گروه باشگاه اقتصاددانان: در حالی ایران، آمریکا و پنج قدرت جهانی به دنبال دستیابی به یک توافق جامع هسته‌ای هستند که ممکن است لغو تحریم‌های ایران را در پی داشته باشد. چند روز پیش خبرگزاری رویترز نشستی جهانی ترتیب داد و از تحلیلگران، اقتصاددانان و شخصیت‌های دانشگاهی دعوت به عمل آمد تا در خصوص این مذاکرات و تبعات لغو تحریم‌ها به سوالات پاسخ دهند.

اولین پرسش مطرح شده در نشست خبرگزاری رویترز در خصوص زمان برداشته شدن تحریم‌های ایران بود که ریچارد نفیو از نظریه‌پردازان وضع تحریم‌های ایران و مدیر برنامه‌های مرکز «گلوبال انرژی» در دانشگاه کلمبیا در نیویورک گفت: «فکر می‌کنم تراکنش‌های بین‌المللی مالی با ایران که شامل نهادهای آمریکایی می‌شود احتمالا اوایل 2016 میلادی امکان‌پذیر باشد.» وی افزود: «پیش‌بینی من این است که برخی از این تراکنش‌ها در اوایل سال 2016 میلادی آغاز شود، اما دیگران نسبت به این اقدام تمایل کمتری خواهند داشت و در خصوص بانک‌های بزرگ، سال‌ها زمان خواهد برد، تابازگردند.»



توربجورن سالتود تحلیلگر غرب آسیا نیز در پاسخ به این پرسش گفت: «مذاکرات زیادی در مورد بازگشت فوری تحریم‌ها صورت گرفته است. با این وجود، احتمال رفع تدریجی تحریم‌ها هنوز وجود دارد. احتمالا تحریم‌های بانکی ابتدا برداشته و سپس تحریم‌های بیمه‌ای برداشته خواهد شد. در اولین اقدام، دارایی بلوکه شده طی چند هفته در دسترس ایران قرار خواهد گرفت و اکثر تحریم‌ها به جز تحریم‌های بخش نفت و گاز به زودی برداشته خواهد شد.» اسکات لوساس، پروفسور سیاست بین‌الملل در دانشگاه بیرمنگام نیز که در این نشست حضور داشت در پاسخ به این سوال که زمان برداشته شدن تحریم‌های نفتی چه موقع خواهد بود، گفت: «سخت‌‌ترین تحریم‌ها برای برداشته شدن، تحریم‌های آمریکا است به این علت که شبکه دستورات اجرایی و تحریم‌ها تحت اختیار کنگره است. انتظار نداشته باشید که این تحریم‌ها طی چند ماه پس از امضای توافق برداشته شوند. آمریکا تا آخرین لحظه برای تایید آژانس بین‌المللی انرژی در مورد همکاری ایران صبر خواهد کرد. برداشته شدن برخی تحریم‌ها ممکن است تا یک سال زمان ببرد.


هرچند مهم است که بدانیم لغو تمامی تحریم‌ها این میزان زمان نمی‌برد. این اقدام، شبکه پیچیده سیاسی، اقتصادی و قانونی است که به علت دهه‌ها تحریم ایجاد شده است.» سالتود نیز در این باره گفت: «این احتمال وجود دارد که برای لغو تحریم‌های نفتی به زمان طولانی‌تری نیاز باشد و تحریم‌ها کماکان تا نیمه سال ۲۰۱۶ میلادی پابرجا خواهند ماند.» وی همچنین تصریح کرد: «در هر صورت، شرکت‌های نفت و گاز بعد از نهایی شدن مذاکرات نیز به زمان نیاز دارند؛ از این رو نیمه سال ۲۰۱۶ میلادی لزوما زمان بدی نیست و از طرفی شرایط جدید قراردادهای نفتی ایران قرار است در ماه سپتامبر اعلام شود.» سوال بعدی مطرح شده در این نشست، میزان نفتی است که ایران بیش از گذشته می‌تواند به بازارها وارد کند که در این خصوص نظرسنجی انجام گرفته از سوی رویترز از ۲۵ اقتصاددان و تحلیلگر نشان می‌دهد که تا پایان امسال، ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران بیش از گذشته به بازارهای جهانی وارد خواهد شد. بر اساس این نظرسنجی تا نیمه سال ۲۰۱۶ میلادی، افزایش تولید به ۵۰۰ تا ۷۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.


ریچارد نفیو در خصوص نتایج نظرسنجی توضیح داد: «خوش‌بینی زیادی در این زمینه وجود دارد. گمان من بر این است که میادین نفتی ایران در وضعیت بدتری از آنچه ما انتظار داریم، باشند و مشکلاتی برای فروش نفت ذخیره شده خود داشته باشند و اینها افزایش تولید را دشوار خواهد ساخت. حدس من این است که افزایش تولید روزانه 500 هزار بشکه برای آنها مقدور باشد.» اولیور جاکوب؛ تحلیلگر بازارهای انرژی بر این باور است که طی چند ماه ایران می‌تواند صادرات نفت خود را با تمام قدرت آغاز کند. ادوارد مورس، رئیس بخش بین‌الملل تحقیقات کالاهای اساسی در موسسه سیتی در نیویورک نیز در این‌باره گفت: «به‌طور آشکار تحریم‌ها به توانایی ایران در حفظ اکثر میادین نفتی توسعه‌یافته‌اش آسیب‌زده و ایران را در توسعه پروژه‌های جدید خود با مشکل روبه‌رو ساخته است.» بازگشت دوباره تحریم‌ها پس از امضای توافق، سوال آخری بود که از تحلیلگران پرسیده شد و آنان در این خصوص پاسخ دادند که احتمال اعمال دوباره تحریم‌ها وجود دارد اما خیلی بعید است. اسکات لوساس در این مورد گفت: «شکستن توافق برای ایران بسیار هزینه خواهد داشت.»


