محاسبات عددی کفه ترازو را به سمت کدام فیلم سنگین میکند؟
آنالیز فروش گیشه ابتدای سال
فروش بهاری سینماها غافلگیری عجیبی را در بین اهالی هنر هفتم شکل داد و خیلیها به واکاوی دلایل این اتفاق پرداختند. اگرچه در روزهای اخیر هم وضعیت فروش قابل توجه بوده است اما ذره بینها روی فروش روزهای نوروزی متمرکز شده است. با این حال در روزهای اخیرهومن سیدی و سعید سعدی، کارگردان و تهیهکننده فیلم «خشم و هیاهو» علت فاصله زیاد فروش فیلمشان در گیشه را عدم اختصاص تعداد مناسب سالن به فیلم دانستند. آنها بر این باورند در صورت عدالت در اختصاص سینما به فیلم، «خشم و هیاهو» میتوانست به فروش دو میلیاردی دست یابد.
فروش بهاری سینماها غافلگیری عجیبی را در بین اهالی هنر هفتم شکل داد و خیلیها به واکاوی دلایل این اتفاق پرداختند. اگرچه در روزهای اخیر هم وضعیت فروش قابل توجه بوده است اما ذره بینها روی فروش روزهای نوروزی متمرکز شده است. با این حال در روزهای اخیرهومن سیدی و سعید سعدی، کارگردان و تهیهکننده فیلم «خشم و هیاهو» علت فاصله زیاد فروش فیلمشان در گیشه را عدم اختصاص تعداد مناسب سالن به فیلم دانستند. آنها بر این باورند در صورت عدالت در اختصاص سینما به فیلم، «خشم و هیاهو» میتوانست به فروش دو میلیاردی دست یابد. این موضعگیری ذهن را به این سمت میبرد که این موضعگیری تا چه اندازه به واقعیت نزدیکتر است. رسیدن به یک جواب قطعی بسیار مشکل است؛ چراکه در فضای کنونی دسترسی به اطلاعات کامل از وضعیت فروش و سالنها مشکل است. برای بررسی اجمالی از وضعیت فروش میتوان به معدود منابع موجود رجوع کرد و با استفاده از یک فرمول ساده دریافت که فیلم موفق بوده است یا خیر. در این فرمول ملاک را بر سایت سینماتیکت بهعنوان مرجع فروش و اعلام گیشه قرار میدهیم. سینما تیکت اطلاعات خوبی از تعداد صندلیها و سانسها ارائه میکند که میتواند به مخاطب کمک کند از وضعیت فیلم و امکانات فروشش کسب اطلاع کند. در این فرمول در نظر گرفته شده چند عدد و رقم مورد نظر بوده است. عدد اصلی برای رسیدن به اصل موضوع میزان فروش فیلمها است که تا لحظه نگارش این مطلب، میزان فروش ۲۲ روز اول سال در سایت سینما تیکت است. رقم بعدی متوسط قیمت بلیت فیلم مورد نظر است. برای رسیدن به این رقم تنها راه ممکن بررسی سالنهای سینمای نمایشدهنده فیلم است که در یک فرآیند متوسطگیری به یک عدد میرسیم. این عدد واجد یک خطا است و آن هم فقدان درج قیمت بلیت برخی از سالنها است. رقم سوم، تعداد سانسهای اختصاص یافته به اثر است. این مهم نیز با توجه به ثبت ناقص سینماها در سینما تیکت دارای خطا است. چهارمین رقم تعداد بلیت فروخته شده است که در جدول فروش ارائه نشده است و در نهایت در جدول سالانه ارائه میشود. لذا برای رسیدن به یک رقم متوسط میتوان رقم فروش را بر قیمت متوسط تقسیم کرد تا تعداد بلیت فروخته شده بهطور میانگین به دست آید. رقم بعد تعداد صندلیهای اختصاص یافته به یک فیلم است که این عدد با تقسیم بر تعداد بلیت به رقم تعداد مرتبه در فروخته شدن یک صندلی خواهید رسید. قابل توجه است که این ارقام واجد خطا است و علت آن در نقصان اطلاعات در سینما تیکت است؛ ولی درصد خطای میانگین چندان زیاد نیست که بتواند کلیت این بررسی را زیر سوال ببرد. بنابراین هر پنج فیلم اکران نوروزی را به تفکیک بررسی خواهیم کرد. دلیل اینکه فیلم «من سالوادور نیستم»که فروش قابل توجهی هم بهدست آورد در این گزارش مورد بررسی قرار نگرفته به شروع اکران آن در روزهای نخست اسفند ماه است درحالیکه پنج فیلم دیگر در آستانه نوروز به نمایش در آمدند. البته باز هم تاکید میشود که رقم فروش فیلمها در چند روز اخیر بیشتر شده و ملاک این گزارش در ۲۲ روز اول سال بوده است.
