ایسنا: عضو هیات رئیسه انجمن کارفرمایان صنعت سیمان از کاهش سرانه مصرف سیمان در بازار داخلی در پی رکود ساخت و‌ساز خبر داد و گفت: رکود بازار مسکن باعث شده صنایع ساختمانی هم دچار رکود شوند و تولیدات آنها کمتر در داخل کشور مصرف شود.

شهریار گراوندی، با اشاره به تاثیر رکود بازار مسکن و ساخت و ساز بر صنایع ساختمانی، اظهار کرد: سیمان یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که با کاهش سرانه مصرف در سال جاری نسبت به سال گذشته مواجه شده که دلیل آن نیز کاهش ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی است.


گراوندی با اشاره به اینکه سال گذشته سرانه مصرف سیمان در کشور ۷۵۰ کیلوگرم در سال بود، یادآوری کرد: این میزان در سال جاری به ۶۵۰ کیلوگرم رسیده‌ و با ادامه این روند ممکن است تا پایان سال از ۶۵۰ کیلوگرم نیز کمتر شود.


این عضو هیات رئیسه انجمن کارفرمایان صنعت سیمان افزود: کاهش مصرف داخل باعث می‌شود تولیدکنندگان سیمان به سمت بازارهای خارجی بروند، اما اگر بازار مصرف سیمان در کشور وجود داشته باشد هر آنچه تولید می‌شود به مصرف داخل کشور خواهد رسید.


وی میزان تولید سالانه سیمان کشور را حدود ۸۰ میلیون تن اعلام کرد و گفت: از این رقم حدود ۵۵ میلیون تن به مصرف داخل می‌رسد و مابقی به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

به گفته این عضو هیات رئیسه انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، اگر سرانه مصرف سیمان کشور برای هر نفر به هزار کیلوگرم در سال برسد هر آنچه سیمان تولیدی داریم در داخل مصرف خواهد شد.

گراوندی ابراز امیدواری کرد با افزایش بودجه عمرانی کشور که در نتیجه آن رونق ساخت‌وساز را خواهیم داشت، صنایع ساختمانی خصوصا سیمان نیز بازار مصرف بیشتری در داخل کشور داشته باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ۶۲ واحد تولید سیمان خاکستری در کشور فعال هستند.