ایرنا: رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران معتقد است: وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشی از وظایف غیرحاکمیتی خود را به این سازمان واگذار کند تا امکان کنترل و نظارت دقیق براین بخش فراهم شود. هرمز ناصرنیا اظهار کرد: براساس اصلاحیه قانون معادن، وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند بخشی از وظایف غیرحاکمیتی خود را به سازمان نظام مهندسی معدن ایران به عنوان یک تشکیلات قانونی تفویض کند.

وی با بیان اینکه سازمان‌های نظام مهندسی معدن در سطح استان‌های کشور فعالیت دارند، گفت: اجرای ۷۰۰ مورد بازرسی از معادن طی سال گذشته بخشی از عملکرد این سازمان در سال گذشته است. برپایه آمار رسمی منتشر شده در سال گذشته، پنج هزار و ۴۰۰ معدن در کشور فعال بودند که ۴۲۰ میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج شد.

وی تفاهم انجام شده با صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی را که برپایه آن اعضای سازمان نظام مهندسی معدن به عنوان کارشناسان این صندوق نسبت به تایید طرح‌های معدنی برای جذب تسهیلات و صدور بیمه‌نامه اقدام می‌کنند، از اقدامات امسال ذکر کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، تفاهم با ایمیدرو به منظور جذب سرمایه‌گذاری خارجی در طرح‌های نیمه‌تمام یا قابل اجرا را از دیگر اقدامات این سازمان دانست و افزود: تحقق اهداف پیش‌بینی شده در چارچوب سند چشم‌انداز، نیازمند جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی است.

ایران یکی از ۱۰ کشور شاخص جهان در زمینه ذخایر معدنی است و در منطقه رتبه نخست را دارد.

امسال عملیات اکتشاف مواد معدنی در ۶ پهنه از نوار شرقی کشور انجام می‌شود که مساحت آن ۷۵ هزار و ۴۶۶ کیلومتر مربع است و در این عملیات شناسایی عناصری مانند سنگ آهن، طلا، مس، مواد نادر خاکی و... هدف‌گذاری شده است.