خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان ملی استاندارد ایران درباره آخرین وضعیت ارزیابی کیفیت بنزین‌های داخلی و خارجی گفت: قرار است ارزیابی‌های لازم درباره عرضه بنزین در 8 کلان‌شهر کشور مورد بررسی قرار گیرد؛ به همین منظور تفاهماتی را با وزارت نفت انجام داده‌ایم و در حال نمونه‌برداری هستیم. نیره پیروزبخت با بیان اینکه بحث نمونه‌برداری در مراکز توزیع بنزین با ابهاماتی همراه است، گفت: ما در گام نخست می‌خواهیم پالایشگاه‌های توزیع‌کننده بنزین در کلان‌شهر‌ها را شناسایی و سپس به ارزیابی کیفیت بنزین‌های توزیعی آنها بپردازیم.

وی در ادامه گفت: در بخش کپسول‌های سی.ان.جی که مشمول استانداردهای اجباری هستند، سازمان ملی استاندارد روی 20 هزار و 500 خودروی دولتی که دارای کپسول های سی.ان.جی هستند نظارت خود را آغاز کرده است. وی با بیان اینکه در راستای کنترل‌های نظارتی حدود 11 هزار و 340 مورد توقیف کالا در یکساله اخیر انجام شده است، افزود: در سال جاری 240 مورد جعل علامت استاندارد مورد شناسایی قرار گرفته است؛ در کنار آن 410 مورد جعل علامت برچسب انرژی نیز مورد شناسایی قرار گرفته است.


وی در مورد استاندارد کالاهای صادراتی نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار کرد: اخیرا در شورای عالی صادرات تصمیمات مناسبی برای استاندارد کالاهای صادراتی نیز گرفته شده است، برهمین اساس اگر کشورهای هدف استاندارد ایران را قبول داشته باشند کالاها براساس آن استانداردها به این کشورها ارسال می‌شود، اما اگر معیار آنها استاندارد خودشان باشد ما ملاک‌های استاندارد کشور هدف را به تولیدکنندگان خود ارائه می‌کنیم تا آنها براساس آن معیارها به تولید محصولات صادراتی به کشور هدف بپردازند.رئیس سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: در کنار این می‌توان با موافقت کشور هدف استانداردهای بین‌المللی دیگری را نیز ملاک کالاهای صادراتی قرار داد.