گروه بازرگانی: ششمین نشست شورای گفت‌وگوی استان تهران با حضور حسین‌هاشمی، استاندار؛ یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق تهران و برخی مقامات استانی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این گردهمایی که در اتاق تهران برگزار شده بود، استاندار تهران با اشاره به اینکه حدود ۲ هزارمیلیارد تومان تسهیلات به طرح اشتغالزایی استان تهران اختصاص یافته است، گفت: در جلسه ای که با حضور رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، توافق کردیم که در نشست بعدی شورا، معاون اعتباری بانک مرکزی به‌عنوان مسوول امور بانکی استان تهران به شورا معرفی شود. هاشمی با اشاره به ظرفیت‌های سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برای بخش خصوصی گفت: اگرچه در تهران به موجب قانون و مسائل زیست‌محیطی، نمی‌توان صنایع جدیدی ایجاد کرد، اما امیدواریم با اراده و توان بخش خصوصی و با تدبیر به‌گونه‌ای پیش برویم که تهران در بخش اقتصاد مقاومتی به الگوی کشور تبدیل شود. وی با اشاره به وفاقی که با شهرداری‌ها ایجاد شده است، بر تداوم این ارتباط تاکید کرد و گفت: توان مالی شهرداری‌ها بالاست و این توانایی باید در جهت وحدت و انسجام بیشتر مورد استفاده قرارگیرد. چرا که اختلاف‌ها همواره به قفل شدن امور می‌انجامد. ‌هاشمی تلطیف تنش‌های بین المللی را در بهبود فضای کسب و کار موثر دانست و تصریح کرد: ثبات در تصمیمات و سیاست‌های دولت در داخل، به تولیدکنندگان و تجار کمک کرده است. ‌هاشمی در پایان ابراز امیدواری کرد: این شرایط با نتایج مذاکراتی که قراراست در آبان ماه صورت گیرد، تداوم یابد. یحیی آل اسحاق نیز با اشاره به رویکرد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که اقتصادی درون‌زا و برون‌نگر را ترسیم می‌کند، از ضرورت بررسی روش‌ها و راهکارهای دستیابی به اهداف این ابلاغیه توسط اقتصاددانان سخن گفت.

در ادامه این نشست، یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از برگزاری جلسات کمیته صنعت و معدن شورا خبر داد و گفت: در این جلسات، وضع موجود و همچنین چشم‌انداز بخش صنعت، معدن و تجارت ترسیم شده و همچنین راهکارهای اجرایی نیز برای تحقق این چشم‌انداز تدوین شده است. صادقی از شکل‌گیری پنجره واحد برای صدور جواز تاسیس خبر داد و تصریح کرد: زمان صدور جواز تاسیس و گواهی کشف برای معادن از یک ماه به ۱۰ روز کاهش یافته است. به گفته وی برخی از راهکارها نیز نیازمند صدور بخشنامه از سوی دولت است و وزیر صنعت، معدن و تجارت قول مساعدی برای اصلاح دستورالعمل‌ها داده است.

محمدرضا بهرامن، نائب رئیس اتاق تهران، از روند برگزاری جلسات کارگروه فرصت‌های سرمایه‌گذاری گزارشی ارائه کرد و این درخواست را مطرح کرد همایش ملی سرمایه‌گذاری که قرار بود در تاریخ ۵ آبان برگزار شود، به دی ماه موکول شود که با درخواست او موافقت شد.