گروه صنعت و معدن: اتمام طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی را می‌توان یکی از برنامه‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست، هدفی که تامین سرمایه مورد نیاز یکی از پیش نیازهای تحقق آن بوده، اما عدم تامین به موقع آن موجب شد تا این وزارتخانه نتواند گام موثری برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی بردارد. براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی این وزارتخانه در حال حاضر ۸۷ هزار و ۹۰۰ طرح نیمه‌تمام صنعتی با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۱۰۰ درصد در کشور در حال اجرا هستند که بخش اعظمی از این طرح‌ها از پیشرفت صفر تا ۲۰ درصدی برخوردارند.

عدم تامین سرمایه مورد نیاز عمده دلیلی است که کارشناسان عدم پیشرفت طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی را به آن نسبت می‌دهند، علاوه بر سرمایه، برخی دیگر معتقدند که نبود توجیه اقتصادی موجب شده تا اتمام برخی از طرح‌ها با تاخیر روبه‌رو شود که این امر نیز بر عدم پیشرفت طرح‌های با پیشرفت کمتر از ۴۰ درصد اثرگذار بوده است. اما در خصوص طرح‌هایی که از پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد برخوردارند، عدم تامین سرمایه در گردش از یکسو و تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی که با تحریم‌های اقتصادی گره خورده‌اند، عمده دلیلی است که به گفته فعالان این بخش موجب عدم تکمیل این طرح‌ها شده است.

طرح‌های با پیشرفت صفر تا ۲۰ درصد

براساس آمار اعلام شده مجموع طرح‌های در دست اجرا با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد در ۱۰ ماه منتهی به دی‌ماه برابر با ۶۷ هزار و ۵۳۸ طرح است و بیشترین طرح‌های در دست اجرا برای این بخش نیز به گروه ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن اختصاص دارد؛ به طوری که در حال حاضر در مجموع ۳۶ هزار و ۲۰۶ طرح در دست اجرا برای این بخش ثبت شده است. برای صنایع کوچک با اشتغال ۱۰ نفر کارکن و کمتر نیز ۲۶ هزار و ۸۳۶ طرح در دست اجرا با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد وجود دارد، طرح‌هایی که برای راه‌اندازی نیازمند سرمایه کمتری هستند، اما عدم تامین به موقع سرمایه، این طرح‌ها را نیز با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. طرح‌های در دست اجرای ثبت شده برای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارکن نیز برابر با ۲ هزار و ۵۳۳ طرح است، اما برای صنایع بزرگ با ۱۰۰ کارکن و بیشتر با این پیشرفت فیزیکی کم نیز در حال حاضر هزار و ۹۶۳ طرح در دست اجرا است. سرمایه پیش‌بینی شده برای طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد نیز برابر با ۴ میلیون و ۱۸۸ هزار میلیارد ریال است و برای این بخش نیز اشتغالزایی در حدود یک میلیون و ۸۴۱ هزار نفری پیش‌بینی شده است.

طرح‌های با پیشرفت ۲۰ تا ۴۰ درصد

اما برای طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد نیز در ۱۰ ماه منتهی به دی ‌ماه در مجموع ۶ هزار و ۵۰۴ طرح نیمه‌تمام ثبت شده که با مقایسه آمار ۸ ماهه سال جاری می‌توان گفت تعداد طرح‌های در دست اجرای این بخش روند کاهشی داشته است. براساس آمار اعلام شده مجموع طرح‌های در دست اجرا در ۸ ماه منتهی به آبان ماه در مجموع ۶هزار و ۵۷۱ طرح نیمه‌تمام بوده است.

در این گروه نیز طرح‌های ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن بیشترین طرح نیمه‌تمام را به خود اختصاص داده است. مجموع طرح‌های نیمه‌تمام این بخش برابر با ۳ هزار و ۹۳۳ طرح است. طرح‌های نیمه‌تمام برای گروه ۱۰ نفر کارکن و کمتر نیز برابر با هزار و ۷۹۹ طرح است و گروه ۵۰ تا ۱۰۰ کارکن نیز ۴۱۶ طرح نیمه‌تمام را به خود اختصاص داده‌اند. اما ۳۵۶ طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد برای گروه ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر نیز ثبت شده است. سرمایه پیش‌بینی شده برای طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد دارند نیز در حدود ۴۹۱ هزار میلیارد ریال است و برای این گروه نیز اشتغال ۲۶۴ هزار و ۳۴۴ نفری پیش‌بینی شده است.