50 کیلو آلبالو
این فیلم موفقترین فیلم اکران نوروزی در رقم و عدد است. این رقم البته مختص به میزان فروش است. طبق اعلام سینما تیکت در ۲۲ روز اول فروردین ۴,۱۰۴,۳۴۸,۶۹۷ تومان به فروش رفت. قیمت متوسط یک بلیت «۵۰ کیلو آلبالو» با توجه به سینماهای در دسترس سینماتیکت ۶۷۰۰ تومان است. با یک تقسیم ساده میتوان دریافت این فیلم تاکنون ۶۱۲.۵۸۹ بلیت فروخته است. با توجه به اینکه این فیلم ۷.۸۲۵ صندلی در اختیار داشته، باید گفت هر صندلی ۷۸ بار به فروش رفته است. فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» هماکنون ۱۲۴ سانس در اختیار دارد که در ۲۲ روز نمایش هر سانس بهطور متوسط ۱.۵۰۴.۵۲۶ تومان فروش داشته است.
بادیگارد
دومین فیلم پرفروش سینمای نوروزی، تازهترین اثر ابراهیم حاتمیکیا است که تاکنون ۳,۰۲۳,۱۴۴,۹۹۹ تومان فروش داشته است، اما «بادیگارد» رکوددار داشتن سانس است. فیلم حاتمیکیا ۱۷۴ سانس در اختیار دارد. متوسط قیمت بلیت ۶۶۰۰ تومان است که با تقسیم بر میزان فروش میتوان گفت «بادیگارد» ۴۵۸.۰۵۲ بلیت فروخته است. با توجه به در اختیار داشتن ۹.۷۴۱ صندلی - که باز یک رکورد به حساب میآید - هر صندلیاش ۴۷ بار به فروش رفته است. هر سانس فیلم نیز ۷۸۹.۷۵۴ تومان فروش داشته است.
ابد و یک روز
سومین فیلم جدول «ابد و یک روز» است که تاکنون ۲,۶۶۵,۲۲۳,۷۰۰ تومان فروخته است. این فیلم متوسط قیمت بلیت ۶۶۰۰ تومان دارد. ۳۵۱۰ صندلی و ۹۶ سانس در اختیار دارد. با توجه به این ارقام فیلم ۳۹۲.۳۵۴ بلیت فروخته است. با یک حساب ساده میتوان دریافت که هر صندلی ۱۱۱ بار فروش رفته است. هر سانس نیز ۱.۲۶۱.۹۴۳ تومان فروخته است.
خشم و هیاهو
فیلم هومن سیدی تا این لحظه ۴۳۷,۳۶۶,۵۰۰ تومان فروش داشته است. فیلم ۳۶ سانس با ۱۶۹۰ صندلی در اختیار دارد. متوسط بلیت ۷۱۰۰ تومان است که این بالا بودن قیمت نیز به عدم اکران فیلم در شهرستان بازمیگردد. فیلم سیدی ۶۰.۶۰۹ بلیت فروخته است. هر صندلی ۳۵ بار فروش رفته است. هر سانس نیز ۵۵۲.۲۳۰ تومان فروش داشته است.
