خبرگزاری مهر: مدیر کل دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران با ارائه گزارشی از وضعیت بارش‌ها در حوضه‌های اصلی آبریز کشور در سال آبی 94-93 گفت: در فلات مرکزی، خلیج فارس و دریای عمان و مرزی شرق کشور بارش‌ها افت قابل توجهی را نشان می‌دهد.


رضا راعی عزآبادی اظهار کرد: در سال آبی گذشته میزان بارندگی در سه حوضه آبریز دریای خزر، دریاچه ارومیه و قره قوم (سرخس) نسبت به سال گذشته از وضعیت نسبتا مناسبی برخوردار است، ولی در سه حوضه اصلی دیگر یعنی فلات مرکزی، خلیج فارس و دریای عمان و مرزی شرق که مساحت عمده‌ای از کشور را در بر گرفته‌اند میزان بارندگی از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و نسبت به سال گذشته و درازمدت کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهند. مدیرکل دفتر مطالعات پایه مدیریت منابع آب کشور اظهار کرد: هرچند در اوایل و اواخر سال آبی گذشته نزولات جوی نسبتا خوبی را در بعضی از مناطق کشور داشته‌ایم، ولی باید توجه داشته باشیم میزان بارش‌ها نسبت به میانگین سال گذشته که آن هم وضعیت خوبی نداشتیم، ۱۰ درصد کاهش دارد یعنی از سال گذشته میزان بارندگی کمتری را شاهد هستیم.


وی با بیان اینکه مهم‌ترین اتفاق سال آبی گذشته در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان روی داده است، گفت: میزان بارش در این حوضه ۳۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته، در این حوضه آبریز در مجموع ۲۳۰ میلی‌متر بارندگی گزارش شده که این میزان بارش ۳۸ درصد نسبت به بلندمدت کاهش یافته و وضعیت نامناسبی را در این حوضه رقم زده است.


راعی عزآبادی ادامه داد: در دو حوضه اصلی دیگر یعنی فلات مرکزی و مرزی شرق نیز بارش‌های سال آبی گذشته منفی بوده و به‌ ترتیب با ثبت ۱۳۳ و ۸۵ میلی‌متر بارندگی در یک‌سال، این حوضه‌ها نسبت به سال ۹۳-۹۲ حدود ۱۰ و ۱۸ درصد کاهش بارش داشته‌اند، در هر دو حوضه آبریز نسبت متوسط دراز مدت ۱۸ درصد کاهش بارندگی گزارش شده است.


این مقام مسوول در وزارت نیرو افزود: در سال آبی گذشته، از مهرماه سال ۹۳ تا پایان شهریور سال جاری در حوضه آبریز دریای خزر ۴۵۷ میلی‌متر بارندگی ثبت شد که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد و نسبت به متوسط درازمدت ۸ درصد افزایش یافته است.


وی ادامه داد: در دریاچه ارومیه و قره‌قوم نیز به ترتیب ۳۱۹ و ۱۹۵ میلی‌متر بارندگی گزارش شده که نسبت به سال گذشته به‌ ترتیب ۳۹ درصد و ۲۲ درصد افزایش بارش داشته‌اند، اما در مقایسه با درازمدت در حوضه دریاچه ارومیه ۵ درصد و حوضه قره‌قوم ۱۱ درصد کاهش بارش گزارش شده است.


وی ادامه داد: امیدواریم کشاورزان کشورمان با مصرف درست آب در بخش کشاورزی آن هم با به‌ کارگیری روش‌های مدرن آبیاری، صنایع با به کارگیری روش‌های بازچرخانی آب و استفاده از پساب و همچنین همه مردم با مصرف آب در حد ضرورت و با استفاده از وسایل کاهنده در منزل و محل کار به کمک آبخوان‌های کشور بیایند تا بر بحران آب فائق آییم.