طرح‌های با پیشرفت ۴۰ تا ۶۰ درصد

از سوی دیگر، براساس داده‌های اعلام شده، در مدت زمان مورد بررسی طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۶۰ درصد نیز در مجموع ۵ هزار و ۵۳۸ طرح را به خود اختصاص داده‌اند. طرح‌های در دست اجرای این گروه نیز نسبت به آمار ۸ ماه منتهی به آبان ماه افت داشته، به طوری که در آمار هشت ماهه طرح‌های نیمه‌تمام ۵هزار و ۵۶۵ طرح ثبت شده بود. همچنین براساس آمار ۱۰ ماه منتهی به دی ماه، طرح‌های نیمه‌تمام ثبت شده در گروه ۱۰ نفر کارکن و کمتر برابر با هزار و ۷۶۷ طرح است. برای گروه ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن نیز که بیشترین طرح‌های نیمه‌تمام این گروه را به خود اختصاص داده‌اند ۳ هزار و ۱۳۴ طرح به ثبت رسیده است. اما برای طرح‌های ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارکن نیز طرح‌های نیمه‌تمام اعلام شده برابر با ۳۴۵ طرح است. برای گروه ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه در مجموع ۲۹۲ طرح نیمه‌تمام اعلام شده است. سرمایه مورد نیاز پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها نیز در حدود ۳۳۹ هزار میلیارد ریال است و میزان اشتغال پیش‌بینی شده برای این گروه نیز بیش از ۱۹۷ هزار نفر است.

طرح‌های با پیشرفت ۶۰ تا ۸۰ درصد

همچنین با بررسی آمار اعلام شده می‌توان گفت که کمترین میزان طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه به طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد اختصاص دارد، به طوری که در مدت زمان مورد بررسی

۳ هزار و ۶۰۶ طرح به ثبت رسیده که طرح‌های نیمه‌تمام اعلام شده برای گروه ۱۰ نفر کارکن و کمتر برابر با هزار و ۱۲۲ طرح است. برای گروه ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن نیز که در این گروه بیشترین طرح‌های نیمه‌تمام را به خود اختصاص داده‌اند ۲ هزار و ۴۶ طرح به ثبت رسیده است. اما برای گروه ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارکن نیز طرح‌های نیمه‌تمام اعلام شده برابر با ۲۳۴ طرح است و گروه ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر نیز در ۱۰ماه منتهی به دی ماه در مجموع ۲۰۴ طرح نیمه‌تمام را به خود اختصاص دادند. سرمایه مورد نیاز پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها نیز در حدود ۲۴۰ هزار میلیارد ریال است و میزان اشتغال پیش‌بینی شده برای این گروه بیش از ۱۳۷ هزار نفر است.

طرح‌های با پیشرفت ۸۰ تا ۱۰۰ درصد

اما در گروه طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۱۰۰ درصد دارند نیز در مجموع چهار هزار و ۷۱۴ طرح نیمه‌تمام به ثبت رسیده است که هزار و ۷۱۲ طرح به گروه ۱۰ نفر کارکن و کمتر اختصاص دارد. اما برای گروه ۱۰ تا ۵۰ نفر نیز طرح‌های نیمه‌تمام ثبت شده برابر با دو هزار و ۵۷۶ طرح است و می‌توان گفت طرح‌های نیمه‌تمام در این گروه بیش از سایر گروه‌ها است. اما در گروه ۵۰ تا ۱۰۰ نفر در مجموع ۲۳۶ طرح نیمه‌تمام قید شده است. طرح‌های نیمه‌تمام ثبت شده در گروه ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر نیز برابر با ۱۹۰ طرح در ۱۰ ماه منتهی به دی ماه است. سرمایه مورد نیاز پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها بیش از ۱۹۶ هزار میلیارد ریال است و میزان اشتغال پیش‌بینی شده برای این گروه برابر با ۱۴۰ هزار و ۸۱۱ نفر است.

صنایع کوچک پیشتاز در طرح‌های نیمه‌تمام