سیمای آماری دریافت‌کنندگان «کاراکارت»
گروه صنعت و معدن: جامعه آماری مشمولان طرح کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان (کاراکارت) به منظور خرید کالا پس از سه ماه اعلام شد. براساس آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای طرح (کاراکارت) 4 هزار و 200 میلیارد تومان منابع مالی در نظر گرفته شده که این رقم تنها یک تا یک‌‌میلیون و 200 هزار نفر از متقاضیان مشمول طرح خرید اقساطی کالا را پوشش می‌دهد. با این شرایط می‌توان گفت تنها فاز اول این طرح که سه گروه از مشمولان این طرح را دربر می‌گیرد، اجرایی خواهد شد و سایر گروه‌ها باید در انتظار تخصیص منابع جدید بانکی باشند.

براساس دسته‌بندی صورت گرفته، کارت اعتباری خرید کالا به سه گروه اختصاص می‌یابد؛ گروه اول زوج‌های جوانی هستند که در سامانه دریافت تسهیلات ازدواج ثبت‌نام و کد رهگیری دریافت کرده‌اند، گروه دوم کارمندان رسمی و پیمانی دولت و گروه سوم نیز بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت‌پوشش صندوق بازنشستگی کشوری هستند. با توجه به اولویت‌بندی صورت گرفته برای هرکدام از زوجین سقف کارت اعتباری ۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، همچنین در این طرح سقف کارت اعتباری برای سایر گروه‌ها تا چهاربرابر حقوق دریافتی ماهانه خواهد بود، بنابراین افرادی که حداکثر ۵/ ۱ میلیون تومان در ماه دریافتی داشته باشند، کارت اعتباری ۶ میلیون تومانی دریافت خواهند کرد. در این خصوص مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه طرح خرید اعتباری کالا شامل حال حدود یک میلیون تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌شود، گفت: پس از اینکه درخواست‌ها به بانک‌های عامل برسد، در کمتر از ۳ روز این وام پرداخت خواهد شد. ناصر حکیمی در مورد آخرین وضعیت کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به خبرگزاری تسنیم عنوان کرد: از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دستورالعمل چگونگی ثبت‌نام برای دستگاه‌ها ارسال شده است و دستگاه‌ها باید درخواست‌ها را جمع‌آوری کرده و به بانک عامل ارسال کنند تا این وام پرداخت شود.

وی با بیان اینکه بانک‌ها آماده صدور کارت‌های اعتباری خرید کالا هستند، افزود: این وام به گروه کارکنان دولت و مستمری‌بگیران و زوج‌های جوان پرداخت می‌شود و بلافاصله پس از اینکه درخواست‌ها به بانک‌های عامل برسد، در کمتر از ۳روز این وام پرداخت خواهد شد. مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چرا میزان وام خرید کالای ایرانی از ۱۰ میلیون به ۶ میلیون تومان کاهش یافت، بیان کرد: تصمیم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این بود که طوری این طرح اجرا و وام پرداخت شود که حداقل حدود یک‌میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارت صادر شود. اظهارنظر مطرح شده در حالی است که در ابتدا مقرر شده بود تا ۱۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۱۲ درصد و مدت بازپرداخت ۲۴ ماه در اختیار متقاضیان قرار گیرد، اما پیش از اجرای طرح مدت بازپرداخت تغییر کرد و مقرر شد تا متقاضیان در ۱۸ ماه تسهیلات دریافتی را تسویه کنند. اما پیش از اجرای طرح بار دیگر مدت زمان بازپرداخت تسهیلات تغییر کرد و به ۱۲ ماه رسید. اما حال با فرارسیدن زمان ثبت‌نام طرح، بانک مرکزی رقم تسهیلات پیش‌بینی شده را نیز از ۱۰ میلیون به ۶ میلیون تومان کاهش داد تا به این طریق بتوان گفت طرح کاراکارت تا آخرین لحظه نیز تغییر را تجربه کرده است. مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در ادامه درخصوص چگونگی دریافت تسهیلات مشمولان نیز افزود: زوج‌های جوان با کد رهگیری وام قرض‌الحسنه می‌توانند برای کارت خرید کالا ثبت‌نام کنند و مدارک دیگری لازم نیست؛ کارکنان دولت و مستمری‌بگیران نیز برای تقاضا می‌توانند به مدیریت منابع انسانی و کارگزینی خود مراجعه و ثبت‌نام کنند و متقاضیان پس از نهایی شدن تقاضا باید به بانک عامل مراجعه کنند.

حکیمی درخصوص منابع پیش‌بینی شده برای این طرح نیز تصریح کرد: فعلا منابع کافی پیش‌بینی نشده است و تنها ۴ هزار و ۲۰۰میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته است و بانک مرکزی بیشتر از این مبلغ پول پرقدرت تزریق نمی‌کند؛ با این شرایط در حال حاضر این مبلغ را به گروه‌های هدف اختصاص می‌دهیم. مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی درخصوص سایر گروه‌‌ها که هنوز چگونگی دریافت تسهیلات آنها نامشخص است نیز گفت: ممکن است یک ماه بعد به این نتیجه برسیم که از این مبلغ چیزی باقیمانده که در آن زمان به گروه‌های دیگر هم اختصاص می‌یابد و بستگی دارد این طرح چگونه پیش برود. وی با بیان اینکه اگر اعتبارات دیگری پیش‌بینی و اضافه شود در مرحله بعدی برای افرادی غیر از این سه گروه نیز کارت اعتباری خرید کالا صادر خواهد شد، افزود: قرار بود بسته خروج از رکود در مدت ۶ماه اجرا شود، پیش‌بینی شده بود که طرح تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو طولانی مدت اجرا شود و به دنبال آن کارت اعتباری خرید و بعد از آن کالای واسطه‌ای را اجرایی کنیم. مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی درخصوص دلایل تاخیر در اجرای طرح کارت اعتباری رفاه اجتماعی ایرانیان (کاراکارت) نیز عنوان کرد: طرح ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو خیلی سریع تمام و یک فاصله زمانی بین این دو طرح ایجاد شد. از طرفی انتظاری در جامعه برای اجرای طرح خرید کالا شکل گرفت و صدا و سیما، رسانه‌ها و تولیدکنندگان بر اجرایی شدن سریع طرح خرید کالا اصرار کردند. به گفته حکیمی، قرار بود تا پایان ۶ ماه حدود یک میلیون کارت اعتباری خرید صادر شود، اما فرآیند اجرایی حدود سه ماه طول کشید و دلیل آن هم چانه‌زنی با تولیدکنندگان بود و به دنبال این بودند که درصد تخفیف و منابع که می‌خواستند بگیرند، ارزان‌تر تمام شود و ما مقاومت می‌کردیم.


رایزنی با بانک‌ها برای طرح جدید

از سوی دیگر محمدرضا دیانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درخصوص اینکه تا چه میزان به استقبال این طرح از سوی مشمولان خوشبین است، عنوان کرد: کاهش رقم پیش‌بینی شده از یکسو و کاهش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات از سوی دیگر موجب می‌شود تا عموم مشمولان نتوانند از این طرح به راحتی استفاده کنند. رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقد است که مردم به دنبال اقساط بلندمدت هستند. دیانی در ادامه همچنین از رایزنی با برخی بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات بلندمدت خبر داد و افزود: این طرح در حال حاضر نیز اجرا می‌شود، اما نظارتی بر چگونگی تخصیص آن وجود ندارد، به همین دلیل منابع بانک‌ها به تولید نمی‌رسید اما سعی داریم تا روند تخصیص تسهیلات را تغییر دهیم.