گروه دیپلماسی: استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرآنلاین به موانع پیش روی بهبود روابط ایران و غرب اشاره کرد. احمد نقیب زاده بر این باور است: «آمریکایی‌ها نقشی را برای ایران تعریف کرده بودند که می‌توان از آن تحت عنوان بچه بد محل نام برد و دیگر دولت‌ها را با این حربه می‌ترساندند و به آنها اسلحه می‌فروختند.»

نقیب‌زاده با بیان اینکه ۴ سال است که سیاست‌های کلی آمریکا به دلایلی در خاورمیانه تغییر کرده است، به دلایل این تغییر پرداخت و گفت: «یکی به دلیل پیدایش نفت در خود آمریکا است که باعث شده موضوع نفت دیگر برای ایالات متحده یک مساله حیاتی نباشد. بسیاری از کشورهای جهان سوم بعد از فروپاشی شوروی چون نقش خاصی نداشتند آنها را به حال خود رها کردند و در آنجا قتل عام‌ها صورت گرفت.» او افزود: «در حال حاضر با توجه به دگرگونی که در سیاست آمریکا به وجود آمده است، اگر ایران نقش مثبتی در منطقه داشته باشد می‌توان به برداشتن گام‌های مهمی در این مسیر امیدوار بود.»


نقیب زاده با اشاره به فرصتی که برای کاهش تنش با آمریکا ایجاد شده است، افزود: «شما نمی‌توانید از یک طرف دست دهید و از طرف دیگر فحش. اینها تمام طراحی‌های شما را نقش بر آب می‌کند و هیچ نتیجه‌ای هم به همراه نخوهد داشت.» استاد دانشگاه تهران معتقد است: «حداقل در دوره اوباما فرصت خوبی است که ایران می‌تواند درخصوص برخی مسائل و مواضع که مورد علاقه غرب هم هست همکاری‌هایی با غرب داشته باشد و نقش مثبتی ایفا کند؛ اما اگر این کار را نکند و از آن طرف هم مثلا جمهوری خواهان به قدرت برسند حالا که تجربه هم کسب کرده‌اند و دیدند تحریم‌ها تا چه میزان موثر بوده، ایران را در بن بست و فشار قرار می‌دهند و برنامه خود را به شکل جدی پی می‌گیرند.» نقیب زاده با بیان اینکه نمی‌توان آینده را به درستی پیش‌بینی کرد، ادامه می‌دهد: «این پروسه به اندازه‌ای به رفتار ما بستگی دارد و میزانی هم به این بستگی دارد که در آمریکا چه کسانی به قدرت می‌رسند. اما در هر صورت اگر این روند همچنان تنش آلود و با دشمنی همراه باشد کار از این هم دشوارتر خواهد شد.»


احمد نقیب زاده در ادامه این گفت‌وگو افزود: «اگر می‌شد و امکان داشت ایران روابطش را با آمریکا به نقطه صفر می‌رساند خیلی خوب بود؛ ولی این موضوع امکان‌پذیر نیست. آمریکا می‌تواند در مسیر تقابل‌هایی که با چین و روسیه دارد روی حضور ژئوپلیتیک ایران حساب باز کند. به ویژه در شرایطی که از میزان اهمیت نفت در معادلات جهانی کاسته شده این ارزش ژئوپلیتیک ایران است که می‌تواند برای آمریکایی‌ها قابل توجه باشد.»