گروه صنعت و معدن: وزارت صنعت، معدن و تجارت تعداد جواز تاسیس صادره به تفکیک فعالیت‌های صنعتی در بهار امسال را منتشر کرد. بر این اساس، در سه ماهه منتهی به خرداد ماه امسال در مجموع ۳۷۶۸ فقره جواز تاسیس صادر شده است. بر این اساس در فروردین ماه به تعداد ۷۴۰ فقره و اردیبهشت ماه به تعداد ۱۵۷۹ فقره جواز تاسیس صادر شده است. آمارهای موجود بیانگر آن است که در خرداد ماه امسال تعداد جواز تاسیس ۱۴۴۹ فقره بوده که در این میان «سایر محصولات کانی غیرفلزی»، «محصولات غذایی و آشامیدنی» و «محصولات از لاستیک و پلاستیک» با سهمی به ترتیب ۶۷/۱۹، ۶۳/۱۲ و ۴۹/۱۰ درصد بیشترین سهم را در این رابطه به خود اختصاص داده‌اند. به عبارتی می‌توان گفت که حدود ۴۲ درصد از جوازهای تاسیس صادره مربوط به این سه گروه صنعتی در خرداد ماه امسال بوده است.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خرداد ماه امسال در گروه «سایر محصولات کانی غیرفلزی» ۲۸۵ جواز تاسیس، گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی» ۱۸۳ جواز تاسیس و گروه «محصولات از لاستیک و پلاستیک» ۱۵۲ جواز تاسیس صادر شده است.

البته در اردیبهشت ماه سال جاری نیز بیشترین جواز تاسیس به این سه گروه صنعتی تعلق داشت. در فروردین ماه نیز به ترتیب گروه «سایر محصولات کانی غیرفلزی» در رتبه اول، گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» در رتبه دوم و دو گروه «محصولات از لاستیک و پلاستیک» و «محصولات فلزی فابریکی» در رتبه سوم در تعداد جواز تاسیس صادره قرار گرفتند.

بر اساس آمار اعلام شده در نماگر ماهانه صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۱ در مجموع ۱۵ هزار و ۴۶۹ فقره و در سال ۹۲ معادل ۱۹ هزار و ۲۰۶ فقره جواز تاسیس از سوی وزارتخانه صادر شده است.

میزان سرمایه‌گذاری

بر اساس این گزارش، در خرداد ماه امسال میزان سرمایه‌گذاری صنعتی بر اساس جواز تاسیس معادل ۱۱۷ هزار و ۶۹۳ میلیارد ریال بوده که در این میان «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» با سهم ۹/۳۲ درصد «ساخت فلزات اساسی» با سهم ۳/۲۵ درصد و «سایر محصولات کانی غیرفلزی» با سهم ۷/۱۰ درصد بیشترین سهم را در این خصوص در کنار سایر فعالیت‌های صنعتی به خود اختصاص داده‌اند. به عبارت دیگر حدود ۶۸ درصد از سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده مربوط به این سه گروه صنعتی بوده است.

بر اساس آمار اعلام شده، میزان سرمایه‌گذاری صنعتی در فروردین ماه امسال نیز ۳۷ هزار و ۴۴۴ میلیارد ریال و در اردیبهشت ماه امسال ۱۸۶ هزار و ۵۴۶ میلیارد ریال بر اساس جواز تاسیس بوده است.

در این میان، میزان سرمایه‌گذاری بر اساس جواز تاسیس صادره به تفکیک فعالیت‌های صنعتی در سال ۹۱ نیز معادل ۶۴۰ هزار و ۸۲۵ میلیارد ریال و در سال ۹۲ معادل ۱۲۴۱ هزار و ۶۲ میلیارد ریال بوده است.

میزان اشتغال زایی

بر اساس نماگر صنعت، معدن و تجارت در خرداد ماه امسال میزان کل اشتغال جواز تاسیس ۳۱هزار و ۷۵۰ نفر بوده که در این میان «سایر محصولات کانی غیرفلزی» با سهم ۶/۱۷ درصد، «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» با سهم ۷/۱۲ درصد و «ساخت فلزات اساسی» با سهم ۷/۱۰ درصد به ترتیب بیشترین سهم را در این خصوص به خود اختصاص داده‌اند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که حدود ۴۱ درصد از اشتغال پیش‌بینی شده مربوط به این سه گروه صنعتی بوده است. میزان اشتغال بر اساس جواز تاسیس صادره به تفکیک فعالیت‌های صنعتی در سال ۹۱ معادل ۳۵۵ هزار و ۹۸۵ نفر و در سال گذشته معادل ۴۹۰ هزار و ۱۱۸ نفر بوده است.

تعداد جواز تاسیس بر اساس استان

مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در خرداد ماه سال جاری تعداد جواز تاسیس ۱۴۴۹ فقره بوده است که بررسی در خصوص پراکندگی استانی بیانگر آن است که استان‌های فارس با سهم ۱۲ درصد، آذربایجان شرقی با سهم ۷/۱۱ درصد و مرکزی با سهم ۷/۷ درصد بیشترین سهم را در این خصوص به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این گزارش، ۱۷۴ فقره از جوازهای تاسیس مربوط به استان فارس، ۱۷۰ فقره از جوازهای تاسیس مربوط به استان آذربایجان شرقی و ۱۱۲ فقره از جوازهای تاسیس مربوط به استان مرکزی است. در این میان کمترین میزان جواز تاسیس به مناطق آزاد مربوط می‌شود، به طوری که در خرداد ماه امسال در مناطق آزاد انزلی، ارس و ماکو در هر کدام تنها یک فقره جواز تاسیس صادر شده و سهم مناطق آزاد قشم و اروند نیز صفر بوده است.

از سوی دیگر، در خرداد ماه سال جاری پیش‌بینی سرمایه‌گذاری صنعتی بر اساس جواز تاسیس ۱۱۷ هزار و ۶۹۳ میلیارد ریال بوده که بررسی در خصوص پراکندگی استانی بیانگر آن است که استان‌های چهارمحال و بختیاری با سهم ۵/۲۹ درصد، کرمان با سهم ۸/۱۰ درصد و مرکزی با سهم ۹/۷ درصد بیشترین سهم را در این رابطه به خود اختصاص داده‌اند. در اردیبهشت ماه امسال نیز به ترتیب استان‌های خوزستان، همدان و کردستان بیشترین میزان سرمایه‌گذاری را بر اساس جواز تاسیس صادره به تفکیک استان را به خود اختصاص داده‌اند. در فروردین ماه نیز استان‌های فارس، قم و کرمان در زمینه میزان سرمایه‌گذاری در صدر قرار داشتند.

از سوی دیگر، طبق آمارهای موجود در خرداد ماه سال جاری میزان کل اشتغال جواز تاسیس ۳۱هزار و ۷۵۰ نفر بوده که بررسی در خصوص پراکندگی استانی بیانگر آن است که استان‌های آذربایجان شرقی با سهم ۱۱ درصد، مرکزی با سهم ۷/۱۰ درصد و فارس با سهم ۸/۷ درصد بیشترین سهم را در این خصوص به خود اختصاص داده‌اند.

جذاب‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بهار