ایسنا: دبیر سندیکای تولید‌کنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه از ابتدای امسال هیچ افزایش قیمتی نداشتیم، گفت: تولید کاغذ بسته‌بندی و چاپ و تحریر کاهش و کاغذ روزنامه افزایش داشته است.

سید طاهر شبیری با بیان اینکه کاغذ در دنیا در سه بخش بهداشت، صنعت و فرهنگ مصرف عمده دارد، اظهار کرد: در سال جاری در همه شاخص‌های مصرف کاغذ کاهش تقاضا را می‌بینیم و دلیل عمده آن رکودی است که در بازار تقاضا حاکم است.


وی با بیان اینکه درخواست برای خرید کاغذ کاهش یافته است، گفت: طبیعی است که با ایجاد رکود در اقتصاد کشور سه بخش مذکور نیز از رکود ایجاد شده در امان نمی‌ماند و این باعث می‌شود با کاهش تولید، رشد اقتصادی کشور منفی شود.


دبیر سندیکای تولید‌کنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به شرایط متفاوت تولید کاغذ نسبت به سایر صنایع اظهار کرد: با توجه به اینکه شرایط تولید در بحث کاغذ با سایر صنایع متفاوت بوده و توقف ماشین‌آلات باعث بالارفتن زیاد میزان استهلاک دستگاه‌ها می‌شود، تولید‌کنندگان نمی‌توانند تولید کاغذ را متوقف کنند. شبیری افزود: بنابراین تولید‌کنندگان کاغذ ناگزیرند که سرعت ماشین‌آلات را کاهش دهند که همین امر نیز باعث کاهش تولید و افزایش هزینه‌ها می‌شود. وی با اشاره به کاهش تولید انواع کاغذ بسته‌بندی و چاپ و تحریر ادامه داد: انواع کاغذ بسته‌بندی در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از 20 درصد کاهش تولید داشته است و کاهش تولید کمی را نیز در بخش کاغذ چاپ و تحریر شاهد بوده‌ایم. دبیر سندیکای تولید‌کنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه در عین حال تولید کاغذ روزنامه داخلی حدود 85 درصد رشد داشته است، اظهار کرد: این افزایش تولید به دلیل قرار‌دادهایی بوده که شرکت‌های تولید‌کننده موفق شدند با مصرف‌کنندگان عمده ببندند اما اگر همین روند تا پایان سال ادامه داشته باشد مشخص نیست که افزایش تولید در همین میزان باقی بماند. شبیری پیش‌بینی کرد که از نیمه دوم سال با توجه به فصلی بودن مصرف برخی از کاغذها در کاغذ چاپ و تحریر و کاغذ بسته‌بندی نسبت به ابتدای سال افزایش تولید و به تبع آن در بازار مصرف رونق نسبی ایجاد شود. وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری قیمت هیچ کدام از کاغذهای داخلی افزایش پیدا نکرده است، گفت: تنها کاغذ روزنامه وارداتی در مقطعی بین 50 تا 100 تومان گران شد و در این شرایط بازار‌های داخلی نیز بر ثبات قیمت تاکید دارند.