گروه صنعت و معدن: آمار تولید ۱۳ کالای منتخب معدنی و صنایع معدنی از رشد تولید ۶ محصول در ۷ ماه منتهی به مهر امسال حکایت دارد. همچنین بر اساس آمارها از میان ۱۳ کالای منتخب پتروشیمی (محصولات شیمیایی و پلیمری) ۹ محصول نیز با رشد تولید همراه بوده‌اند بسته دولت برای خروج غیرتورمی از رکود در حالی منتشر شده که در آن بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع معدنی به‌عنوان پیشران خروج از رکود قرار گرفته‌اند.

بر اساس آمارهای موجود، تولید مواد معدنی در سال گذشته بالغ بر ۴۲۰ میلیون تن بوده و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید مواد معدنی در پایان برنامه پنجم توسعه به ۵۰۰ میلیون تن برسد.

از سوی دیگر، عملیات معدنی در سال ۹۲ حدود یک میلیارد تن بوده و سهم استخراج از ذخایر قطعی نیز ۶۸/۰ درصد است. بر اساس آمار موجود، در حال حاضر سهم ارزش افزوده بخش معدن در تولید ناخالص داخلی کشور حدود یک درصد و سهم ارزش افزوده بخش صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی کشور نیز حدود ۴ درصد است. در حوزه سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی نیز سهم این بخش حدود ۳۰ درصد است. در حوزه اشتغال صنعتی و معدنی نیز سهم معدن ۶ درصد و صنایع معدنی ۱۹ درصد است.

وضعیت تولید در کالاهای منتخب معدنی

با توجه به جایگاه معدن و صنایع معدنی در تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان پایین دستی، جدول تولید در ۷ ماه منتهی به مهر امسال و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که به ترتیب «کاشی و سرامیک»، «ظروف چینی»، «فولاد خام»، «محصولات فولادی» و «آلومینا» رتبه اول تا پنجم را از لحاظ میزان رشد تولید کسب کرده‌‌اند. در عین حال «کاتد مس» نیز دیگر محصول منتخب معدنی است که در این مدت رشد مثبت داشته است.

با این حال جدول تولید نشان می‌دهد که «سنگ آهن»، «شمش خالص آلومینیوم»، «کنسانتره زغال‌سنگ»، «سیمان» و «چینی بهداشتی» نیز به ترتیب با بیشترین افت تولید روبه‌رو بوده‌اند. البته به دلیل کامل نبودن اطلاعات، «شیشه جام» و «ظروف شیشه‌ای» در این رتبه‌بندی قرار نگرفته‌اند.

بر این اساس با تولید ۲۲۴میلیون مترمربع «کاشی و سرامیک» در ۷ ماه منتهی به مهر امسال این محصول رشد تولید ۵/۳۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته کسب کرده است. بعد از آن «ظروف چینی» در رتبه دوم رشد تولید قرار دارد؛ به‌طوری که در سال جاری ۲۹هزار تن ظروف چینی تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴/۱۲ درصدی داشته است. «مجموع فولاد خام»

سومین محصولی است که بیشترین رشد یعنی ۹/۶ درصدی را در ۷ ماه منتهی به مهر ماه امسال تجربه کرده است. اما در جایگاه چهارم «مجموع محصولات فولادی» قرار دارد که رشد تولید این گروه در ۷ ماه منتهی به مهر ماه امسال نسبت به سال گذشته ۳/۵ درصد بوده است.

با این حال، مقایسه آمار تولید این گروه در مهر ماه امسال نسبت به ماه قبل از آن (شهریور ماه) نشان می‌دهد که محصولات فولادی افت تولید ۲/۷۰ درصدی را در فاصله یک ماه تجربه کرده‌اند. مطابق آمارهای موجود، جایگاه پنجم در جدول تولید کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی به «آلومینا» اختصاص یافته است؛ به طوری که تولید این محصول در ۷ ماه منتهی به مهر امسال ۱۴۸ هزار تن بوده که نسبت به تولید در مدت مشابه سال گذشته (۶/۱۴۵هزار تن) رشد ۷/۱ درصدی داشته است.

