پرداخت پاداش صرفه‌جویی  به‌جای احداث نیروگاه برق

خبرگزاری مهر: یک مقام مسوول در وزارت نیرو با اشاره به پرداخت پاداش به صنایع صرفه‌جو در مصرف برق، گفت: با همکاری صنایع و کاهش پیک مصرف برق دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری‌های کلان احداث نیروگاه جدید نیست. علیرضا احمدی‌‌یزدی در تشریح جزئیات ساز و کار پرداخت پاداش برقی به صنایع و کارخانه‌ها‌ی کشور گفت: یکی از طرح‌های چند سال گذشته که در راستای کاهش مصرف پیک برق انجام شده، جلب همکاری مشترکان صنعتی بالای یک مگاوات بوده که تعداد این واحدها سه‌هزار مشترک است و مصرف بالایی را به‌خود اختصاص می‌دهند. مدیر دفتر مدیریت مصرف توانیر با اعلام اینکه پس از انجام مطالعه‌ها به این نتیجه رسیدیم که اگر زمان تعمیر و تعطیلی صنایع به فصل تابستان منتقل شود، مقادیر زیادی از پیک کاهش می‌یابد، تصریح کرد: با ابلاغیه وزیر نیرو میزان همکاری صنایع از تعداد ۴۰۶ مشترک صنعتی به ۲۳۰۰ مشترک در سال ۹۲ رسید که این همکاری‌ها به‌صورت کاملا داوطلبانه بوده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه روند همکاری صنایع سال به سال صعودی است، بیان کرد: سال گذشته ۲۴ میلیارد تومان تخفیف همکاری برقی به صنایع پرداخت شد که سال جاری هم براساس درصد کاهش بار و تعداد روز همکاری، میزان پاداش محاسبه و در قبوض مشترکان اعمال می‌شود.

وی با یادآوری اینکه این پاداش با عنوان پاداش همکاری تابستان در قبوض برق درج خواهد شد، تاکید کرد: طرح همکاری صنایع سال گذشته به تنهایی ۴۰۰ مگاوات از پیک مصرف برق را به‌صورت ثابت در طول سه ماه همکاری کاهش داده است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف توانیر در ادامه از اجرای طرح ذخیره عملیاتی برای نخستین‌بار در کشور در سال جاری خبر داد و گفت: امسال افزون‌بر طرح تعطیلات و تعمیر صنایع، برای نخستین‌بار طرح ذخیره عملیاتی صنایع را اجرا کردیم. این مقام مسوول ادامه داد: با توجه به اینکه پیک شبکه سراسری در روزها و ساعت‎های خاصی اتفاق می‌افتد، در صورتی که مشترکان صنعتی ۲۰۰ ساعت در طول تابستان با صنعت برق همکاری کنند، نزدیک به دو هزار تا سه‌هزار مگاوات از پیک کاسته می‌شود. این حداکثر میزان همکاری صنایع است و به‌طور طبیعی برخی صنایع نمی‌توانند این همکاری را داشته باشند.

وی با بیان اینکه امسال ۲۰۰ مشترک صنعتی در قالب طرح ذخیره عملیاتی با صنعت برق همکاری کرده‌اند، یادآور شد: طرح ذخیره عملیاتی و طرح تعطیلات در زمان‌های اوج مصرف بار محاسبه می‌شود و این همکاری باید در این زمان باشد تا صنایع مشمول تخفیف‌های همکاری قرار گیرند.