شاتا - معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از کاهش ۳۸ درصدی تخلفات در بازار ایام نوروز نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. مجتبی فراهانی تصریح کرد: از اواسط اسفند ماه سال گذشته که موضوع نظارت ویژه بر بازار ایام نوروز مطرح شد، تاکنون بیش از ۶۵۰ هزار بازرسی صورت گرفته که افزون بر ۲۸ هزار پرونده تخلف توسط بازرسی شورای اصناف کشور تنظیم شده است.

وی با بیان اینکه این بازرسی‌ها به صورت مشترک با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی، بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، دانشگاه علوم پزشکی و معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت گرفته است، گفت: بیشترین پرونده‌های تخلف مربوط به البسه، کیف، کفش و عدم درج قیمت و بعضا گرانفروشی واحدهایی که اقدام به حراج کرده بودند، بوده است. به گفته وی، بیشترین تخلفات مربوط به بخش خدمات عمومی مربوط به قالیشویی‌ها، خشکشویی‌ها، فروشندگان میوه و صیفی‌جات و برخی از واحدهای صنفی و رستوران‌های بین شهری بوده است. وی در عین حال تصریح کرد: با وجود تخلفات اشاره شده، تشکیل پرونده‌های تخلفاتی نسبت به سال قبل نزدیک به ۳۸ درصد کاهش داشته است. فراهانی سپس با بیان اینکه هرگونه افزایش قیمت در بازار ایام نوروز غیرقانونی بود، گفت: هیچ‌گونه افزایش قیمت نخواهیم داشت و در برخی مواقع افزایش قیمت طبق مقررات صورت گرفته است.

معاون سازمان حمایت همچنین به تثبیت قیمت کالاهای هدف بازار ایام نوروز اشاره کرد و گفت: در برخی کالاها همچون میوه و مرغ، تعدادی از واحدهای صنفی که انگشت شمار بودند، درصدد افزایش قیمت برآمدند، اما بازرسان سازمان وارد عمل شده و طبق قانون با آنها برخورد کردند، ضمن اینکه در سایر اقلام هیچ گونه افزایش قیمت نداشتیم. به گفته وی پیش‌بینی شده تا پایان تعطیلات، نسبت به سال قبل تخلفات حدود ۵۰ درصد کاهش داشته باشد.

وی گفت: برای کنترل بازار ایام نوروز از ۳۵۰۰ بازرس و افزون بر ۲۱ هزار بازرس غیرمحسوس استفاده شده است، به‌گونه‌ای که بازار شب عید نسبت به سال گذشته بازار آرام تری بود. معاون سازمان حمایت همچنین در خصوص افزایش قیمت مواد لبنی اظهار کرد: در مواد لبنی به هیچ وجه افزایش قیمت نداشتیم.