خبرگزاری مهر: یک مقام مسوول در وزارت نیرو از تعریف ۱۵ طرح به منظور کاهش پیک مصرف برق در کشور خبر داد و اعلام کرد: با اجرای پروژه‌های مختلف در تابستان سال جاری بیش از یک‌هزار و ۹۳۰ مگاوات از پیک مصرف برق کشور کاسته شد بدون آنکه نیروگاه جدیدی احداث شود. علیرضا احمدی‌یزدی درباره جزئیات اجرای طرح کاهش پیک مصرف برق در کشور گفت: بحث کاهش پیک تابستان از پنج سال گذشته جزو برنامه‌های توانیر بوده به طوری‌که با شناسایی پتانسیل‌های بهینه‌سازی و مدیریت مصرف بار انجام‌شده در شرکت‌ها، به این نتیجه رسیدیم که می‌توان با تعریف طرح‌هایی برای ۳۱ میلیون مشترک صنعت برق، به میزان قابل‌توجهی از نیاز مصرف برق کشور را کاهش داد.

این مقام مسوول با اعلام اینکه تاکنون ۱۵ طرح برای کاهش پیک مصرف برق در کشور تعریف شده است، تصریح کرد: علاوه بر این، تاکنون در ۱۶ شرکت برق منطقه‌ای و ۳۹ شرکت توزیع، کمیته‌های کاهش پیک تشکیل شده است. مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر با بیان اینکه از ابتدای مهر ماه هر سال برنامه‌ریزی برای کاهش پیک تابستان سال آینده آغاز می‌شود، اظهار کرد: برای پیک سال ۹۳ رقمی بین ۵۰ تا ۵۱ هزار مگاوات پیش‌بینی شده بود، براساس این پیش‌بینی، ۲۳۰۰ مگاوات سهمیه کاهش پیک مصرف برق به معاونت هماهنگی توزیع اختصاص پیدا کرد. احمدی یزدی با یادآوری اینکه برای دستیابی به عدد ۲۳۰۰ مگاوات، برنامه‌ریزی‌ها را براساس کاهش پیک مصرف ۳۵۰۰ مگاواتی انجام داده و به شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای ابلاغ هم شده است، بیان کرد: از سوی دیگر میزان سهمیه مدیریت مصرف برای شرکت‌های توزیع ۲هزار مگاوات تعیین شده است.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه ۸۰۰ مگاوات سهمیه نیز به شرکت‌های برق منطقه‌ای و ۷۰۰ مگاوات برای سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) اختصاص یافته است، بیان کرد: تاکنون ۱۰هزار و ۳۵۶ گزارش ۱۵ روزه از شرکت‌ها دریافت کرده‌ایم که براساس هدف‌گذاری ۳۵۰۰ مگاواتی کاهش مصرف پیک، اقدام‌های مدیریت مصرف صورت‌ گرفته موجب کاهش ۳۹۲۵ مگاوات مصرف در پیک بار شده است. وی با بیان اینکه اگر اقدام‌های مدیریت مصرف انجام نمی‌شد، پیک ۴۸۷۹۷ مگاواتی ثبت‌شده در تابستان امسال ۱۹۳۰ مگاوات افزایش می‌یافت، افزود: برای تابستان امسال پیش‌‌بینی بار ۵۱ هزار مگاواتی بدون اعمال افزایش دمای غیرمتعارف هوا بوده است. مدیر دفتر مدیریت مصرف توانیر ادامه داد: علاوه بر این تابستان امسال دمای وزنی به‌طور متوسط در کشور دو درجه افزایش یافته است که به‌ازای افزایش هر یک درجه دمای هوا، ۵۰۰ مگاوات بار شبکه سراسری افزایش یافته است که در صورت تاثیرگذاری آن، پیک بار به حدود ۵۲ هزار مگاوات می‌رسید.