خبرگزاری مهر: یک مقام مسوول در توانیر با اشاره به توافق جدید برقی ایران و سریلانکا، گفت: در قالب این توافق تاکنون به بیش از ۵۰۰ روستای سریلانکا توسط ایران عملیات برق رسانی صورت گرفته است. ولی‌الدین مصلحتی در کنفرانس «سیستم‌های تولید برق قابل حمل خورشیدی» با اشاره به برق رسانی به بیش از ۵۵ هزار و ۷۰۰ روستای کشور در طول سه دهه گذشته تاکنون، گفت: سال گذشته نیز برای نخستین بار به بیش از ۱۳۰ روستای دور افتاده و دور از شبکه برق کشور با ایجاد ظرفیت تولید برق از انرژی‌های نو برق‌رسانی شده است.

مجری طرح‌های برق رسانی توانیر با اعلام اینکه در شرایط فعلی هزینه ساخت تاسیسات و شبکه انتقال برق به روستاها بسیار پرهزینه است، تصریح کرد: بر این اساس به جای انجام سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری احداث نیروگاه و شبکه انتقال برق، انتقال برق با استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر به روستاها در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون استفاده از انرژی خورشیدی برای برق‌رسانی به روستاها نسبت به سایر روش‌ها از توجیه فنی و اقتصادی بالاتری برخوردار است، اظهار کرد: از این رو، برای نخستین بار در صنعت برق ایران و حتی جهان پکیج و سامانه تولید برق قابل حمل خورشیدی طراحی و ساخته شده است.

وی با یادآوری اینکه این سامانه‌های جدید قابل حمل خورشیدی از ظرفیت تولید ۳۰۰ وات به بالا برق برخوردار است، تبیین کرد: این طرح جدید بهترین روش به‌منظور تامین برق روستاهای دور افتاده و عشایر کشور است.

مصلحتی با تاکید بر اینکه در کنار سامانه‌های قابل حمل ایران به توان فنی تولید فانوس‌های برق خورشیدی هم دست یافته است، افزود: در شرایط فعلی توان سازندگان و پیمانکاران ایرانی برای برق‌رسانی به تمامی نقاط با تفاوت‌های طبیعی و جغرافیایی افزایش یافته است.

مجری طرح‌های برق رسانی توانیر با اشاره به توافق انجام گرفته بین صنعت برق ایران و سریلانکا، افزود: بر اساس این توافق ایران مجری انتقال برق به حدود هزار روستا در سریلانکا شده است.