نقشه راه «یارانه نقدی» برای سال93

انتشار فرم خوداظهاری یارانه در روزهای آینده تغییر قیمت سوخت از فروردین یا اردیبهشت ۹۳ با اعلام خبر آغاز فاز ۲ هدفمندی از فروردین یا اردیبهشت سال 93، وزیر اقتصاد خبر داد:

نقشه راه «یارانه نقدی» برای سال93

سردار خالدی: روز گذشته، وزیر اقتصاد آخرین اخبار و تصمیمات دولت درباره فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را اعلام کرد.

علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه براساس قانون هدفمندی و تبصره ۲۱ لایحه بودجه سال ۹۳، دولت مکلف است قیمت حامل‌های انرژی را به صورت تدریجی افزایش دهد، اظهار کرد: در همین راستا برنامه‌ریزی گسترده‌ای طی سه ماه گذشته آغاز شده است.

طیب‌نیا در ادامه با بیان اینکه دولت تصمیم گرفته شیب افزایش قیمت‌ها در این مرحله برای حامل‌های انرژی ملایم باشد تا به تولید‌کننده و مصرف‌کننده آسیبی وارد نشود، گفت: اما شیب قیمت‌ها برای همه کالاها یکسان نیست؛ به‌طوری‌که برای برخی از نهاده‌های مورد نیاز بخش‌تولید شیب افزایش قیمت نسبت به سایر کالاها کندتر خواهد بود و در سایر کالاها این شیب متفاوت است، اما به‌طور‌کلی دولت سعی دارد شیب افزایش قیمت در مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها ملایم باشد. وزیر اقتصاد درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیز گفت: دولت بنا دارد افزایش قیمت‌ها به صورت تدریجی باشد و یکباره انجام نشود؛ چراکه با قاعده‌مند بودن افزایش قیمت‌ها، مردم و فعالان اقتصادی تغییرات را طی ۵ سال تشخیص خواهند داد. طیب‌نیا تصریح کرد: قیمت حامل‌های انرژی همان چیزی خواهد بود که در قانون هدفمندی یارانه‌ها تعیین شده است، ولی برای سال ۹۳ با توجه به شرایط عمومی جامعه، تصمیم داریم قیمت‌ها را به صورت تدریجی و ملایم افزایش دهیم. طیب‌نیا در تشریح تصمیمات دولت برای فاز دوم قانون هدفمندی با تاکید بر اینکه مجلس تکلیف دولت را در قانون بودجه ۹۳ برای پرداخت یارانه‌های نقدی مشخص کرده است، تصریح کرد: پرداخت نقدی از این پس صرفا به افراد نیازمند متقاضی امکان‌پذیر خواهد بود و اگر در ثبت‌نام جدید هدفمندی، کسی خود را نیازمند اعلام نکند، یارانه دریافت نخواهد کرد.وی با تاکید براینکه در ثبت‌نام جدید هدفمندی یارانه‌ها اگر کسانی که خود را «نیازمند» و «متقاضی» واقعی بدانند، ممکن است مشمول دریافت یارانه نقدی شوند، تصریح کرد: ممکن است عده‌ای خود را متقاضی و نیازمند واقعی بدانند، اما بنا به شرایط کشور، از دریافت نقدی یارانه انصراف دهند.

یارانه‌بگیران ثروتمند جریمه می‌شوند

وی افزود: براساس کف درآمدی که مجلس در تبصره ۲۱ قانون بودجه دولت را مجاز به تعیین آن کرده است، اگر افراد نیازمند اعلام کردند که متقاضی دریافت یارانه نقدی هستند، بعد از راستی‌آزمایی توسط دستگاه‌های مربوطه و تایید نیازمندی آنها، یارانه به آنها پرداخت می‌شود، در غیر این صورت اگر اطلاعات غلط داده شده باشد، این افراد مشمول جریمه خواهند شد.وی در پاسخ به این پرسش که تغییرات جدید از چه زمانی اعمال خواهد شد؟ گفت: از سال ۹۳ پرداخت یارانه نقدی فقط به افراد نیازمند و متقاضی امکان‌پذیر خواهد بود.طیب‌نیا با تاکید بر اینکه مقدمات مربوط به ثبت‌نام جدید از افراد متقاضی یارانه هم‌اکنون در دولت انجام شده است، تصریح کرد: مراحل ابتدایی انجام شده و اقداماتی در فرم خوداظهاری صورت گرفته است؛ همچنین مواردی در این خصوص تصمیم گیری شده و البته مابقی کارها در حال انجام است.

