ایسنا: قائم مقام وزیر نیرو در مورد انتقال آب از شهری به شهر دیگر گفت: وزارت نیرو به دنبال این است که با رعایت موارد زیست‌محیطی، آب را با اولویت تامین نیاز شرب منتقل کند. ستار محمودی افزود: رعایت نکردن مصرف آب برای شرب، به این معنا است که عده‌ای سهم آب عده‌ای دیگر را در همان شهر مصرف می‌کنند. با توجه به نیاز آب شرب، مقدار آب انتقالی مشخص است و نحوه مصرف باید در همان منطقه مصرف کنترل شود.

بر اساس این گزارش، در دنیا انتقال آب بین حوضه‌ای به‌عنوان یک مساله مهم و با حساسیت مورد طرح و بررسی قرار می‌گیرد که بنابر علل اقلیمی و شرایط خاص توپوگرافی در مناطق مختلف با توجه به رشد علم و تکنولوژی، آب را از مناطق پر بارش و کم جمعیت به مناطق کم بارش و پرجمعیت از روش‌های مختلف و با استفاده از سازه‌های انتقال آب همانند کانال‌ها، لوله‌ها، قنات‌ها، تونل‌ها و... ضمن رعایت قوانین منتقل می‌کنند.

با توجه به مقررات موجود در کشور و سازمان‌های بین‌المللی همانند یونسکو، هشت شاخصه برای اجرای طرح‌های انتقال آب مورد تایید و تصویب قرار گرفته است. در این میان حوضه‌های مبدأ و تامین‌کننده‌ آب نباید مشکل کمبود آب داشته باشند، حوضه‌های مقصد باید با نهایت صرفه‌جویی و بهره‌برداری، همه‌ راه‌های جبران کسری آب را در حوضه‌های خود اعمال کرده باشند. از سوی دیگر، در طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای باید تمام مسائل و نکات علمی، فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در حوضه‌های مبدأ، مقصد و در حد فاصل آنها رعایت شده باشد، روش‌های انتقال آب و سازه‌های مورد استفاده و پیش‌بینی شده، خسارتی را به حوضه‌های مبدأ وارد نکند. حوضه‌های مقصد و مبدأ باید برنامه جامعی را تدوین و اجرا کنند تا حوضه‌های اصلی آبخیز تقویت شده و از حیز انتفاع خارج نشوند. همچنین طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی و نیازمند آب به محل سرشاخه‌ها و حوضه‌های آبخیز منتقل شوند، درآمد حاصل از انتقال و فروش آب، بین حوضه‌های مبدأ و مقصد به طور عادلانه تقسیم شود و آخر اینکه دیدگاه‌ها و مدیریت‌های اعمال شده باید فراملیتی باشند و از دخالت دادن مسائل سیاسی جلوگیری شود.