شاتا: مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت از تشکیل شورای سیاست‌گذاری صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی خبر داد. کیومرث فروتنی افزود: این شورا بر اساس ضرورت‌های اقتصاد مقاومتی و با هدف حداکثر استفاده از توان داخلی و به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف تشکیل این شورا تحقق وظیفه حاکمیتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای مفاد قانون حداکثر استفاده از توان داخلی است، افزود: بسیاری از تجار و بازرگانان تمایل دارند که از فهرست توانمندی‌های ساخت داخل آگاه باشند و با استفاده از تجهیزات ساخت داخل کالاهای مورد نیاز پروژه‌ها را فراهم کنند تا زمینه اشتغال و بهره‌وری از ظرفیت‌های کشور فراهم شود.

فروتنی گفت: در ماده ۳ قانون حداکثر استفاده از توان داخلی در اجرای پروژه‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شده هر ۶ ماه یک بار فهرست توانمندی‌های ساخت داخل کالاها را با ظرفیت تولیدی آنها اعلام کند که در سال ۹۳ این توانمندی در سایت وزارتخانه درج و هم اکنون نیز در حال به روزرسانی است.

فروتنی بیان کرد: مهندسان مشاور در کشور برای به‌کارگیری محصولات داخلی نقش کلیدی دارند، اما متاسفانه ما نتوانسته‌ایم امکانات ساخت داخل را به خوبی معرفی و ارائه کنیم. وی ادامه داد: به تازگی درخواست کرده‌ایم که شرکت‌های مهندسی به سازندگان داخلی در وندور لیست یا فهرست اسامی فروشندگان مورد تایید کارفرمایان به ویژه مجموعه‌های وزارت نیرو و نفت توجه بیشتری داشته باشند تا منجر به استفاده هرچه بیشتر محصولات و خدمات داخلی در پروژه‌ها و خریدها شود.

فروتنی افزود: تدوین راهبردهای توسعه صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و فراهم کردن بستر توسعه کمی و کیفی این صنعت از اهداف اصلی تشکیل شورای یاد شده با توجه به نقش آن در توسعه سرمایه‌گذاری صنعتی کشور است.