خبرگزاری مهر: یک مقام مسوول در وزارت نیرو با تاکید بر اینکه شرایط سد بزرگ دز، امکان ادامه بهره‌برداری از این سد را تهدید می‌کند گفت: برای جمع‌آوری بارش‌های ناگهانی، چاره‌ای جز سدسازی نداریم.

سیدمحمدرضا رضازاده گفت: سد دز تنها مخزن رودخانه دز است که پس از گذشت ۵۰ سال از زمان ساخت، ۷۰۰ میلیون مترمکعب از حجم مخزنش با رسوب پرشده و ادامه این روند سبب از بین رفتن خاصیت این سد می‌شود. این مقام مسوول در وزارت نیرو اظهار کرد: در این زمان که کشور در دوران خشکسالی قرار دارد، این سد به دلیل نداشتن ظرفیت کافی سرریز کرده و بخشی از آب هدر رفته است.


وی با بیان اینکه نمی‌توان سدسازی را به طور مطلق درست یا غلط دانست، تصریح کرد: زمان بارندگی در ایران متناسب با زمان نیاز به آب در بخش کشاورزی نیست، بنابراین برای جمع‌آوری بارندگی‌های نابهنگام که پراکندگی مکانی مناسبی نیز ندارد، چاره‌ای جز سدسازی نیست. وی با اشاره به سیل فروردین امسال در حوضه آبریز کارون، گفت: حجم آبی این سیل معادل ۶ هزار مترمکعب برثانیه بود که سدهای رودخانه کارون مانع ورود آن به شهر اهواز شد؛ در حالی که در گذشته تعدد و شدت سیل سبب استفاده از قایق در این شهر برای تردد می‌شد.