معرفی پروژه‌های فولادی به خارجی‌ها

گروه صنعت و معدن: نشست کمیته راهبردی ششمین همایش صنعت فولاد در حالی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و برخی از اعضای این کمیته برگزار شد که محمدرضا نعمت‌زاده پیشنهادهایی را برای ارتقای سطح همایش مطرح کرد. وی توجه به جذب سرمایه‌گذاری خارجی را مهم‌ترین محور مورد توجه این همایش دانست و اعلام کرد: در این خصوص وزارت صنعت حاضر به همکاری خواهد بود. همچنین استفاده از تجربه مدیران موفق نیز از دیگر مواردی بود که وی بر آن تاکید کرد.


علیرضا بختیاری، مدیر مسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» در این نشست ضمن ارائه گزارشی از نتایج جلسات کمیته راهبردی همایش صنعت فولاد، درخصوص همایش سال گذشته گفت: تعداد شرکت‌کنندگان در همایش پارسال 1100 نفر بود که با نگاهی به ترکیب شرکت‌کنندگان درمی‌یابیم بیشترین شرکت‌کنندگان در همایش سال گذشته، مدیران عامل، روسای هیات مدیره و کارشناسان بودند. وی افزود: پنجمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد با سخنرانی 13 نفر از کارشناسان برجسته در این صنعت همراه بود. از سویی 16 کارگاه آموزشی نیز در همایش مذکور برگزار و در نمایشگاه جانبی نیز 41 غرفه برپا شد. بختیاری عنوان کرد: برترین سخنران همایش پنجم از نگاه شرکت‌کنندگان براساس نظرسنجی که صورت گرفت، معاون دبیرکل انجمن آهن و فولاد چین بود.

مدیرمسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» در ادامه به دستاوردهای همایش سال گذشته اشاره کرد و گفت: بررسی وضعیت توسعه صنعت فولاد کشور، مرور موانع و چالش‌های پیش روی توسعه، پیش‌بینی دقیق وضعیت بازار در سال 1394 در حوزه سنگ‌آهن و فولاد که هر دو دقیقا مطابق پیش‌بینی‌ها بود؛ اعلام وضعیت خطر در مورد چالش قیمت تمام شده در سال 1394 و اعلام وضعیت خطر به‌خاطر رشد بی‌سابقه صادرات محصولات فولادی چین که بر این اساس، چین، حدود 110 میلیون تن صادرات فولاد داشته‌ و بازار را دچار رکود کرده است، از جمله دستاوردهای این همایش در سال گذشته بود. وی به محورهای ششمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران اشاره و اعلام کرد: رقابت‌پذیری، راهکار توسعه و چشم‌انداز بازار ایران و جهان در سال 1395 و راهکارهای خروج از رکود از جمله مواردی است که محوریت این همایش را تشکیل می‌دهد.

بختیاری درخصوص اهداف کلیدی همایش پیش رو گفت: بررسی وضعیت طرح‌های در دست اجرا، بررسی چرایی رکود بازار فولاد، پاسخ به پرسش کلیدی زمان خروج از رکود در بازار فولاد و برقراری ارتباط با شرکای جدید تجاری اهدافی است که در این همایش دنبال خواهد شد. وی با بیان اینکه در این همایش یک کتابچه برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران منتشر خواهد شد، عنوان کرد: امسال شرکت‌کنندگان خارجی توقع دارند پروژه‌هایی را که قابلیت سرمایه‌گذاری دارد به آنها معرفی کنیم. بنابراین کتابی را با همین موضوع تدوین خواهیم کرد و شرکت‌هایی را که اعلام آمادگی می‌کنند در این کتاب معرفی می‌کنیم؛ البته شرکت‌هایی را که فکر می‌کردیم قابلیت سرمایه‌گذاری در ایران دارند، دعوت کرده‌ایم.

