مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر اینکه از ۲۴ شهریورماه، آب شرب مشترکان پرمصرف تهرانی قطع خواهد شد، گفت: این بار در خصوص قطع آب شرب مشترکان پرمصرف تهرانی قاطعیت داریم. محمد پرورش با بیان اینکه مرحله دوم قطع آب مشترکان بالای ٥٠ متر مکعب آب را از ۲۴ شهریور ماه جاری آغاز خواهیم کرد، به خبرگزاری فارس گفت: شرکت آبفا حدود ۳۰۰۰مشترک بالای ۵۰ متر مکعب در تهران را شناسایی کرده و پس از مهلت یک‌ماهه به مشترکان پرمصرف این قطعی آب را از ٢٤شهریورماه اعمال خواهد کرد و این بار برای مشترکانی که بالای ٥٠ مترمکعب آب به ازای هر خانوار در ماه مصرف داشته باشند، محدودیت ۷ ساعته اعمال خواهد کرد.

پرورش افزود: آب این مشترکان به مدت هفت ساعت در روز قطع می‌شود و به آنان یک ماه فرصت داده می‌شود تا با کاهش مصرف خود الگوی مصرف آب را رعایت کنند.

گفته می‌شود در چند ماه گذشته ازسوی آبفای استان تهران برای ٧٠٠ هزار مشترک پرمصرف اخطار کتبی ارسال شده است. از این تعداد مشترک پرمصرف حدود ٩٠٠٠ مشترک بالاتر از ٤٠متر مکعب و ٣٠٠٠ مشترک نیز بالاتر از ٥٠ مترمکعب در یک دوره آب مصرف کرده‌اند.

احتمال بروز مشکل کمبود آب در انتهای پاییز

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور نیز با اعلام احتمال بروز مشکل کمبود آب در انتهای پاییز در تهران در پاسخ به این سوال که آیا مشکل کمبود آب با گذر از تابستان در تهران به پایان رسیده است به «ایسنا» گفت: خیر، منابع آبی نیاز به مدیریت دارند در غیر این صورت احتمال دارد در اواخر پاییز دچار مشکل شویم.

حمیدرضا جانباز در پاسخ به این مطلب که از سخنان استاندار تهران بر می‌آید که مشکل آب را پشت سر گذاشتیم و دیگر کمبود آب نداریم گفت: من چنین استنباطی ندارم و نیاز است مصرف آب مدیریت شود.

براساس این گزارش۵۱۷ شهر کشور در تابستان با احتمال بروز تنش آبی مواجه بودند و مصرف و تولید آب در آن شهرها تقریبا سربه سر بود؛ با نزدیک شدن به انتهای تابستان بحران کمبود آب در برخی از کلانشهرها بیشتر خود را نشان داد به‌گونه‌ای که کرمان و اصفهان به وضعیت قرمز رسیدند به این معنا که مصرف آب بیش از تولید بود. در تهران نیز در حال حاضر وضعیت زرد است به این معنا که تولید و مصرف به یک میزان است و به گفته برخی از مسوولان در صورت عدم مدیریت مصرف آب احتمال دارد در پاییز به وضعیت قرمز برسیم. بنابراین نیاز است که تمام مشترکان در حوزه‌های مختلف به بهترین نحو از آب استفاده کنند.