ایسنا: رئیس اتاق بازرگانی تهران استفاده از ارزهای منجمد شده در کشورهای دیگر، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عسلویه و استفاده از درآمدهای حاصل از حوز‌ه‌های پتروشیمی و صنایع وابسته به نفت را از موارد مهمی عنوان کرد که به‌منظور جبران کاهش درآمدهای نفتی باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد. یحیی آل‌اسحاق اظهار کرد: با توجه به کاهش قیمت نفت و ضرورت جایگزینی راهکارهایی برای درآمدزایی دولت برای جبران کسری بودجه احتمالی در سال آینده باید گزینه‌هایی برای افزایش صادرات غیرنفتی مورد بررسی قرار گیرد که به‌دلیل کاهش درآمدهای ناشی از نفت مجبور به کاهش بودجه‌های عمرانی نشویم.

وی با اشاره به ضرورت کاهش مصارف و هزینه‌ها و از طرفی افزایش منابع تاکید کرد: برای افزایش منابع باید درآمدها جایگزین شوند. در این زمینه امیدواریم استفاده از درآمد تولیدات جدید در حوز‌ه‌های پتروشیمی و صنایع وابسته به نفت از فروردین وارد صحنه شود تا بتوانیم به‌عنوان درآمدهای جایگزین به آنها نگاه کنیم.

آل‌اسحاق ادامه داد: تعدادی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده در عسلویه در سال آتی به نتیجه می‌رسد که درآمدهای حاصل از آن سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند کمک زیادی در این زمینه کند و اگر از ابتدای سال، امکان صادر شدن محصولات آنها فراهم شود درآمدزایی خوبی خواهند داشت.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه یکی از راهکارهای مهم در این زمینه استفاده از درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی است، گفت: حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارز منجمد شده در کشورهایی مثل کره، هند و ژاپن داریم که باید راهی برای دسترسی به این منابع پیدا کنیم. چون نمی‌توانیم از آنها به سرعت استفاده کنیم ولی این ارزها برای دولت است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از راهکارهای دیگر در ارتباط با سیستم‌های تجارت تهاتری نیز در راستای افزایش صادرات غیر نفتی موثر است، افزود: یکی از راهکارها برای افزایش درآمد دولت بحث افزایش درآمدهای مالیاتی است. لازمه این امر فراهم کردن زمینه نشاط اقتصادی است تا مردم فعالیت‌های اقتصادی انجام دهند و کسب درآمد کنند و از این درآمد، مالیات به دولت بپردازند.

آل‌اسحاق با بیان اینکه در راستای افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی دولت باید خیلی از مسوولیت‌هایش را به بخش غیردولتی واگذار کند و با اشاره به اینکه مساله نرخ ارز و نفت در لایحه بودجه ۹۴ یکی از مشکلات اساسی آن است، گفت: نسبت درآمدهای نفتی و نرخ آن در بودجه امسال مشکلی ندارد ولی در بودجه سال آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

به گفته وی کاهش نرخ ارز، درآمد صادراتی را کاهش می‌دهد که از این لحاظ مطلوب نیست اما برای وارد‌کنندگان منفعت بیشتری دارد زیرا ریال کمتری می‌پردازند. از طرف دیگر بالا‌ رفتن نرخ ارز برای دولت مطلوب‌تر است زیرا درآمد ریالی بیشتری از فروش نفت کسب می‌کند.