توقف اکران فیلم‌های پرفروش!

گروه فرهنگ و هنر:چند روزی است که بحث محدودیت اکران فیلم‌های پرفروش سینماها به حرف روز سینمای ایران تبدیل شده است. پیش از این به‌دلیل اینکه فیلم‌های پرفروش زیادی روی پرده نمی‌رفتند این ماجرا کمتر به چشم می‌آمد، اما در حال حاضر با وجود یک فیلم ۱۳ میلیاردی و یک فیلم هشت میلیاردی و دو فیلم حدودا پنج میلیاردی این بحث جدی مطرح شده است که چرا باید فروش این فیلم‌ها با وجود استقبال مخاطب و همینطور رغبت سینمادارها به نمایششان متوقف شود و فیلم‌های تازه‌ای روی پرده بیاید که معلوم نیست در گیشه چه سرنوشتی پیدا می‌کنند.با توجه به مصوبه شورای صنفی اکران سینماها چهارشنبه این هفته یکی از پرفروشترین فیلم‌های سال«من سالوادور نیستم» از پرده چند سینما پایین می‌آید و نمایشش با تعداد سالن‌های کمتر ادامه می‌یابد.

فیلم «من سالوادور نیستم» که اکران آن از اسفندماه گذشته شروع شده بود، با گذراندن ۱۰ هفته به پایان زمان قانونی اکران خود رسیده، اما با ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فروش همچنان قدرت جذب مخاطب را دارد. تهیه‌کنندگان این فیلم در نامه‌ سرگشاده‌ای به پایان اکران این فیلم اعتراض دارند و می‌گویند برای آنکه رکورد فروش یک فیلم دولتی شکسته نشود، حکم به پایان اکرانش داده شده، اما سخنگوی شورای صنفی نمایش این مساله را تکذیب می‌کند.براساس قانون شورای صنفی نمایش در سال ۹۵ فیلم‌های روی پرده تا هفت هفته و در صورت بالا بودن کف فروش تا ۱۰ هفته می‌توانند روی پرده بمانند. این قانون قرار است برای فیلم پرفروشی مثل «من سالوادور نیستم» نیز اجرا شود، اما شرایط این فیلم باعث شده تا تهیه‌کنندگان آن انتظار داشته باشند نگاه ویژه‌ای به آن شود. تنها فیلمی که تا کنون از این قانون مستثنا بوده، فیلم «محمد رسول‌الله» ساخته مجید مجیدی است که از ابتدا با شرایط خاص و حمایت‌های فراوان به نمایش درآمد و همین موضوع منجر به مقایسه فیلم‌های پرفروش با این فیلم می‌شود، که البته این قیاس به هیچ وجه منطقی نیست.

منصور سهراب‌پور و سیدامیر پروین‌حسینی تهیه‌کنندگان «من سالوادور نیستم»، در این نامه با اشاره به اینکه این فیلم تولید بخش خصوصی است نوشته‌اند: «این فیلم به‌رغم پایین کشیدن بنرها و سیاه کردن و تخریب تبلیغات محیطی‌اش، با اقبال مواجه شده است. موفقیت کم نظیر «من سالوادور نیستم» از همان هفته‌های مرده اکران آغاز شد و طی هفته‌های بعد به‌رغم هجمه‌های سنگین و همه جانبه علیه فیلم و در عین حال سکوت پرسش‌برانگیز مدیران سینمایی، نه‌تنها افت نداشت بلکه رکوردهای بی‌سابقه‌ای را نیز در تاریخ سینمای ایران به جای گذاشت.» از جمله رکوردهایی که این تهیه‌کنندگان در این نامه به آن اشاره می‌کنند، رکورد ۴۸ ساعت مداوم نمایش «من سالوادور…» در یک سینما (پردیس آزادی) و همین‌طور داشتن مخاطب روزانه یکصدهزار نفر است که البته بدون حمایت ارگان‌های متنفذ دولتی اتفاق افتاده است.در بخش دیگری از این نامه، تهیه‌کنندگان فیلم با توجه به اینکه فروش «من سالوادور نیستم» در هفته دوم اردیبهشت به گواه آمار رسمی چند برابر شرایط معمول است، چند پرسش جالب توجه نیز مطرح می‌کنند: «اینکه متاسفانه دوست و آشنا به ما می‌گویند این فیلم نباید از این بیشتر بفروشد چون رکورد قبلی فروش فیلم پشت سر گذاشته می‌شود هم واقعا پرسش‌برانگیز است. آیا این است مزد دست بخش خصوصی؟ آیا این پاداش فیلمی است که شادی و امید را که شعار دولت است، به دل مردم آورده است؟»

سخنگوی شورای صنفی: تکذیب می‌کنم!

