ایسنا:بانک مرکزی کاهش سقف کارت‌های اعتباری از 10 میلیون به 6 میلیون تومان را تکذیب و اعلام کرده که «قرار است سقف این کارت‌ها در سه مرحله به 10 میلیون تومان برسد» این در حالی است که آنچه به‌عنوان طرح کارت اعتباری خرید کالا پس از سه ماه اجرا شده، کارت‌هایی با اعتبار حداکثر 6 میلیون تومان است.

اظهارنظر مطرح شده در حالی است که در آخرین بخشنامه بانک مرکزی آمده، موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، بازنشستگان تحت‌پوشش صندوق بازنشستگی کشوری که حداکثر حقوق و مزایای تعهد نشده ماهانه آنها معادل ۵/ ۱ میلیون تومان است و تمامی زوج‌هایی که مشمول تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بوده و در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج ثبت‌نام کرده اما تاکنون موفق به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج نشده‌اند، می‌توانند کارت‌های اعتباری را دریافت کنند. بانک مرکزی در عین حال گفته است که سقف کارت‌های ارائه شده به هر فرد در گروه‌های اول و دوم تا چهار برابر حقوق و مزایای تعهد شده آنها خواهد بود و در مورد زوجین نیز برای هر فرد تا سقف پنج میلیون تومان صادر می‌شود. به این ترتیب در صورتی که فردی حداکثر حقوق و مزایای دریافتی مورد نظر بانک مرکزی را هم داشته باشد و سازمان مورد نظر نیز کل آن مبلغ را تعهد کند، آن فرد در نهایت می‌تواند تا سقف ۶ میلیون تومان تسهیلات دریافت کند.

در این رابطه محمدعلی کریمی، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی گفته است که در فاز اول اجرای این طرح قرار شده کسانی که حداکثر تا سقف ۵/ ۱ میلیون تومان از حقوق آنها تعهد نشده است، مشمول دریافت این کارت‌ها شوند که در این حالت حدود ۶ میلیون تومان به آنها تعلق می‌گیرد، درحالیکه افرادی که کمتر از ۵/ ۱ میلیون تومان از حقوق آنها تعهد نشده است نیز شامل خواهد شد. وی این را هم گفته است که در مرحله‌ بعدی اجرای طرح با توجه به استقبالی که از آن می‌شود و همچنین منابع بانک مرکزی و سایر شرایطی که مورد سنجش قرار خواهد گرفت، سقف تسهیلات کارت‌های اعتباری افزایش خواهد یافت‌؛ به‌طوری که ممکن است میزان حقوق تعهد نشده به عنوان شرط اعطای کارت از ۵/ ۱ به ۲ میلیون تومان و حتی بیشتر افزایش یافته که در نتیجه سقف کارت‌ها را به ۸ میلیون و حتی ممکن است تا ۱۰ میلیون تومان افزایش دهد. کریمی تاکید کرد که بر اساس این شرایط اینکه نسبت به کاهش سقف تسهیلات کارت‌های اعتباری انتقادی مطرح شده یا اینکه عنوان می‌شود بانک مرکزی به گفته خود پایبند نبوده درست نیست، چراکه ما از همان ابتدا نیز اعلام کردیم سقف کارت‌های اعتباری حداکثر تا ۱۰ میلیون تومان است و در این حالت می‌تواند کمتر از این مبلغ باشد. گفته‌های کریمی در حالی است که بانک مرکزی در ابتدا اعلام کرده بود سقف کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیون است که این رقم به میزان حقوق افراد و تعهد سازمان مربوطه بستگی دارد و در آن زمان هیچ‌گونه سقف حقوقی برای متقاضیان طرح اعلام نشده بود.