گروه صنعت و معدن: به دنبال ارائه پیشنهادهای وزارت نیرو برای تغییر نظام تعرفه‌گذاری قیمت برق به دولت، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این زمینه اعلام کرد: با توجه به آنکه اختلاف قابل توجهی بین قیمت تمام شده و قیمت فروش تکلیفی برق وجود دارد، این وزارتخانه پیشنهاد اصلاحی را به دولت ارائه کرده است. هوشنگ فلاحتیان روز گذشته در نشستی در جمع خبرنگاران، افزود: اولین پیشنهاد این بود که اگر فروش برق و قیمت انشعابات در سطح فعلی نگهداری شود، منجر به افزایش بدهی‌های این وزارتخانه خواهد شد. وی ادامه داد: در صورتی که تعرفه‌های فروش و انرژی برق و پرداخت مابه‌التفاوت فروش تکلیفی تغییر نکند، پیشنهاد وزارتخانه این است که اگر قرار باشد قیمت برق را متناسب افزایش دهیم باید بر موضوع گواهی اعتباری توجه شود.

وی ادامه داد: موضوع گواهی اعتباری به این صورت است که معادل مابه‌التفاوت قیمت فروش و قیمت تمام شده گواهی اعتباری چاپ شود تا در اختیار تولیدکنندگان برق قرار گیرد تا به جای طلب خود بتوانند از آن استفاده کنند. فلاحتیان درخصوص کسری بودجه صنعت برق نیز اظهار کرد: بین قیمت تمام شده و تولید برق بدون احتساب سوخت رقمی حدود ۸۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت هزینه می‌شود و این در حالی است که قیمت فروش تکلیفی برق ۴۴۹ ریال است که از این میزان نیز ۱۰۲ ریال بابت کمک به هدفمندی کسر می‌شود.

وی در ادامه درباره استفاده از تکنولوژی‌ها متناسب با شرایط اقلیمی برای کاهش اتلاف برق نیز گفت: در حال حاضر در سراسر دنیا مساله تولید انرژی برق، انتقال و توزیع آن یکسان و در شرایط اقلیمی متفاوت است. وی افزود: در کشور مناطقی وجود دارد که به‌عنوان مثال در تابستان درجه حرارت بالای ۵۰ درجه سانتیگراد دارد که متناسب با این شرایط آب و هوای صنعت برق استانداردهای مورد نظر را متناسب با شرایط جهانی اجرا می‌کند. معاون وزیر نیرو اظهار کرد: با توجه به اقداماتی که طی سالیان گذشته صورت گرفته اتلاف انرژی برق از ۲۰ به ۵/۱۵ درصد کاهش یافته است.

فلاحتیان گفت: بخش قابل توجهی از این اتلاف از طریق استفاده‌های غیرمجاز از برق صورت می‌گیرد که هم صنعت برق محدودیت‌های قانونی برای برخورد با این موضوع دارد و از طرفی هم در صورت برخورد با چالش‌هایی مواجه خواهیم بود. وی افزود: در حال حاضر حداقل چهار درصد اتلاف مربوط به استفاده غیرمجاز از برق می‌شود. معاون وزیر نیرو درباره سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها در فصل زمستان نیز اظهار کرد: در فصل زمستان با افزایش مصرف گاز در بخش خانگی گاز کمتری به صنایع و نیروگاه‌ها داده می‌شود اما در تابستان سال جاری میزان گاز طبیعی تحویلی نسبت به مدت مشابه افزایش یافت.

فلاحتیان تصریح کرد: از سوی مسوولان وزارت نفت قول داده شده تا در نیمه دوم سال نیز با آماده شدن بخش توسعه‌ای مراکز تولید گاز، امکان ارائه بیشتر سوخت نیز فراهم شود.

وی با بیان اینکه برخی از نیروگاه‌های کشور از سوخت مازوت استفاده می‌کنند و بهره‌گیری از این نوع سوخت از سوی مراجع قضایی و محیط زیست محدود شده است، افزود: امیدواریم شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که میزان تولید گاز کشور افزایش یابد و نیازی به استفاده از گازوئیل و مازوت در نیروگاه‌ها نباشد.

معاون وزیر نیرو درباره صادرات تجهیزات صنعت برق به کشورها نیز گفت: با وجود شرایط تحریمی که برای کشور به‌وجود آورده‌اند هنوز بخش زیادی از کشورهای خاورمیانه و آفریقایی از خدمات فنی و مهندسی ایران بهره‌مند می‌شود. فلاحتیان اظهار کرد: اگر رقابت منصفانه باشد و شرایط تحریم حاکم نباشد کالاها و خدمات فنی و مهندسی ایرانی با توجه به کیفیت مشکلی ندارند و می‌توانند در بازار سایر کشورها حضور یافته و با آنها رقابت کنند. وی درباره حجم معاملات برق در بورس انرژی، اضافه کرد: راهبرد و استراتژی بورس انرژی این است که متقاضیان پنج مگاوات به بالا را از طریق بورس تامین کنند و در حال حاضر معاملات بورس انرژی در بخش برق سه برابر مدت مشابه سال گذشته است که پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال جاری به پنج برابر افزایش یابد.