گروه بازرگانی: در حالی رئیس سازمان استاندارد استان تهران استفاده از روغن پالم در شیر، ماست، خامه، دوغ، کشک و پنیر را غیر مجاز اعلام کرد که مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنعت تاکید کرده است : نباید به همه صنایع لبنی هجمه شود، بلکه باید با صنایع متخلف برخورد شود. مهدی صادقی نیارکی، مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنعت در گفت‌و گو با خبرگزاری فارس در مورد بحث‌های مطرح شده مبنی بر استفاده از روغن پالم در تولید محصولات لبنی، اظهار کرد: طبق قانون، سازمان ملی استاندارد، استاندارد لازم برای تولید محصولات لبنی را تدوین کرده و در صنایع لبنی آنالوگ (صنایعی که قابلیت مصرف چربی حیوانی ندارند و باید چربی گیاهی به جای آن استفاده شود) حد مشخصی برای استفاده از چربی‌های گیاهی تعیین شده است.

وی ادامه داد: اداره کل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت، پروانه ساخت محصولات لبنی را صادر کرده و همین اداره نیز باید بر روند تولید کارخانه‌ها نظارت داشته باشد و با تخلفات برخورد کند.

صادقی نیارکی تاکید کرد: وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد پاسخگوی اصلی در بحث استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی هستند که باید انطباق یا عدم انطباق محصولات لبنی را با استانداردهای تعیین شده مشخص کنند. وی ادامه داد: باید در مورد مزایا و معایب استفاده از چربی گیاهی بررسی انجام شود و مسوولان وزارت بهداشت، تولیدکنندگان و مسوولان سازمان استاندارد در یک فضای کارشناسی، مسائل را مورد بررسی قرار دهند.

مدیر کل صنایع غیر فلزی وزارت صنعت با تاکید بر اینکه نباید با همه صنایع لبنی به طور یکسان برخورد شود، گفت: وزارت بهداشت باید با نظارت‌های دوره‌ای، بررسی‌های لازم را انجام دهد و در صورتی که در برخی واحدهای صنایع لبنی تخلفی مشاهده کرد، با همان واحدها برخورد شود، نه اینکه یک موضوع به طور کلی در مورد صنعت لبنیات مطرح شود. وی گفت: ممکن است در تولید برخی محصولات پالم استفاده شود، زیرا در برخی صنایع، مزیت استفاده از روغن‌های گیاهی وجود دارد. وی ادامه داد: در صورت لزوم با مسوولان وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و تولیدکنندگان جلسه‌ای برای بررسی موضوع استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی برگزار خواهد شد.

در همین حال، مسلم بیات، رئیس سازمان استاندارد استان تهران به خبرگزاری فارس گفت: استفاده از روغن پالم در شیر طعم‌دار، شیر فرا دما، شیرخشک، پنیر رسیده در آب نمک، پنیر تازه، دوغ،‌ کشک مایع صنعتی، ماست پروبیوتیک و امثال آن غیر مجاز و ممنوع است. وی افزود: استفاده از روغن پالم در شیر پاستوریزه، کره پاستوریزه، خامه پاستوریزه و فرا دما هم ممنوع است. وی ادامه داد: تنها استفاده از روغن گیاهی (پالم) در پنیر پروسس آنالوگ، پنیر پیتزای پروسس شده (فرآوری شده) و بستنی‌های مخلوط با ذکر عبارت «محتوای چربی نباتی» مجاز است. بیات گفت: نتیجه این نمونه‌برداری‌ها تا پایان هفته آینده اعلام خواهد شد.