تغییر فهرست یارانه‌بگیران از سال ۹۳

طیب‌نیا از تغییر فهرست یارانه‌بگیران از سال ۹۳ خبر داد و اظهار کرد: ملاک شناسایی افراد برای اختصاص یارانه «سطح درآمد»، «دارایی»، «محل سکونت (با توجه به تفاوت زندگی در کلان‌شهرها و روستاها)» و «تعداد نفرات خانوار» است که البته با توجه به وضعیت بسیار پیچیده و نبود امکان نیازسنجی، شناسایی افراد نیازمند را براساس فرم‌های میزان درآمد و حساب‌های بانکی انجام می‌دهیم.براساس گفته وزیر اقتصاد، جلسات متعددی از چند ماه گذشته در این باره برگزار شده که تشخیص نیازمند بودن یکی از ویژگی‌های فرم‌های میزان درآمد خانوار است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی‌بر اینکه فرم‌های جدید خوداظهاری چه زمانی از طرف دولت در اختیار جامعه هدف قرار خواهد گرفت؟ گفت: امیدوار است بعد از جمع‌بندی نهایی، به‌زودی این فرم‌ها در اختیار جامعه قرار بگیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از شروع ثبت‌نام خوداظهاری برای دریافت یارانه‌ها تا پایان اسفند ۹۲ خبر داد.براساس گفته‌های وزیر، به‌زودی میزان درآمد مشخص می‌شود و افراد بعد از اینکه خود را با درآمد تعیین‌شده سنجیدند، نسبت به تکمیل فرم‌ها اقدام خواهند کرد.طیب‌نیا در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه تغییرات جدید در فهرست یارانه‌بگیرها چقدر است و آیا تعداد افراد یارانه‌بگیر کم خواهد شد؟ گفت: این مساله بستگی به میزان افرادی دارد که نسبت به دریافت یارانه اظهار تمایل می‌کنند؛ البته ما امیدواریم افرادی که نیازمند واقعی نیستند از دریافت یارانه انصراف دهند.طیب‌نیا با تصریح بر اینکه مبلغ یارانه نقدی در سال آینده تغییر نخواهد کرد، از تغییر قیمت حامل‌های انرژی از فروردین یا اردیبهشت ۹۳ با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها خبر داد.

کف درآمدی به‌زودی اعلام می‌شود

وزیر اقتصاد درباره کف درآمدی برای دریافت یارانه که مجلس دولت را مکلف به تعیین آن کرده است، گفت: اجازه دهید کف درآمدی را در آینده‌ای نزدیک همکاران در دولت اعلام کنند؛ مجلس در این خصوص دست دولت را باز گذاشته است.

طیب‌نیا درباره اینکه آیا میزان یارانه پرداختی در سال ۹۳ با توجه به تغییراتی که در فهرست یارانه‌بگیرها صورت خواهد گرفت تغییر خواهد کرد یا خیر؟ گفت: پرداخت نقدی در مرحله دوم ادامه پیدا می‌کند و منابعی که در مرحله بعد از محل کاهش فهرست یارانه‌بگیرها به‌دست می‌آید، صرف امور «بهداشت و درمان»، «بیمه عمومی» و «امنیت غذایی» (برای دهک‌های پایین جامعه) می‌شود.وزیر اقتصاد در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر افرادی که نیازمند واقعی نیستند نسبت به ثبت‌نام یارانه نقدی اقدام کنند مشمول چه جریمه‌ای خواهند شد؟ گفت: مجلس این جریمه را مشخص کرده و این افراد تا سه برابر میزان یارانه دریافتی، باید جریمه پرداخت کنند؛ البته فرم‌های خوداظهاری و تعیین کف درآمدی این اجازه را به دولت می‌دهد که با راستی‌آزمایی تشخیص دهند چه کسانی مشمول واقعی دریافت یارانه خواهند شد.طیب‌نیا تاکید کرد: تسهیلات و امکاناتی که افراد از دستگاه‌های مختلف دریافت می‌کنند نیز می‌تواند ملاکی برای تشخیص درآمد متقاضیان یارانه باشد؛ چراکه حتما این افراد با توجه به درآمد دریافتی خود، نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کرده‌اند.طیب‌نیا درباره اینکه آیا دولت می‌خواهد برای راستی‌آزمایی میزان درآمد مردم از اطلاعات بانکی آنها هم استفاده کند؟ گفت: بنا نداریم وارد اطلاعات شخصی و محرمانه افراد شویم، اما اگر کسی درآمد خود را در فرم جدید اعلام کند، رسما به دولت اجازه می‌دهد وارد اطلاعات شخصی و بانکی وی شویم، البته ما اطلاعات بانکی مشتریان را به هیچ وجه منتشر نخواهیم کرد.طیب‌نیا اضافه کرد: در سال‌جاری، حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت نقدی به ۷۷ میلیون نفر شده است؛ این درحالی است که میزان یارانه‌بگیران بیشتر از جمعیت زنده کشور هستند؛ همچنین کل هزینه‌های عمرانی بالغ‌بر ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال‌جاری بوده است؛ این یعنی بیش از ۴ برابر هزینه عمرانی که می‌توانست صرف توسعه و آبادانی کشور شود.وزیر اقتصاد تصریح کرد: فرم جدید خوداظهاری برای دریافت یارانه تا قبل از پایان سال به صورت الکترونیکی توزیع خواهد شد.

نقشه راه «یارانه نقدی» برای سال93