۳۷۶) و کارشناسی ارشد بازیگری و کارگردانی از دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۷۹ وارد عرصه هنرهای نمایشی شد و در این سال‌ها چند نمایش را روی صحنه برده است.

امیر رضا کوهستانی

«ایوانف» به کارگردانی امیر رضا کوهستانی نخستین نمایشنامه بلند آنتوان چخوف، نویسنده روسی است که مهرماه سال ۹۰ در سالن شماره یک مجموعه تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است. حسن معجونی، وحید آقاپور، علی باقری، رضا بهبودی، نگار جواهریان و سعید چنگیزیان بازیگران این نمایش بودند. کوهستانی تصمیم دارد از دوازدهم مرداد ماه یک بار دیگر نمایش «ایوانف» را روی صحنه ببرد. این نمایش به مدت یک ماه در سالن ناظرزاده کرمانی ایرانشهر اجرا خواهد شد. کوهستانی یکی از پرکارترین کارگردانان تئاتر است. امیررضا کوهستانی ۱۸ خرداد ۱۳۵۷ در شیراز به دنیا آمدو با اجرای بیش از ۲۰۰ تئاتر در خارج از کشور، از جمله موفق‌ترین کارگردانان تئاتر ایران به‌شمار می‌رود.

ایوب آقاخانی

نمایش «زنان به بزها خیره می‌شوند» عنوان نمایشی است از ایوب آقاخانی که قرار است از شانزدهم شهریورماه روی صحنه سالن ناظرزاده کرمانی اجرا شود. ایوب آقاخانی متولد اول آبان ۱۳۵۴ در تبریز نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر ایرانی است. او همچنین به‌عنوان نویسنده و گوینده رادیو هم فعالیت دارد.

نیما دهقان

نیما دهقان از نهم شهریور ماه به اجرای نمایش «جاودانگی» در سالن استاد سمندریان خواهد پرداخت و صابر ابر با نمایش «پرتقال کوکی» و هومن سیدی با تئاتر «هتل سه ستاره» از نهم تیر ماه در سالن ناظرزاده کرمانی اجرا خواهند داشت. نیما دهقان متولد ۱۳۵۷ در تهران کارگردان تئاتر و تله تئاتر، تهیه کننده تلویزیون، پژوهشگر، منتقد، نویسنده و عضو گروه تئاتر تجربه است. از آثار او می‌توان کارگردانی نمایش‌های خنکای ختم خاطره، ترن و دو متر در دو متر جنگ را نام برد. نمایش خنکای ختم خاطره در سال ۱۳۸۸ برترین نمایش بخش بین‌الملل جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد و پنج جایزه، از جمله بهترین کارگردانی را برای نیما دهقان به دست آورد.

دیگر چهره ها

حمیدرضا قطبی که چندی پیش فیلم «جامه‌دران» را در سینماهای تهران و شهرستان روی پرده داشت از دوم خرداد ماه با اجرای «شکار مرغابی» میزبان علاقه‌مندان به تئاتر در سالن ناظرزاده کرمانی خواهد شد. نمایش «ماتریوشکا» کاری از پارسا پیروزفر از تاریخ شانزدهم شهریور ماه در سالن ناظرزاده ایرانشهر اجرا خواهد شد. این بازیگر تا به حال اجراهای پر مخاطبی را روی صحنه برده است. حسین پاکدل، منیژه محامدی، سیامک احصایی، آرش دادگر، آتیلا پسیانی و آروند دشت آرای از جمله کارگردانانی هستند که در نیمه دوم سال به اجرای نمایش در سالن‌های تئاتر خواهند پرداخت.