خبرگزاری مهر: رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی از گام جدید دولت برای حمایت از صادرات خبر داد و گفت: دولت ۱۰۰میلیون دلار برای حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به حساب بانک توسعه صادرات واریز کرده است.

محمدرضا انصاری تصریح کرد: البته مشکلاتی هم بر سر راه دریافت این وام ارزی برای صادرکنندگان وجود دارد، چراکه دولت باید وارد عمل شده و ریسک بازپرداخت را بپذیرد تا شرکت‌ها بتوانند با چک و سفته خود، وام را دریافت کنند، البته این وام است و شرکت‌ها باید آن را برگردانند و احتمال زیاد هم بر می‌گردانند اما باید به این نکته توجه کرد که تقریبا تمام ظرفیت خدمات فنی و مهندسی ایران در عراق جمع شده است و شرکت‌ها با امید و خوش‌بینی وارد این بازار شده‌اند ولی هم‌اکنون با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند.

به اعتقاد انصاری، این اقدام دولت برای این است که نه فقط این ۴۰ شرکت را نجات دهند بلکه خدمات فنی و مهندسی مجدد در این بازار رونق گیرد و چراغ فعالیت بخش خصوصی در صادرات خدمات فنی و مهندسی خاموش نشود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در خصوص نرخ سود این وام ارزی خاطرنشان کرد: هنوز روی نرخ سود این تسهیلات، حرف وجود دارد ولی اصل مطلب، پرداخت این وام در مدت زمان کوتاه است. در غیر این صورت، نرخ متعارف سود بانکی قابل حل است و ما روی آن اظهارنظری نمی‌کنیم، البته صادرکنندگان باید وام را ارزی دریافت کرده و ارزی هم پس دهند.

وی اظهار کرد: مشکل اصلی در پرداخت این وام این است که دستگاهی باید ریسک این وام را بپذیرد، زیرا بانک نمی‌تواند این ریسک را قبول کند و صندوق ضمانت صادرات نیز این کار را نمی‌کند، چراکه با کمبود منابع، موقعیت پذیرش این ریسک را ندارد.

انصاری با بیان اینکه ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران 25 میلیارد دلار است، تصریح کرد: اگر دولت بگذارد که این ظرفیت عظیم صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران از بین برود، به سختی دوباره می‌توان آن را شکل داد، چراکه بیش از ۲۰ سال است که روی این بخش از صادرات کار شده و اکنون به اینجا رسیده است.