همچنین «کاتد مس» نیز از دیگر محصولاتی است که در میان کالاهای سیزده‌گانه منتخب معدنی و صنایع معدنی رشد تولید ۸/۰ درصد داشته است. میزان تولید این محصول در ۷ ماه منتهی به مهر امسال ۹/۱۱۳هزار تن بوده است. اما در مقابل محصولاتی که بیشترین رشد تولید را تجربه کرده‌اند ۵ محصول نیز افت تولید داشته‌اند. «سنگ آهن» از جمله محصولات معدنی است که بیشترین افت تولید (منفی ۸/۱۲ درصد) را در ۷ ماه منتهی به مهر امسال ثبت کرده است.

بعد از سنگ آهن، رتبه دوم از لحاظ افت تولید به «شمش خالص آلومینیوم» اختصاص دارد که رشد منفی ۹ درصدی را ثبت کرده است؛ به طوری که تولید این محصول در سال جاری به ۸/۱۶۴ هزار تن رسیده است؛ این در حالی است که در ۷ ماه منتهی به مهر سال گذشته میزان تولید این محصول ۱/۱۸۱هزار تن بود.

«کنسانتره زغال‌سنگ»، «سیمان» و «چینی بهداشتی» نیز دیگر محصولاتی هستند که به ترتیب افت تولید منفی ۸درصد، منفی ۹/۵ و منفی ۵/۰ درصدی داشته‌اند. آمار تولید کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی نشان می‌دهد که «شمش خالص آلومینیوم» و «کنسانتره زغال‌سنگ» در مهر ماه امسال نیز نسبت به ماه قبل از آن (شهریور ماه) با افت تولید روبه‌رو بوده‌اند؛ به طوری که «کنسانتره زغال‌سنگ» افت تولید منفی ۴/۳۰ درصدی و «شمش خالص آلومینیوم» نیز افت تولید منفی ۱/۵ درصد را ثبت کرده است.

وضعیت تولید کالاهای منتخب پتروشیمی

براساس این گزارش، در گروه کالاهای منتخب پتروشیمی نیز ۹ محصول رشد تولید را ثبت کرده‌اند. مطابق آمار «پلی کربنات» با رشد تولید ۱/۳۱ درصدی، «پلی پروپیلن» با رشد تولید ۹/۱۱ درصدی، «پلی‌اتیلن» با رشد تولید ۸/۹ درصدی، «استایرن بوتادین رابر» با رشد تولید ۵/۹ درصدی و «پلی وینیل کلراید» با رشد تولید ۷/۸ درصدی به ترتیب در جایگاه اول تا پنجم از لحاظ بیشترین رشد تولید قرار دارند.

پس از این محصولات «آمونیاک»،

«پلی استایرن» و «اپوکسی رزین» به ترتیب با رشد تولید ۱/۸ درصدی، ۶/۴ درصدی و ۹/۲ درصدی در جایگاه ششم تا هشتم قرار دارند. سایر محصولات پتروشیمی نیز رشد تولید ۱/۸ درصدی را ثبت کرده‌اند. در مقابل این محصولات «اکریلونیتریل بوتادین استایرن» با افت تولید ۷/۲۰ درصدی در رتبه اول از لحاظ کاهش تولید در ۷ ماه منتهی به مهر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته قرار دارد. پس از آن، «پلی بوتادین رابر»، «پلی اتیلن ترفتالات» و «اوره» نیز به ترتیب با رشد تولید منفی ۸/۱۹ درصدی، منفی ۵ درصدی و منفی ۴/۴ درصدی روبه‌رو بوده‌اند.

همچنین آمار تولید کالاهای منتخب پتروشیمی به تفکیک محصولات شیمیایی و پلیمری نشان می‌دهد که در مهر ماه امسال ۱۰ محصول از مجموع ۱۳ محصول منتخب نیز با افت تولید نسبت به ماه قبل از آن (شهریور ماه) روبه‌رو بوده‌اند.

رتبه معدنی‌ها در جدول تولید

رتبه معدنی‌ها در جدول تولید