بررسی مکانیزم‌های پویایی صنعت

شاتا: قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حذف قاچاق کالا و خام‌فروشی برای رونق بخشیدن به تولید لازم است، گفت: بهبود فضای کسب‌و‌کار، برنامه‌ریزی برای توسعه تولید و بازاریابی جدید و همچنین حرکت به سمت صادرات از عوامل موثر در رونق تولید است.

مجتبی خسروتاج در برنامه «متن و حاشیه» شبکه سوم سیما افزود: برای رونق پایدار، تولید و فروش مقطعی نباید در دستور کار بنگاه باشد بلکه با نگاه درازمدت تولید خود را افزایش دهد. از سوی دیگر لازمه تولید داشتن سرمایه و نیروی انسانی متخصص و وجود فناوری نوین است.

خسروتاج با بیان اینکه دپیلماسی برای لغو تحریم و احقاق حقوق مردم فعال شده است، گفت: اما در عین حال در داخل باید با تکیه بر ظرفیت‌ها و تولیدات داخلی، ضمن تامین نیازهای داخلی، بازارهای صادراتی را نیز توسعه دهیم. وی با بیان اینکه در چند فراز سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر تولید داخل و صادرات کالا با ارزش افزوده بیشتر تاکید شده است، افزود: اقتصادی که با تکیه بر توانمندی‌های داخلی به سمت بازارهای صادراتی، پیوندهای منطقه‌ای و بازارهای بین‌المللی حرکت کند، می‌تواند پایداری بیشتری داشته باشد.

خسروتاج گفت: در بخش صادرات نیز در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر صادرات با ارزش افزوده بیشتر به جای خام‌فروشی تکیه شده است و برای صادرات کالای خام حقوق و عوارض گمرکی وضع شده است و به طور نمونه شورای اقتصاد با تصویب عوارض و حقوق گمرکی از خام‌فروشی سالامبور گوسفندی جلوگیری کرد تا با فرآوری در داخل، این محصول با ارزش افزوده بیشتر صادر شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت درباره تاثیر کالای قاچاق بر تولید داخل گفت: اگر کیفیت و قیمت کالا، رضایت مصرف‌کننده را تامین کند، می‌تواند زمینه قاچاق کالا را از بین ببرد.

خسروتاج با بیان اینکه باید تولید داخلی را از نظر قیمت و کیفیت رقابتی کنیم، افزود: تبلیغات و فرهنگ‌سازی هم می‌تواند در اقبال مردم به مصرف کالای داخلی و کاهش قاچاق موثر باشد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی درباره حضور هیات‌های تجاری خارجی همزمان با مذاکرات هسته‌ای گفت: این هیات‌ها بخش زیادی از مذاکرات را انجام می‌دهند، اما منتظر نتیجه نهایی مذاکرات با ۱+۵ می‌مانند. خسروتاج افزود: اما در این میان شرکت‌های داخلی نیز می‌توانند شرکای خود را با حضور این شرکت‌ها در تهران پیدا کنند تا زمینه برای همکاری فراهم شود.

خسروتاج درباره قاچاق کالا و وظیفه دستگاه‌ها نیز گفت: وظیفه اصلی برخورد با این پدیده به عهده نهادهای اطلاعاتی و امنیتی است، نه وزارت صنعت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص نگاه دولت به یارانه نان نیز گفت: بسیاری از کارشناسان معتقد بودند باید یارانه نان یکجا حذف شود، اما دولت نگاه تدریجی داشت و بر همین اساس اجازه داد تا حداکثر ۲۰ درصد نانوایی‌ها آزاد پز و بقیه با قیمت دولتی باشد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون هر کیلوگرم گندم ۱۱۵۵ تومان از کشاورز خریداری و ۶۶۵ تومان نیز به کارخانه آرد داده می‌شود. خسرو تاج گفت: نظام یارانه‌ای و چندنرخی فسادآور است و قاچاق را نیز افزایش می‌دهد. اگر رفته‌رفته این یارانه در اختیار تولید قرار گیرد، هم معضلات کاهش می‌یابد و هم به تولید و اشتغال کمک می‌شود. قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت اظهار کرد: از سال گذشته از دوران رکود عبور کرده و به دوران رونق رسیده‌ایم که این برای تولید کشور خوب است.

وی تاکید کرد: بسیاری از مقدمات و زیرساخت‌ها که جنبه قانونی هم دارد می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را مرتفع کند و تولید را افزایش دهد.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نحوه تخصیص یارانه به بخش تولید در سال گذشته و سال جاری نیز توضیح داد: در ابتدای سال گذشته قرار بود ۵ هزار میلیارد تومان به بخش تولید اختصاص یابد که با ارزیابی مسائل یارانه‌ها و کمبود بودجه این میزان به ۱۲۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت و نهایتا به خاطر کمبود منابع این منبع به صفر رسید و یارانه‌ای به بخش تولید تعلق نگرفت.

وی افزود: همه حرکت و پویایی صنعت بستگی به کمک مالی ندارد و فعالیت‌های اجرایی واحدهای صنعتی منجر به به‌کارگیری نقدینگی صنایع می‌شود که خود جهشی بزرگ در تولید تلقی می‌شود.

خسروتاج تصریح کرد: در سال گذشته ۱۰۳ هزار میلیارد تومان از شبکه بانکی به بخش تولید در قالب تسهیلات کمک شده و امسال هم این کمک پیش‌بینی شده است.

وی گفت: تسهیلات بانکی برای شبکه تولید می‌تواند افزایش سرمایه در گردش را به همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر این منابع محقق نشود، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است که به سمت منابع دیگر برویم تا افقی وسیع را پیش‌روی تولید مجسم کنیم.

خسروتاج با انتقاد از یارانه تولید گفت: با یارانه غیرنقدی موافق هستم و به صورت اختصاصی باید به بانک‌ها یارانه تعلق گیرد تا بانک‌ها تسهیلات ارزان‌قیمت را در اختیار بخش تولید قرار دهند.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص اختصاص منابع ارزی آزاد شده بعد از توافقات ژنو، گفت: از این سبد ارزی برای تامین منابع اساسی برای واردات مواد اولیه و کالاهای وابسته‌ استفاده شده است. وی در ادامه با اشاره به استفاده دستگاه‌های دولتی از کالاهای داخلی، گفت: در همه دستگاه‌های دولتی این قانون وجود دارد و به بخش تولید داخلی کمک می‌کند.

خسروتاج با بیان مساله رونق تولید گفت: یکی از روش‌های رونق تولید باید تحریک تقاضا باشد به نحوی که تورم را به همراه نداشته باشد و ظرفیت‌های خالی را پرکند که این سیاست در حال حاضر عملی شده است. وی با اشاره به کاهش کیفیت در برخی از اقلام تولید داخلی، افزود: در برخی از بخش‌ها ما نتوانستیم کیفیت خوبی را ارائه دهیم چراکه شرایط رقابتی را ایجاد نکرده‌ایم. با ایجاد بخش رقابتی در صنایع می‌توان کیفیت را به تولیدات داخلی بازگرداند.