رشد تقاضای مصرف دخانیات در کشور

ایسنا: معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از روند رو به رشد تقاضای مصرف دخانیات خبر داد. گلستانی‌زاده روز گذشته در همایش روز جهانی مبارزه با دخانیات گفت: رشد تقاضای دخانیات در جامعه به عرصه سلامت و مبارزه با قاچاق فشار می‌آورد. وی افزود: براساس آمارها، حداقل مصرف سالانه سیگار حدود ۵۴ میلیارد نخ و سقف آن ۶۲ میلیارد نخ است. از سوی دیگر با روند روبه افزایش تقاضا و در کنار آن با کاهش سن تقاضا و روی آوردن زنان و دختران به سیگار مواجهیم که باید در این زمینه مطالعه و آسیب‌شناسی صورت گیرد. همچنین در حوزه کنترل و مدیریت تقاضا با وجود سال‌هایی که صرف مبارزه با قاچاق مواد دخانی شده است توفیق چندانی نداشته‌ایم.

گلستانی‌زاده اظهار کرد: درحوزه مدیریت تقاضا، تا الان سراغ مسائل سخت‌افزاری رفته‌ایم درحالی که این افزایش ناشی از مسائل فرهنگی است. وی ادامه داد: عدم کاهش مصرف و گرایش‌های جدید به مصرف دخانیات حاکی از این است که پیام‌های بهداشتی ما پاسخگو نبوده‌اند. معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: درعرصه دخانیات انگشت اتهام همه به سمت قاچاق است.

گلستانی زاده ضمن اشاره به آمار تولید دخانیات در کشور افزود: براساس آمار،‌ درسال گذشته ۲/ ۳۸ میلیارد نخ سیگار تولید شده و ۱۰ میلیارد نخ سیگار وارد کرده‌ایم. همچنین نزدیک به پنج میلیارد نخ به‌صورت قاچاق وارد کشور شده است. وی گفت: براساس تکلیف برنامه پنجم،‌ دولت مکلف است تا پایان سال جاری کل نیاز داخل کشور را از طریق تولید داخل تامین کند که این اقدام چند حسن دارد. با استفاده از امکانات و مواد اولیه استاندارد و همچنین اشتغال‌زایی و پرداخت حق و حقوق دولت از نظر مالی اوضاع بهتری خواهیم داشت.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اعلام اینکه بخش مهمی از سیگار قاچاق ناشی از ترانزیت از جنوب به غرب کشور است، گفت: این ترانزیت از هرمزگان به سمت مرزهای عراق می‌رود و در آنجا تخلیه می‌شود و به‌صورت جزئی و کارتنی به داخل کشور وارد می‌شود.

به گفته وی درسال جاری برنامه‌ای برای ساماندهی وضعیت ترانزیت دخانیات داریم و انضباط بخشی به سطح عرضه،‌ معرفی عرضه‌کنندگان مجاز و شناسایی و برخورد با کسانی که به‌صورت سازمان یافته قاچاق می‌کنند از مزایای این برنامه است.