در ادامه این نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص کتاب سرمایه‌گذاری که در حوزه فولاد و برای این همایش مدنظر قرار گرفته شده است، گفت: شرکت‌هایی که قرار است در این کتاب گنجانده شوند، باید مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و با نظرات کارشناسی همراه باشد. باید جذب سرمایه‌گذاری را به‌عنوان مهم‌ترین محور همایش مطرح کرد و تمام شرکت‌کنندگان بر این مبنا انتخاب شوند تا بتواند برای کشور نیز سودآور باشد. وی افزود: باید دید اولویت امسال برای این صنعت چیست و بر آن اساس برنامه‌ریزی کرد. وی گفت: با دعوت از شرکت‌های بزرگ فولادی دنیا باید آنها را به همکاری مشترک دعوت کنیم و این همایش باید به چنین نکاتی نیز توجه داشته باشد. نعمت‌زاده ضمن تاکید بر مهندسی و ساخت داخل گفت: وزارتخانه درخصوص مذاکره با علاقه‌مندان خارجی که خواهان سرمایه‌گذاری در ایران هستند، آمادگی کامل دارد. از جمله مناطقی که نیازمند جذب سرمایه است، چابهار و جاسک بوده که امیدوارم بتوانیم در همایش پیش رو در این خصوص عملکرد خوبی داشته باشیم.

وی درخصوص استفاده از تجارب مدیران موفق در دنیا نیز گفت: در این همایش می‌توان از مدیران برتر در حوزه فولاد دعوت کرد و از آنها بخواهید تجربیاتشان را جزء به جزء تشریح کنند. محسن پروان، دبیر ششمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با اشاره به تحقق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در همایش سال گذشته گفت: پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سال 92 تا کنون کاملا محقق شده و گاهی هم موجب گله‌مندی برخی از فعالان این بخش بوده است. وی همچنین افزود: قسمتی را برای نشست‌های تجاری دوجانبه (B2B) طراحی کردیم که بستر مذاکرات و جذب سرمایه را فراهم کنیم. وی افزود: تاکنون چند شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. یک هیات عالی‌رتبه از چین برای حضور در این همایش به ایران خواهد آمد و خواهان معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران است. همین امر انگیزه چاپ کتاب معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برای ما به‌وجود آورد.

نعمت‌زاده در پاسخ به اظهارات وی گفت: باید از چینی‌ها بخواهیم شهرک‌های صنعتی مشترک با ایران را راه‌اندازی کنند. سید حسین هاشمی، استاندار تهران نیز عنوان کرد که پروژه‌ها قطعا با نظرات کارشناسان وزارتخانه در کتاب گنجانده خواهد شد. یقین دارم همایش امسال دستاوردهای خوبی را به دنبال خواهد داشت و امضای قرارداد حداقل 7 پروژه مشترک با خارجی‌ها را شاهد خواهیم بود. مصطفی موذن زاده، مشاور معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در ادامه این نشست گفت: این همایش سال گذشته توانست معاون دبیرکل انجمن آهن و فولاد چین را به ایران دعوت کند. انجمنی که تا چند سال گذشته به هیچ‌وجه تمایلی برای حضور در ایران نداشت. با حضور وی در همایش و ارزیابی بازار ایران، امسال این انجمن برای شرکت در همایش پیشنهاد داده و هیاتی را نیز به همراه خواهد آورد. این موضوع یکی از دستاوردهای همایش سال گذشته است.

در ادامه، ناصر تقی‌زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر گفت: اعتقاد داریم که این همایش را باید به‌گونه‌ای تقویت کرد که بتواند جایگزینی برای همایش‌های بزرگی همچون دبی و ترکیه باشد. چرا که ایران کشوری است که در دو بخش فولاد و سنگ‌آهن دارای پتانسیل است. جعفر سرقینی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تاکید کرد که در ششمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران، جذب سرمایه را دنبال خواهیم کرد و تجارت را نیز مورد توجه قرار خواهیم داد. رضا اشرف سمنانی، مشاور میدکو نیز گفت: باید ورود تکنولوژی‌های جدید را مورد بررسی قرار دهیم چراکه این امر موجب کاهش قیمت تمام شده مقرون به صرفه بودن تولید و نهایتا توسعه صادرات خواهد شد. بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در این جلسه بر توجه ویژه به رقابت‌پذیری بنگاه‌ها تاکید کرد و گفت: در رکود تقاضا صفر نمی‌شود بلکه کاهش می‌یابد؛ بنابراین شرکت‌هایی که می‌توانند در بازار رقابت کنند، قوی‌تر عمل کرده و سهم سایرین را هم می‌گیرند. بنابراین چگونگی رقابت‌پذیر کردن بنگاه‌ها به نظر می‌رسد باید یکی از مهم‌ترین محورهای همایش باشد.