گروه بنگاه‌ها: با وجود اخبار گوناگون در خصوص طرح خرید کالای بادوام با اعطای تسهیلات هنوز خبری از اجرای این طرح نیست. به نظر می‌رسد این طرح که از نیمه آبان‌ماه با فراخوان‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ثبت اطلاعات تولیدکنندگان آغاز شده هنوز تا مرحله نهایی فاصله زیادی دارد.

این در حالی است که تولیدکنندگان نیز از جزئیات اعطای کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیون تومانی اطلاعات کاملی ندارند. مسوول بخش فروش شرکت امرسان در گفت‌وگویی با خبرنگار ما با بیان اینکه اطلاعات چندانی در خصوص این طرح ندارد، گفت: هنوز جزئیات زیادی از ساز و کار طرح در اختیار تولیدکنندگان قرار نگرفته است. قاسم‌نژاد با بیان اینکه با اعطای تسهیلات نقدینگی وارد بازار می‌شود، افزود: به‌طور قطع در صورت اجرایی شدن طرح خرید کالای بادوام و اعطای تسهیلات ۱۰ میلیونی در تحریک تقاضا بی‌تاثیر نخواهد بود؛ اما مشتریان ما عمدتا در گروه‌های سنی ۳۰ تا ۴۰ سال هستند و بهتر است که در پرداخت تسهیلات به گروه سنی جوان‌تر نیز توجه شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر با ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت تولید فعالیت می‌کنیم، ادامه داد: با توجه به شرایط رکودی در فضای اقتصادی کشور، متقاضیان ما برای کالاهای کوچک‌تر و ارزان‌‌تر بیشتر بوده است، اما با تحریک تقاضا می‌توان به افزایش تولید امیدوار شد. قاسم‌نژاد تاکید کرد: بهتر است قبل از اجرای طرح شفاف‌سازی کامل انجام شود.

از سوی دیگر معاون فروش شرکت پاکشوما با اشاره به تاثیری که این طرح می‌تواند در رونق بازار ایجاد کند، گفت: اگر شرایط اجرای این طرح و اعتبار لازم برای آن از طریق بانک مرکزی فراهم شود، اجرای طرح خرید کالای بادوام با اعطای تسهیلات می‌تواند تا ۵۰ درصد به رونق بازار کمک کند. نورمحمد افزود: طرح مهر امام‌رضا که ویژه زوجین بود تجربه بسیار خوبی در ایجاد رونق به خصوص در بازار لوازم خانگی به همراه داشت. اما آن طرح در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و متمرکز اجرا شد که ساز و کار دریافت و پرداخت آن مشخص‌تر بود. این در حالی است که اگر قرار باشد در این طرح جدید امکان خرید در نمایندگی‌های فروش صورت گیرد هنوز ساز و کار مشخصی برای چگونگی عملیاتی شدن طرح به ما اعلام نشده است. وی توضیح داد: اینکه تسهیلات به تولیدکننده پرداخت شود و خرید از نمایندگی‌ها صورت گیرد، فرآیند سختی خواهد داشت. وی ادامه داد: همچنین اگر این طرح فقط کارمندان ارگان‌های دولتی را پوشش دهد، فکر نمی‌کنم موفقیت زیادی را شاهد باشیم.