کفشهایم کو؟
تازهترین اثر کیومرث پوراحمد ناموفقترین فیلم در اکران نوروزی بهحساب میآید. این فیلم تاکنون ۲۲۱,۶۹۵,۰۰۰ تومان فروخته است. این فیلم ۲۹ سانس در اختیار دارد که در مجموع ۱۴۱۸ صندلی را پوشش میدهد. قیمت بلیت بهطور متوسط ۷۸۰۰ تومان است تا فیلم «کفشهایم کو؟» گرانترین فیلم نوروزی شود. این فیلم ۲۸۴۲۲ بلیت فروخته است و هر صندلی ۲۰ بار فروش رفته است. لذا هر سانس ۳۴۷۴۸۴ تومان فروش داشته است.
نتیجهگیری
با توجه به گفتههای بالا حال باید به این سوال پاسخ داد که هومن سیدی چقدر میتوانست با تعداد سانس و سالن بیشتر موفق باشد. به نظر میرسد فیلم مانی حقیقی با فروش چهار میلیاردیاش فیلم موفق نوروز بوده است؛ ولی با توجه به آنچه هومن سیدی معتقد است باید «ابد و یک روز» را موفقترین فیلم نوروزی دانست که هر صندلی در اختیارش ۱۱۱ بار بلیتش فروش داشته است؛ با اینکه «۵۰ کیلو آلبالو» دو برابر فیلم سعید روستایی بلیتفروشی داشته است، با این حال میزان فروش هر سانس میان دو فیلم بسیار نزدیک است، از این رو فیلم سعید روستایی را با این معیار باید برنده دانست. اگر با همین منطق پیش برویم، فیلم ابراهیم حاتمیکیا موفقیت کمرنگی دارد. با وجود رکورددار بودن در تعداد سانس، فیلم حاتمیکیا در هر سانس به فروش یک میلیونی دو فیلم رقیب دست نمییابد. فروش تعداد صندلیهایش نیز با دو فیلم دیگر فاصله قابلتوجهی دارد و قرار گرفتن در رده دوم این فیلم را باید منوط به تعداد بیشتر سالنهای در اختیار دانست. حال بیایید فیلم «خشم و هیاهو» را با دو منطق پیش گفته بررسی کنیم. اگر ملاک را دیدگاه سیدی در نظر بگیریم، باید گفت داشتن تعداد سالن بیشتر میتوانست به فروش فیلم کمک کند؛ چراکه سه فیلم بالای جدول تعداد سانس و صندلی بیشتری در اختیار داشتهاند؛ اما اگر از زاویه دیگری به اعداد نگاه کنیم این سوال مطرح میشود که چرا در همان تعداد سالن و صندلی ممکن، چرخه فروش کمرنگ است. چرا فیلم سیدی با متوسط فروش هر صندلی نزدیک به «بادیگارد» یا «ابد و یک روز» نمیرسد؟فیلم سیدی در جلب مخاطب موفق نبوده است. فروش هر سانسش نسبت به فیلم «ابد و یک روز» نصف است؛ یعنی در یک وضعیت برابر، فیلم او ظرفیت جذب تنها نصف مخاطب فیلم رقیب خود را دارد. برای مثال اگر «خشم و هیاهو» تعداد سانس برابری با «ابد و یک روز» داشت، در نهایت با توجه به متوسط فروش در هر سانس فیلم به رقم ۱۱۶۶۳۰۹۷۶۰تومان میرسید که بازهم به دو میلیارد نرسیده است و البته این تنها یک حدس است. تا امروز به نظر تنها دلیل عدم فروش فیلم سیدی را نمیتوان در کمبود سانس و سالن جستوجو کرد. این مساله درباره فیلم کیومرث پوراحمد نیز صادق است. البته از این قیاس میتوان این استنباط را کرد که ژانر آثار آن گونه که به نظر میرسد در فروش فیلمها تاثیر نداشته است و یک فاکتور منحصربهفرد نبوده است. البته این نتیجه تنها از اعداد و ارقام قابل استنتاج از سایت سینما تیکت است و میتواند واجد خطا باشد.
ارسال نظر