روز یک میلیاردی در گیشه

گروه فرهنگ و هنر: سینمای ایران نوروز عجیبی را پشت سر گذاشت. نوروز پربرکت و شلوغ همراه با صف جلوی سینماها که برای فیلم‌های روی پرده سانس‌های نیمه شب و سحر و دم صبح و صبح هم اختصاص داده شد. در این نوروز عجیب رکورد‌هایی هم جابه‌جا شد. رکورد فروش دو‌هفته‌ای در نوروز و رکورد فروش روزانه گیشه که با توجه به سفرها و دیدوبازدیدهای نوروزی انگار جزئی از مراسم سال جدید شده بود، رنگ و بویی متفاوت به نوروز ۹۵ داد. در روزهایی که گذشت البته صدا و سیما خیلی با سینمای ایران همراهی نکرد و تیزر اغلب فیلم‌های روی پرده، رنگ تلویزیون را ندید. این یکی دیگر از مواردی است که در این روزها تعجب‌آور بود. تبلیغات فیلم‌های روی پرده سینمای ایران سر از شبکه‌های ماهواره‌ای درآوردند و انگار دیگر از دست کسی کاری ساخته نیست. کسی نمی‌تواند جلوی این تبلیغات را بگیرد و همه با این مساله کنار آمده‌اند که می‌شود در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ کرد و در گیشه به فروش میلیاردی رسید. حتی فیلم پرطرفدار جشنواره فجر گذشته «ابد و یک روز» هم با تبلیغات ماهواره‌ای توانست به فروش نزدیک به دو میلیاردی دست یابد. این مساله شاید در روزهایی که همه جا تعطیل بود سروصدای زیادی ایجاد نکرد، اما در روزهای آینده باید منتظر واکنش‌های گوناگونی درباره این موضوع بود.

یک میلیارد تومان در یک روز

در سینمایی که تا چند وقت پیش همه صدای نفس‌های آخرش را می‌شنیدند و در بوق و کرنا همه جا جار می‌زدند که عنقریب است که سینمای ایران اعلام مرگ کند رکوردشکنی بیشتر به شوخی شبیه بود. اما این اتفاق افتاد و رکورد فروش روزانه سینمای ایران در روز ۱۲ فروردین شکست و طعم نوروز برای سینمای ایران به همت مخاطبان شیرین‌تر از قبل شد. سینماهای کشور در روز ۱۲ فروردین با حضور ۱۳۵ هزار و ۲۱۹ نفر، یازده میلیارد و ۸۰ میلیون و ۸۵۰ هزار ریال فروش داشتند.

فروش 11 میلیاردی در دو هفته

در این میان «من سالوادور نیستم» به کارگردانی منوچهر هادی بیشترین سهم را از آن خود کرد. این فیلم در ۳۷ روز نمایش خود با در اختیار داشتن ۱۱۰ سالن سینما توانست حدود ۸ میلیارد تومان فروش داشته باشد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: ناصر و خانواده‌اش به واسطه آژانس تعطیلات رویایی برای سفری سیاحتی به برزیل دعوت می‌شوند، آنجل دختری برزیلی، او را با نامزد سابق خود اشتباه گرفته است و... در این فیلم رضا عطاران، یکتا ناصر، مهدی محرابی، کارول ویدونی، بری فیوکا، سوگل محرابی و ژیلا صادقی، با حضور ریوالدو فوتبالیست مشهور برزیلی به هنرنمایی پرداخته‌اند. «۵۰ کیلو آلبالو» با ۱۶ روز نمایش و ۴۲ سالن سینما رتبه بعدی را از آن خود کرده است و ۲ میلیارد و ۹۷۴ میلیون تومان فروش داشته است. داستان «۵۰ کیلو آلبالو» که در ژانر کمدى رمانتیک تولید شده است از مجلس عروسی مرجان آغاز می‌شود. در میانه‌های عروسی ماموران برای دستگیری داماد خلافکار وارد می‌شوند و میهمانان هم فرار می‌کنند. در این میان ریختن آب آلبالو روی پیراهن داوود باعث آشنایی ناگهانی او و آیدا می‌شود و اتفاقات ناخواسته‌ای برای آنها می‌افتد. ساعد سهیلى، هستى مهدوى، فرهاد آئیش، پژمان جمشیدى، سیامک انصارى، افسانه بایگان، آزاده صمدى، هادى کاظمى، سروش صحت، ویشکا آسایش، على صادقى، بهنوش بختیارى، داریوش اسدزاده، امید روحانى و مونا احمدى از بازیگران فیلم هستند. «بادیگارد» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در ۱۶ روز نمایش و در اختیار داشتن ۶۱ سالن سینما به فروش ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومانی رسید. در این فیلم پرویز پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، امیر آقایی، فرهاد قائمیان، دکتر محمود عزیزی، محمد حاتمی، علی یعقوبی، پدرام شریفی، دیبا زاهدی، شیلا خداداد و پریوش نظریه بازی می‌کنند.

«ابد و یک روز» که ۹ سیمرغ بلورین سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را نیز از آن خود کرد، در ۱۶ روز نمایش و با ۴۹ سالن سینما توانست به مرز یک میلیارد و ۸۱۰ میلیون تومانی دست یابد. «ابد و یک روز» اولین ساخته بلند سعید روستایی است. پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین‌فر، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علی‌محمدی، اسماعیل گرجی، امیررضا فلاح و شبنم مقدمی در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: خانواده در تدارک مراسم عروسی سمیه هستند، اما اتفاقاتی روابط خواهران و برادران را سرد می‌کند که در نهایت باعث ماجراهایی می‌شود. «خشم و هیاهو» ساخته هومن سیدی نیز در ۱۶ روز نمایش خود و با ۱۹ سالن سینما با فروش۳۳۵ میلیون تومان رتبه بعدی را از آن خود کرده است. در این فیلم که چهارمین اثر بلند سینمایی هومن سیدی است، طناز طباطبایی و نوید محمدزاده بازیگران اصلی هستند. فیلمی که در آن بازیگران دیگری چون سعید چنگیزیان، بهناز جعفری، رضا بهبودی و رعنا آزادی ور ایفای نقش می‌کنند. این فیلم جایزه ویژه هیات داوران و بهترین فیلمبرداری را از آن خود کرده است. تهیه‌کنندگی این فیلم برعهده سعید سعدی است. «کفش‌هایم کو؟» به کارگردانی کیومرث پوراحمد در ۱۶ روز و با در اختیار داشتن ۱۷ سالن سینما در ایام نوروز توانست به فروش ۲۱۰ میلیونی برسد و در رتبه ششم جدول فروش قرار گیرد. تازه‌ترین اثر کیومرث پوراحمد به موضوع مهاجرت و فراموشی مربوط می‌شود و رضا کیانیان نقش اصلی آن را برعهده دارد. مجید مظفری، رویا نونهالی، بهاره کیان افشار، مینا وحید و منصوره وافری دیگر بازیگران این فیلم هستند. در «کفش‌هایم کو؟» علیرضا زرین‌دست به‌عنوان مدیر فیلمبرداری، مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس و آرش برومند به‌عنوان صدابردار حضور داشته‌اند.