فراخوان تکمیل فهرست فروش کالا
گروه صنعت و معدن: اجرای طرح کارت‌های اعتباری 10 میلیون تومانی برای خرید کالای بادوام داخلی از فردا در حالی شروع خواهد شد که همچنان برخی از مواد پیش‌بینی شده در این طرح در حال تغییر است. براساس نشست ویژه‌ای که روز گذشته فعالان صنعتی و تولیدکنندگان لوازم خانگی با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتند، تغییر مدت زمان بازپرداخت اقساط از 24 ماه به 18 ماه برای فاز اول اجرایی این طرح مدنظر قرار گرفت و مقرر شد با پیشرفت طرح، درخصوص تغییر مجدد یا عدم تغییر مدت زمان بازپرداخت اقساط تصمیم‌گیری شود.

علاوه بر مدت زمان بازپرداخت تسهیلات، در این جلسه تولیدکنندگان اعتراضاتی نیز به فهرست تهیه شده محصولات مشمول در طرح کارت‌های اعتباری داشتند که در این خصوص نیز مقرر شد تا در فراخوانی تولیدکنندگانی که برای حضور در این طرح تمایل دارند با مراجعه به وزارت صنعت، معدن و تجارت تمایل خود را اعلام کنند. براساس پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» در این نشست مقرر شد وزیر صنعت، معدن و تجارت فراخوان به تولیدکنندگان خواهان مشارکت در این طرح را امروز اعلام کند تا به این طریق شرایط برای ثبت نام متقاضیان فراهم شود. براساس تصمیم صورت گرفته در این نشست، تولیدکنندگان پس از ثبت‌نام برای حضور در طرح (کارت اعتباری کالای ایرانی) پالایش خواهند شد و براساس کیفیت کالای تولیدی، خدمات پس از فروش و خوش نامی در بازار در فهرست مشمولان این طرح قرار خواهند گرفت.


اعلام فراخوان به تولیدکنندگان در حالی صورت می‌گیرد که همزمان با انتشار فهرست کالاهای مصرفی بادوام ایرانی، برخی از تولیدکنندگان به آن اعتراض داشتند. فهرست اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشمول طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری شامل چهار گروه صنایع نساجی و پوشاک، صنایع برق و الکترونیک، لوازم ‌خانگی و صنایع معدنی است. در فهرست اعلامی از سوی این وزارتخانه برندهایی که شامل این طرح می‌شوند نیز مشخص شده است.


واکنش تولیدکنندگان به فهرست اعلامی

روز گذشته انجمن نساجی ایران و یکی از اعضای انجمن لوازم خانگی ایران نسبت به فهرست اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتراض کردند. در این خصوص رئیس انجمن صنایع نساجی ایران با بیان اینکه بسیاری از برندهای معروف و تولیدات باکیفیت در این فهرست قرار ندارند، اعلام کرد: در ایران حدود هزار واحد تولیدی فرش ماشینی فعال هستند که نام برندهای معروف در فهرست دولت درج نشده است. به گفته محمد مروج، انواع پوشاک بسیار مرغوب در کشور تولید می‌شود که نام این برندها نیز در فهرست کالاهای منتخب وزارت صنعت، معدن و تجارت نیامده است. از سوی دیگر، برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز در اعتراضی مشابه اعلام کردند که تنها تعداد محدودی از تولیدکنندگان در فهرست وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته‌اند.


وزارت صنعت اطلاعیه داد

اعتراضات مطرح شده در حالی صورت‌می‌گیرد که با اعلام فراخوان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرایط برای حضور تعداد بیشتری از برندهای تولید داخل به وجود خواهد آمد. بر این اساس نیز روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: فهرست منتشر شده کالاهای مشمول طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری به مرور تکمیل و به اطلاع مردم خواهد رسید. در این اطلاعیه آمده است: فهرست کالاهای مشمول طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری با همکاری و هماهنگی انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی تدوین شده است که این فهرست تکمیل خواهد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرده است: طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری با هدف ایجاد تحرک در اقتصاد، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد فضای رقابتی بین آنها در فروش محصولات داخلی تدوین شده است که با همراهی بانک مرکزی و تولیدکنندگان داخلی انجام خواهد شد.


مکانیزم اجرای طرح

مشمولان فاز اول طرح کارت‌های اعتباری حقوق بگیران و بازنشستگان دولتی هستند. این طرح (کارت اعتباری خرید کالای ایرانی) با تسهیلات 10 میلیون تومانی و سود 12 درصد از فردا آغاز خواهد شد و براساس آن متقاضیان می‌توانند برای خرید از دو روش استفاده کنند. اولین روش خرید از درگاه اینترنتی شرکت تولیدکننده است و دومین روش مراجعه به فروشگاه‌های سراسری کشور که به دستگاه کارت‌خوان این طرح مجهز هستند یا اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و برندشاپ‌های داخلی است. از سوی دیگر، مدت زمان اعتبار کارت دو ماه (60روز) پیش‌بینی شده و برای هر فرد یک کارت اعتباری کالا صادر خواهد شد. زیرساخت‌های طرح توسط بانک مرکزی پیش‌‌بینی شده و کد «GS1» برای شرکت‌های تولیدکننده تعریف می‌شود. نشانی مراکز عرضه کالا یکی دیگر از سوالاتی است که این روزها از سوی متقاضیان خرید کالا مطرح است.


براساس این طرح متقاضیان می‌توانند برای خرید به فروشگاه‌های سراسری کشور که به دستگاه کارت‌خوان مخصوص این طرح مجهز هستند یا اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و برندشاپ‌های داخلی مراجعه کرده و نسبت به خرید محصول مورد نظر خود اقدام کنند. متقاضیان طرح (کارت اعتباری خرید کالای ایرانی) در ابتدا باید برای اعتبارسنجی به یکی از بانک‌های عامل مراجعه کرده و پس از ارائه گواهی کسر حقوق و سفته، کارت اعتباری از صفر تا ۱۰ میلیون تومان دریافت کنند. در این طرح، کارت‌های اعتباری به‌گونه‌ای تعریف شده‌اند که این امکان را به خریدار می‌دهد که بتوانند با یک کارت از فروشگاه‌ها و برندهای مختلف خرید کنند و برای سهولت این کار نیز به هنگام خرید، متقاضی در ابتدا کد «GS۱» کالا که تعیین‌کننده شرکت تولیدکننده، نوع کالا و تاریخ تولید است را وارد کرده و پس از آن اقدام به خرید کالای مورد نظر می‌کند. به واسطه این کد بانک مرکزی نیز از طریق سیستم شاپرک اقدام به دسته‌بندی کالای خریداری شده می‌کند و در پایان ماه وجه به حساب شرکت تولیدکننده واریز خواهد شد.