اسکار زیر سایه حاشیه

گروه فرهنگ و هنر: هشتادوهشتمین مراسم آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا (اسکار) یکشنبه شب در حالی در لس‌آنجلس برگزار می‌شود که حاشیه‌های این مراسم بیشتر از خود مراسم بازتاب داشته است. چندی پیش اعتراض همگانی سینماگران آمریکایی علیه تبعیض نژادی آکادمی در اعلام نامزدهای این مراسم باعث شد کمپینی شکل بگیرد که این انتخاب‌ها را زیر سوال ببرد. همچنین از آمریکا خبر می‌رسد که تجمع مقابل ساختمان آکادمی علوم و هنرهای سینمایی باعث بروز واکنش‌هایی از سوی سینماگران شده است. هرچه هست اسکار به‌عنوان مهمترین مراسم سینمایی سال یکشنبه شب زیر سایه این حواشی برگزار خواهد شد.

تجمع اعتراض‌آمیز بدلکاران مقابل آکادمی اسکار

بدلکاران فیلم‌های آمریکایی پس از ۲۵ سال اعتراض به جا نداشتن در جوایز اسکار، امسال برابر آکادمی اسکار جمع می‌شوند تا صدای خود را به گوش مدیران مربوطه برسانند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، بدلکاران زن و مرد در برابر آکادمی اسکار جمع می‌شوند تا به وجود نداشتن بخش ویژه بدلکاری در اسکار اعتراض ‌کنند. در اطلاعیه این صنف آمده است تجمع آنها صلح‌آمیز است و بعداز ظهر روز چهارشنبه در بورلی هیلز برگزار می‌شود. این صنف با تهیه یک دادخواست آنلاین که بیش از ۴۶ هزار نفر در حمایت از آنها، آن را امضا کرده‌اند، می‌خواهند این امضاها را به شریل بون آیزاکس، رئیس آکادمی اسکار تحویل دهند. در متن این اعتراض نوشته شده: بدلکاران کسانی هستند که جان‌شان را به خطر می‌اندازند تا افتخار ضبط کردن یک صحنه هیجان‌انگیز و نفسگیر ایجاد شود. صحنه‌هایی که برای تبلیغ فیلم‌ها دقیقا از همان‌ها استفاده می‌شود و مردم را به سینماها می‌کشاند. اگر تاکنون از فیلمی لذت بردید، اگر یک صحنه پرواز غیرممکن از یک ساختمان نفس‌تان را حبس کرده، اگر برای یک صحنه تعقیب و گریز هیجان‌زده شدید. . . این اعلامیه را امضا کنید. این اعتراض با حمایت چهره‌های شاخص این حوزه روبه رو شده و جف وولف، بدلکار برنده جایزه امی و رئیس انجمن بدلکاران فیلم، از آن حمایت کرده است. بدلکاران معتقدند اسکار آنها را در بخش جوایز به رسمیت نمی‌شناسد چون نگران این است که بازیگران هالیوودی جاذبه خود را از دست بدهند. آکادمی اسکار سال ۲۰۱۱ به این مبحث توجه نشان داد، اما سرانجام ایجاد این بخش را رد کرد. این در حالی است که در جوایز دیگر از جمله در جوایز انجمن بازیگران از سال ۲۰۰۸ این بخش دیده شده است.

جنیفر لارنس پردرآمدترین نامزد اسکار امسال است

در حالی جنیفر لارنس به عنوان پردرآمدترین نامزد امسال اسکار انتخاب شده که حتی یک نامزد زن دیگر در بخش بهترین بازیگر، حداقل درآمد برای ورود به لیست پردرآمدترین بازیگران را نداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فوربس، جوایز اسکار امسال از همین الان با کنار گذاشتن ستاره‌هایی مثل ویل اسمیت و ادریس آلبا باعث شده خیلی‌ها ناامید شوند اما یک ستاره هست که روشن‌تر از چند سال اخیر می‌درخشد: جنیفر لارنس ۲۵ ساله که برای فیلم «جوی» چهارمین نامزدی جایزه اسکار خود را گرفته و جوان‌ترین فردی است که توانسته چهار بار نامزد اسکار شود. لارنس امسال برای ایفای نقش جوی مانگانو در درام ساخته دیوید او. راسل نامزد اسکار شده؛ فیلمی که تا به حال منتقدان نظرهای متفاوتی نسبت به آن داشتند. در بخش بهترین بازیگر زن، او با کیت بلانشت برای «کارول»، شارلوت رمپلینگ برای «۴۵ سال»، سیرشا رونان برای «بروکلین» و بری لارسون برای «اتاق» رقابت می‌کند. با این حال بر خلاف دیگر نامزدهای بازیگری اسکار، جنیفر لارنس توانسته در صدر لیست پردرآمدترین بازیگران زن قرار بگیرد. بین ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ که بازه زمانی جدیدترین رده‌بندی فوربس است، او توانست تقریبا ۵۲ میلیون دلار پیش از پرداخت مالیات کسب کند که دلیلش هم درآمدهای فیلم‌های «بازی‌های گرسنگی»، پیش‌پرداخت پول «جوی» و یک قرارداد سودمند با دیور (Dior) بود.

حتی یک نفر دیگر از نامزدهای اسکار بخش بهترین بازیگر زن یا بهترین بازیگر مکمل زن نتوانستند ۶ میلیون دلار لازم حداقل برای ورود به لیست پردرآمدترین بازیگران زن را به دست بیاورند. لارنس که در همان بازه زمانی موفق شد بیشتر از وین دیزل و بردلی کوپر درآمد داشته باشد، تنها مغلوب رابرت داونی جونیور و ۸۰ میلیون دلار درآمد پیش از مالیات او شد که بیشتر نتیجه عملکرد خوب فیلم‌های مارولی مثل «انتقام‌جویان: عصر اولتران» بود. اما داونی که پیش از این برای فیلم‌های «تندر استوایی» و «چاپلین» نامزد دریافت اسکار شده بود، امسال در رقابت اسکار حضور ندارد. به این ترتیب، لارنس یک ترکیب بسیار نادر است: ستاره‌ای بسیار پردرآمد که محبوب منتقدان هم هست. آخرین بازیگر زنی که توانست در چنین بازه‌ای در صدر لیست پردرآمدترین‌های فوربس قرار بگیرد و نامزد دریافت جایزه اسکار هم بشود، ساندرا بولاک بود. او در سال ۲۰۱۴ برای فیلم «جاذبه» نامزد اسکار شد و بعد هم ۵۱ میلیون دلار درآمد داشت تا در صدر لیست جای بگیرد. لارنس همین کار را برعکس انجام داد؛ اول بیشترین پول را درآورد و بعد هم در لیست جوایز قرار گرفت. اگر او یکشنبه (دوشنبه صبح به وقت ایران) بتواند جایزه طلایی را به خانه ببرد، اولین بازیگر پردرآمدی خواهد بود که توانسته در همان سال، اسکار را هم از آن خود کند. لارنس پیش از این هم برای فیلم دوست‌داشتنی سال ۲۰۱۲ «دفترچه بارقه‌های امید» موفق به کسب جایزه اسکار شده بود.