اما غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در ارتباط با اعتراض سازندگان «من سالوادور نیستم» به آی‌سینما می‌گوید: «در زمانی که آیین‌نامه شورای صنفی نمایش در حال نگارش بود، مشخص نبود که این فیلم‌ها اکران خواهند شد یا خیر. این آیین‌نامه بعد از تایید صنوف مختلف سینما به ثبت رسیده است و اجرای صحیح آن باعث نظم و انضباط در اکران می‌شود.»بعد از اعلام شدن قانون سقف اکران ۱۰ هفته‌ای فیلم‌های سینمایی، این شایعه شنیده شد که این قانون تصویب شده تا فیلمی نتواند رکورد فروش فیلم را بشکند و تهیه‌کنندگان فیلم «من سالوادور نیستم» هم به این مساله اشاره کرده‌اند. اما فرجی تکذیب می‌کند: «این گفته‌ها تنها در حد شنیده‌ها است و اصلا صحت ندارد، تمام تلاش ما بر این است که فیلم‌های سینمایی فروش بسیار خوبی به‌دست آورند. من این‌گونه شایعه‌ها را تکذیب می‌کنم.»فرجی در ادامه از پایان اکران «من سالوادور نیستم» در این هفته خبر‌می‌دهد و می‌گوید: همانند فیلم «کوچه بی‌نام» که راس ده هفته اکران گسترده آن به اتمام رسید، فیلم ساخته منوچهر هادی هم این هفته به اکران عمومی خود پایان خواهد داد: «سه فیلم «۵۰ کیلو آلبالو»، «بادیگارد» و «ابد و یک روز» به استثنای سرگروه‌هایشان هنوز سه هفته فرصت نمایش دارند، اما همانند «کوچه بی‌نام»، فیلم «من سالوادور نیستم» هم با اتمام ۱۰ هفته به اکران گسترده خود در سینماهای کشور خاتمه خواهد داد.»البته سخنگوی شورای صنفی نمایش در پایان از تمهیداتی خبر می‌دهد که ممکن است در جلسه هفتگی شورای صنفی نمایش برای فیلم‌های پرفروش مطرح شود. حال باید منتظر ماند و دید که خروجی جلسه این هفته شورای صنفی نمایش چه خواهد بود.

اعتراض بازیگران

اما این فقط تهیه‌کنندگان نیستند که از پایان اکران فیلم‌های خود ابراز نارضایتی می‌کنند. رضا عطاران، پیمان معادی و شبنم مقدمی از جمله بازیگران فیلم‌های اکران نوروزی هستند که اعتراض خود را نسبت به بند جدید آیین‌نامه شورای صنفی نمایش اعلام کرده‌اند.رضا عطاران بازیگر نقش اصلی فیلم «من سالوادور نیستم» با انتشار ویدئویی از رکوردشکنی این فیلم در اینستاگرام خود نوشت: «خدارو شکر، روزهای آخر اکران، اگه بذارن بازم می‌فروشه، نمی‌ذارن...»پیمان معادی و شبنم مقدمی بازیگران فیلم «ابد و یک روز» هم با انتشار یک متن مشترک در اینستاگرام خود نوشتنند: «داریم به آخرین هفته‌های اکران «ابد و یک روز» نزدیک می‌شیم. قراره به‌زودی فیلم دیگه‌ای جایگزین بشه... اگر دوستداران و همراهان فیلم از اکران این اثر در هفته‌های باقی مانده حمایت کنند... قطعا «ابد و یک روز» می‌تونه بیشتر به اکران خودش ادامه بده.»