تویوتا ایران را جایگزین روسیه می‌کند

به گزارش خبرگزاری رویترز، مدیر نمایندگی شرکت تویوتا موتورز در ترکیه گفت: «پس از آنکه کاهش ارزش روبل به بازار خودروی روسیه آسیب زد، میزان صادرات این شعبه در نیمه نخست امسال با ۳۰ درصد کاهش به ۴۲ هزار و ۴۳۳ دستگاه رسید، اما ما امیدواریم که با فروش خودرو در داخل ترکیه و اروپا این زیان را جبران کنیم.» نمایندگی شرکت تویوتا در ترکیه به نام آدازپازاری یکی از شعب این شرکت در خارج از ژاپن است و تولید سالانه آن به ۱۵۰ هزار دستگاه می‌رسد که کرولا و ورسو تولید می‌کند. این میزان تولید حدود ۵/ ۱ درصد از کل تولید جهانی تویوتا شامل ۱۰ میلیون خودروی سواری و کامیون را دربرمی‌گیرد. اورهان اوزر، مدیر این شعبه تویوتا در ترکیه افزود: اگر در نتیجه انعقاد توافق هسته‌ای بین تهران و گروه ۱+۵، بازار این کشور باز شود، تویوتای ژاپن همچنین بسیار علاقه‌مند به فروش محصولات خود به کشور همسایه ترکیه یعنی ایران است. ما انتظار داریم نیمه دوم امسال از نظر صادرات خودرو بهتر از نیمه نخست سال باشد. به‌رغم ریسک‌های مختلف جهانی و برخی ابهامات داخلی، من معتقدم ثبات در بازار حفظ خواهد شد و اتفاقات مثبت بیشتری در نیمه دوم سال رخ خواهد داد. امسال به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها در روسیه و کاهش ارزش روبل، شاهد کاهش قابل‌توجه صادرات خود بوده‌ایم. روسیه بزرگ‌ترین بازار فروش خودرو کرولای ما بوده است. ما انتظار داشتیم تقریبا یک چهارم کرولاهای تولیدی‌مان به روسیه صادر شود، اما هنوز حتی ۱۰ درصد محصولات کرولا نیز به روسیه صادر نشده است. مدیر نمایندگی شرکت تویوتا در ترکیه گفت: این شرکت انتظار دارد امسال را با کاهش ۹ درصدی فروش یعنی حدود ۱۲۰ هزار خودرو به پایان برساند.


امارات منتظر لغو تحریم‌ها نمی‌ماند

به گزارش وب‌سایت خبری البوابه، رئیس منطقه آزاد تجاری جبل علی امارات می‌گوید، کشورش برای توسعه روابط اقتصادی خود با ایران، منتظر توافق جامع هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 نخواهد ماند. احمد بن سلیم، در جریان سفر به منطقه آزاد تجاری قشم ایران به خبرنگاران گفت: امارات دارای روابط تجاری دیرینه‌ای با جمهوری اسلامی ایران است و در حال حاضر، ما به دنبال توسعه روابط اقتصادی‌مان با ایران هستیم. بن سلیم که ریاست‌ شرکت «دی پی ورلد» امارات را نیز بر عهده دارد خاطرنشان کرد که وی طی 25 سال گذشته مرتبا به جزیره قشم سفر کرده و شرکت متبوع وی طرح‌های خوبی برای توسعه بیشتر همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های تجاری و اقتصادی دارد. «دی پی ورلد» مالک بنادر مختلف در کشورهای جهان است. بن سلیم و هیات همراه وی روز چهارشنبه از ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی جزیره قشم بازدید کردند. هیات اماراتی همچنین از مناطق آزاد تجاری در انزلی و شهر بندری چابهار بازدید داشته است.


این هیات اماراتی به دعوت اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهوری به ایران سفر کرده است. محسن محمدی معین، مسوول امور ترانزیتی منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار روز چهارشنبه گفت: هیات اماراتی در جریان سفر ۴ روزه خود به ایران از مناطق مختلف تجاری در کل کشور بازدید خواهد کرد تا ظرفیت‌های این مناطق برای سرمایه‌گذاری‌های احتمالی آینده را ارزیابی کند. ترکان در ماه ژوئن گفته بود، جذب سرمایه‌گذاری، استراتژی پایه‌ای تهران برای توسعه مناطق آزاد تجاری است. وی همچنین گفته بود، سیاست ایران در قبال چنین مناطقی، ایجاد زمینه‌های مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی است.


ایران به دنبال تقویت بیشتر روابط اقتصادی خود با تمام کشورهای منطقه از جمله امارات و تشویق سرمایه‌گذاری مشترک در مناطق تجاری خودش است.