پیش‌بینی رشد در منتخب‌های معدنی

گروه صنعت و معدن: آخرین آمار اعلام شده از وضعیت تولید ۸ محصول معدنی منتخب بیانگر آن است که در سال گذشته و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن، ۵ محصول معدنی رشد و سه محصول نیز افت تولید را تجربه کرده اند. براساس آمار اعلام شده «مس کاتد»، «طلا» و «محصول فولادی» ازجمله محصولاتی هستند که سال گذشته، افت تولید را تجربه کردند و برای سال جاری برای این گروه از محصولات رشد تولید پیش‌بینی شده است. از سوی دیگر فولاد خام، آلومینیوم، آلومینا، سنگ آهن و کنسانتره زغال سنگ رشد تولید را تجربه کرده‌اند. پیش‌بینی رشد یک تا ۱۰۰ درصدی برای محصولات معدنی را می‌توان از نکات جالب توجه برای رشد بخش معدن در سال جاری دانست، به طوری که براساس این عملکرد، بیشترین رشد برای طلا پیش‌بینی شده که تا پایان سال جاری رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه خواهد کرد. آلومینا نیز با کمترین رشد همراه خواهد شد که براساس پیش‌بینی‌ها، رشد این محصول معدنی به یک درصد می رسد.

براساس آمار اعلام‌شده ازسوی «ایسنا» بیشترین درصد رشد تولید سال ۹۲ نسبت به ۹۱ به «سنگ آهن» با رشد ۱۲ درصدی اختصاص داشته است، به‌طوری‌که میزان تولید سنگ آهن کشور در سال گذشته برابر با ۴۸ میلیون و ۶۹۳ هزار تن بوده و طبق برنامه امسال باید مجموع تولید سنگ آهن به ۵۰ میلیون تن برسد که اگر این میزان محقق شود، رشد سه درصدی را تجربه خواهد کرد.

«کنسانتره زغال سنگ» دومین محصول معدنی است که سال گذشته و در مقایسه با سال ماقبل، بیشترین رشد را در میان محصولات معدنی منتخب تجربه کرده است. براساس آمار اعلام‌شده این محصول معدنی سال گذشته با تولید ۹۹۲ هزار تن، توانست رشدی ۱۱ درصدی را کسب کند و با توجه به عملکرد این محصول معدنی در سال گذشته، برای سال‌جاری، رشدی ۳۰ درصدی پیش‌بینی شده که با این شرایط، تولید کنسانتره زغال‌سنگ باید به یک‌ میلیون و ۱۹۳ تن برسد.

«فولادخام» و «آلومینا» نیز هر کدام با رشد ۹ درصدی، جایگاه مشترکی در میان محصولات معدنی منتخب، از آن خود کردند. براساس این آمار، مجموع تولید فولاد خام در سال ۹۲ برابر با ۱۵ میلیون و ۶۳۱ هزارتن بوده و با توجه به عملکرد این بخش برای سال جاری نیز رشدی ۹ درصدی برای این محصول معدنی پیش‌بینی شده است. تولید فولاد خام باید در سال جاری به ۱۷ میلیون تن برسد. آلومینا نیز با تولید ۲۴۸ هزارتن، توانست رشدی ۹ درصدی را به ثبت برساند، برای این محصول معدنی نیز با توجه به عملکرد سال گذشته رشدی یک درصدی پیش‌بینی شده و با این شرایط تولید آلومینا به ۲۵۰ هزارتن خواهد رسید.«آلومینیوم» را می‌توان آخرین محصول منتخب در جدول رده‌بندی دانست، این محصول معدنی در سال گذشته و در مقایسه با سال ماقبل آن، رشدی ۴ درصدی را تجربه کرد و برای سال‌جاری نیز رشدی ۲ درصدی برای آن پیش‌بینی شده است. این در حالی است که پیش‌بینی شده در پایان سال‌جاری، رشد این محصول به ۳۵۵ هزار تن برسد. از سوی دیگر، در سال گذشته، «مس کاتد» بیشتر افت تولید را نسبت به سال ۹۱ تجربه کرده، افت این محصول معدنی در این مدت ۱۲ درصد بوده است. مجموع تولید این محصول معدنی در سال ۹۲ برابر با ۱۸۸هزار تن بود؛ این در حالی است که سال ماقبل آن تولید این محصول معدنی برابر با ۲۱۳ هزارتن بوده است. برای سال جاری نیز رشد ۳ درصدی برای این محصول معدنی پیش‌بینی شده که با توجه به عملکرد سال گذشته رسیدن به تولید ۱۹۳هزار تنی مس کاتد مدنظر قرار گرفته است. تولید «طلا» نیز سال گذشته در مجموع ۳/۲ تن بوده که در مقایسه با سال ماقبل افتی ۸ درصدی را به ثبت رسانده، برای این محصول معدنی با توجه به عملکرد سال گذشته، رشد ۱۰۰ درصدی پیش‌بینی شده که با این شرایط در سال‌جاری، تولید طلا در کشور به ۶/۴ تن خواهد رسید.

اما «محصول فولادی» آخرین محصول معدنی در جدول پیش رو است که سال گذشته با تولید ۱۶ میلیون و ۶۶۵ هزارتنی، افت ۹/۲ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند. برای این محصول معدنی نیز در سال‌جاری، رشد یازده درصدی پیش‌بینی شده و با این شرایط تولید محصول فولادی باید به ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برسد.

پیش‌بینی رشد در منتخب‌های معدنی