خبرگزاری مهر: مشاور وزیر نیرو از بازنگری در شیوه اجرای پروژه‌های آبرسانی خبر داد و گفت: برای تکمیل ۱۳۰ طرح آبرسانی نیازمند ۱۴ هزار میلیاردتومان اعتبار هستیم. حمیدرضا جانباز با بیان اینکه در حال حاضر ۵۴ طرح آبرسانی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد و مابقی کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: در حال حاضر هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح‌ها اختصاص یافته و با تخصیص ۷۰ درصد مابقی اعتبارات هم که حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود، نمی‌توان اقدام خاصی انجام داد. جانباز ادامه داد: با تزریق اعتبار دولتی نمی‌توان کاری از پیش برد و باید روش‌‌های جدید تامین منابع و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد. وی اظهار کرد: با رشد جمعیت لزوم تامین نیازهای پایه برای تامین نیازهای اولیه، حفظ سلامت و نیاز مهم دفع بهداشتی فاضلاب مطرح می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه احداث شبکه‌‌های مدرن آبرسانی از دهه ۲۰ در کشور که با تاخیر تاریخی مواجه بوده، مطرح است گفت: در دنیا توجهات زیادی به نیازهای پایه اکوسیستم و محیط‌زیستی می‌شود و سیاست‌های جدید وزارت نیرو هم تاکید بیشتری به رعایت استانداردهای این بخش و تامین آب پایدار و بهره‌گیری از روش‌‌های غیرسازه‌ای دارد.

جانباز با بیان اینکه توجه به رعایت اصول اقتصادی در طراحی طرح‌ها و برنامه‌ریزی مدون پایدار اقتصادی در کشور مغفول مانده است، بیان کرد: اجرای طرح‌های آبرسانی در شرکت‌ها منجر به افزایش زیان این شرکت‌ها شده است.

جانباز گفت: در زمینه تامین آب شرب مناطق شهری و روستایی دستاوردهای مطلوبی کسب کرده‌ایم و بخش عمده تجهیزات مورد نیاز سامانه‌های انتقال آب قابلیت تولید در داخل کشور را دارد با این حال باید رفتارمان را در طراحی و اجرای پروژه‌های آبرسانی تغییر دهیم.

مشاور وزیر نیرو افزود: شیوه اجرای پروژه‌‌های ما نیاز به بازنگری دارد؛ چراکه در کشور موضوع واگذاری طرح‌ها به مهندسان مشاور در یک سیکل مناقصه گرفتار است که موجب شده تا با کمترین قیمت یک پروژه را به یک مهندس مشاور متوسط واگذار کنیم که حاصل کار هم متقابلا چندان خوشایند نیست.